hoelang kunstzwerm van de stand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:
Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door johan » do 06 mar 2014, 09:26

Kroese schreef:
Hans van der Post. schreef:
Kroese schreef: Hans, ik hoef het jou niet uit te leggen :D , maar voor de nieuwere imkers dan toch maar even. [..................]
Hennie dank voor de uitgebreide uitleg - met film -.
Ik ga jou uitleg met film gebruiken op de cursus.
Daar is het filmpje ook voor bedoeld, scheelde mij weer heel wat uitleg aan imkers die koninginnen kwamen halen.
In de cursussen wordt nog (te) veel de broedafleggers uitgelegd, en nog te weinig de broedloze schoongemaakte Schudzwermen.
Naar mijn idee is dat niet meer van deze tijd. Broedafleggers zijn altjd zwaarder belast, en het dit geeft altijd extra maatregelen om de Varoa onder de knie te krijgen. Ook kunnen er meer ziekten in bebroede raten zitten, en die worden zo makkelijker overgebracht.
Ik maak nu al weer vele jaren Schudzwermen, en noem deze volken "mijn gouden reserve" omdat ik in die volken nooit geen sterfte uitval heb gehad wat verdwijnziekte betreft dan. Een slechte moer of moerloos daargelaten dan.
Hoe doe je dit concreet? maak je per volk 1 schudzwerm, neem je bijen van verschillende volken,.. ? hoeveel schudzwermen maak je gemiddeld van 1 volk per bijenjaar? en wanneer doe je dit?
Ik neem aan dat je simultaan een aantal moeren kweekt die je dan gepaard of ongepaard aan het nieuw gemaakte 'schudzwermvolk' geeft? en nu we toch bezig zijn: het vervangen van de oude moer in je productievolken, hoe doe je dat dan?
Ik probeer bij te leren, want mijn varroabestrijding bij mijn broedafleggers is niet erg succesvol gebleken.. ik zou graag dit jaar eens met wat meer volken de winter uit komen. 2/5 is niet bepaald een succes te noemen..

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Kroese » do 06 mar 2014, 11:10

Jaap v.Popering schreef:
Kroese schreef: . Broedafleggers zijn altjd zwaarder belast, en het dit geeft altijd extra maatregelen om de Varoa onder de knie te krijgen. .
Ik maak mijn kunstzwermen al sinds 2004 met vrijwel enkel open broed en doe ook gelijk een behandeling tegen de varroa , met goed succes .

Jaap v P
Als je een consequente Varoa behandeling uitvoert, dan heb je met een broedaflegger eerder jonge bijen, en zal dan dus wat harder gaan groeien. Dat is natuurlijk weer een voordeel. Als je in de broedaflegger de doppen gebroken hebt, en als het broed is uitgelopen dan behandelen, voor de jonge moer gesloten broed heeft. Maar vaak is er weer wat tegen om een jonge moer te behandelen met MZ of oxaal als ze nog geen gesloten broed heeft.
Het kan weer afsteken van de jonge moer tot gevolg hebben.
Maar nieuwe imkers zijn in het begin niet zo ervaren om Varoa onder de knie houden. (niet alleen nieuwe imkers trouwens :D )

Daarom de Schudzwerm wat sterker maken met meer bijen dan je in een broedaflegger zou doen, om dit groei verschil wat op te vangen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Kroese » do 06 mar 2014, 11:37

johan schreef: Hoe doe je dit concreet? maak je per volk 1 schudzwerm, neem je bijen van verschillende volken,.. ? hoeveel schudzwermen maak je gemiddeld van 1 volk per bijenjaar? en wanneer doe je dit?
Ik probeer bij te leren, want mijn varroabestrijding bij mijn broedafleggers is niet erg succesvol gebleken.. ik zou graag dit jaar eens met wat meer volken de winter uit komen. 2/5 is niet bepaald een succes te noemen..
Ik houd mijn volken tijdens de koninginnenteelt als pleegvolken voor mijn teelt (en dracht) op volle oorlogsterkte.
Met Buckfast doe je niet aan zwermneiging bestrijding d.m.v. van Kunstzwermen of Broedafleggers maken.
Ik maak mijn Schudzwermen meestal na de Linde oogst, in combinatie met de Varoa bestrijding die dan op piekhoogte zit.
De hoofddrachten (op de heide na) en de teelt zijn dan voor mij voorbij, en heb ik voor de winter niet zoveel bijen in de hoofdvolken meer nodig.
Ze kunnen dan zonder bezwaar bijen kwijt. Gemiddeld gezien maak ik van ongeveer 50% van mijn volken Schudzwermen. Kan makkelijk meer, maar ik wil en kan wat de ruimte betreft ook niet verder uitbreiden. Ook dit jaar heb ik weer te veel volken uit de winter, en moet ik straks weer wat gaan verkopen.
johan schreef:Ik neem aan dat je simultaan een aantal moeren kweekt die je dan gepaard of ongepaard aan het nieuw gemaakte 'schudzwermvolk' geeft?
Ik teel erg veel koninginnen, dus ik heb tegen 20 Juli zat geselecteerde bevruchte (stand, eiland of KI) Koninginnen op het schap staan.
Iedere BF imker moet of zelf moeren telen, of ze van elders halen om op minimaal F1 nivo te blijven.
Als je wil weten hoe ik dat doe, klik dan even op de link in mijn aftiteling. "mijn koninginnenteelt methode"
Vertel het aan je lokale bestuur, en ik kom het graag op jullie verenigings-avond uitleggen. :dance: (vanavond ben ik in Meppel)
johan schreef:en nu we toch bezig zijn: het vervangen van de oude moer in je productievolken, hoe doe je dat dan?
Hiervoor zijn vele pagina's geschreven, maar kijk even op mijn site.
http://home.kpn.nl/buckfast/MoerInvoeren.htm

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Jaap v.Popering » do 06 mar 2014, 11:55

Kroese schreef:
Maar nieuwe imkers zijn in het begin niet zo ervaren om Varoa onder de knie houden. (niet alleen nieuwe imkers trouwens :D )
.
Ik zelf vind het te betreuren dat deze materie jaren onderbelicht geweest is .

Jaap v P

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door johan » do 06 mar 2014, 12:09

Kroese schreef:Ik teel erg veel koninginnen, dus ik heb tegen 20 Juli zat geselecteerde bevruchte (stand, eiland of KI) Koninginnen op het schap staan.
Iedere BF imker moet of zelf moeren telen, of ze van elders halen om op minimaal F1 nivo te blijven.
Als je wil weten hoe ik dat doe, klik dan even op de link in mijn aftiteling. "mijn koninginnenteelt methode"
Vertel het aan je lokale bestuur, en ik kom het graag op jullie verenigings-avond uitleggen. :dance: (vanavond ben ik in Meppel)
johan schreef:en nu we toch bezig zijn: het vervangen van de oude moer in je productievolken, hoe doe je dat dan?
Hiervoor zijn vele pagina's geschreven, maar kijk even op mijn site.
http://home.kpn.nl/buckfast/MoerInvoeren.htm
lijkt me een meer dan interessant onderwerp voor 1 van onze maandvergaderingen. alleen: mijn imkersvereniging (en ikzelf) hebben als thuisbasis Boechout, een gemeente in Vlaanderen, net onder Antwerpen.
Ik ga je pagina eens grondig doornemen, lijkt mij een schat aan info te bevatten. bedankt!

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Kroese » do 06 mar 2014, 12:44

johan schreef: lijkt me een meer dan interessant onderwerp voor 1 van onze maandvergaderingen.
Zeker weten, gezien de belangstelling..

johan schreef:thuisbasis Boechout, een gemeente in Vlaanderen, net onder Antwerpen.
Oeiiii

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 06 mar 2014, 13:57

Ik heb de lezing van Hennie in Uddel gezien, zéér interessant!

Hennie, je schijft dat je met Buckfast niet aan afleggers en kunstzwermen doet. Is het met Buckfast dan helemaal niet nodig om aan zwermverhindering te doen?
Ik heb vorig jaar na de voorjaarsdracht netjes 2 schudzwermen gemaakt met het idee dat zwermverhindering nodig was. Als ik je nu goed begrijp kan ik beter na de lindedracht 2 6-ramertjes vullen met schudzwermen die de basis voor de volken voor volgend jaar vormen? Worden ze nog groot genoeg om zo de winter door te komen?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Ewout » do 06 mar 2014, 14:02

Xander, je startte elders een onderwerp over Büchler: maar je zult dan dus een keuze moeten maken tussen of Büchler, of het maken van schudzwermen (Büchler juist vóór het einde van de lindedracht voor extra honingoogst, schudzwerm erna).

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Dirk C » do 06 mar 2014, 14:36

Ik heb Carnica bijen en maak evenmin vegers of vliegers.
Het ras bijen heeft daar weinig van zien.
Wij geven ook ruimte en maken schudzwermen (kunstzwermen).
De tijd dat Carnica bijen een massa aan koninginnedoppen aanzetten lijkt mij voorbij :whistle: .
Ik heb nu toch meer dan twintig jaar bijen en al twintig jaar zijn voor de Buckfast imkers de Buchfastbijen de beste voor tal van redenen en voor de Carnica imker heeft de Carnica bij zoveel voordelen.
Ik heb ze beide gehad en je kan met allebei even leuk imkeren. Ik heb tevens van beide rassen slechte koninginnen gehad. Net zoals ik van beide super koninginnen gehad heb.

Groeten,
Dirk

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 06 mar 2014, 14:52

Ewout schreef:Xander, je startte elders een onderwerp over Büchler: maar je zult dan dus een keuze moeten maken tussen of Büchler, of het maken van schudzwermen (Büchler juist vóór het einde van de lindedracht voor extra honingoogst, schudzwerm erna).
Als beginner zoek ik naar de methode die voor mij het best werkt heh. Zoveel imkers, zoveel meningen en dat is zeker voor een beginner lastig. De manier met de schudzwerm is me vorig jaar op zich goed bevallen, dat er 1 moertje het niet gered heeft hoort erbij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 146 gasten