Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Erik Konijn »

Hallo Hans ,
Bij mij begon de wilg al te bloeien, vorige week de eerste. Ik zit z'n 4,5 km van de kust af.
Bijlagen
Vorig weekend
Vorig weekend
1926806_777486318947846_1176445268_n.jpg
1380017_777485645614580_1798624122_n.jpg
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Hans van der Post. »

Nu vandaag heb even met de fiets een rondje gemaakt en de eerste ..... hier en daar aan het einde van takken de eerste katjes geel gezien.
Het ligt ook aan de soort die is aangeplant. Er staan 6 grote bomen - de boswilg aan de rand van het volkstuinen complex. Die zijn deze week zilverkleurig geworden en zullen zeker bij een gemiddelde temperatuur van rond 10 graden een week nodig hebben om in het gele stadium te komen. :happy-smileyflower:
!Hans.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door alfa vulgaris »

2 maart bloeide dezelfde soort als Erik daar heeft lijkt het.
Deze is wel 2 weken eerder dan andere. Bloeit volgensmij nog bijna eerder dan boswilg een veel uitbundiger.De bandwilgen zijn nu ook begonnen met bloeien.

Hmm...komt van die zuidenwind de hele tijd zeker ...lijkt wel of de wilg hier eerder bloeit dan zuidelijker.
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door p.zwartepoorte »

Vandaag was het 20 gr in mij stal dus ff snel blik in me volken gekeken wat een genot als je dit aantreft genoeg voer en broed in alle stadia en ongeveer bij elk volk 5 ramen zo als op de foto de moeren heb ik paar gezien
Zie doen het super vind ik zelf als beginner :D
Bijlagen
20140309_140805_resized.jpg
20140309_140723_resized.jpg
20140309_140657_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik vond het nog te vroeg om in de kasten te kijken, ondanks mijn bijna onhoudbare drang de kasten te openen hou ik 15 maart toch maar als "heilige datum" aan. Maar wat een genot om bij de kasten te kijken! Alle drie de volken vlogen als bezetenen, geel stuifmeel kwam met bakken tegelijk binnen en ook wat licht beige stuifmeel. Toen ik gisteren voor het eerst keek werd ik erg gelukkig, vandaag nog even een keer extra genoten. Ziet er top uit!
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Ruinerweg »

Santu,

Ik heb me vandaag nog kunnen inhouden, maar morgen gaan de lage honingkamers onder de volken weg.
Het werk vandaag is geweest de lege kasten uitbranden met een gasvlam, schoonkrabben, afwassen, licht schuren en een laagje verf er over heen.

Kasten zijn van binnen weer kiemvrij! En.....natuurlijk genoten van de vrachten stuifmeel die er binnen kwamen!

Groet,

Roel.

http://www.ruinerimkers.nl De boeldag komt langzaam naderbij: vrijdagavond 28 maart Ruinen
Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door KJvS »

De dames waren druk gisteren en vandaag

http://m.youtube.com/watch?v=7mwhEv3Zxuo
Kees-Jan
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Ruinerweg »

Ik heb gisteren de lage honingkamers eronder weg gehaald en de bodems verwisseld. De lage honingkamers zagen er mooi schoon uit, in een kamer zat al natte nectar!
Alle volken zaten op 4 tot 5 ramen broed!
Er was nog ruimte genoeg en ook nog voer genoeg in de kantramen en bovenaan in de ramen ernaast!

En nu maar hopen dat het een beetje weer blijft.... de paardenbloemen zijn er over een paar weken en wie weet is er dan een honingbak te plaatsen? Ik kann me al weer verheugen op die vreemd ruikende paardenbloemenhoning ...maar lekker!

Roel

http://www.ruinerimkers.nl Op 28 Maart de boeldag in Ruinen!
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik ga vanmiddag in de kasten kijken. De komende dagen wordt het koeler, dus ik pak mijn kans nu maar even. Ik ben mega-nieuwsgierig!
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Okee, het was nog geen 15 maart, maar nu toch wel zulk mooi weer en de komende dagen kouder dat ik vanmiddag vrij heb genomen om in de volken te kijken. Het kleinste volk (schudzwerm met nieuwe moer van vorige jaar, heeft de hele zomer op mijn schuur gestaan) had 4-5 ramen bijen, 2 ramen broed en 4 ramen met voer. Het middelste volk 3 ramen met broed en het grootste volk zeker 7 ramen bijen en 4 ramen met broed. Alle volken voldoende voer al hebben ze wel alle drie een pak suikerdeeg gehad. De twee grootste volken had dit op, het kleinste volk 3/2 op. De dames waren rustig, wel erg druk met stuifmeel. Er komt ook al nektar binnen.
Ik heb de honingkamers onder de broedkamers verwijderd.

Wel iets raars gezien! Het grote volk heeft al een aantal darrencellen gemaakt! De moer is niet darrenbroedig, want verder is er gewoon netjes werksterbroed. Veel darrencellen waren het niet, stuk of 10 denk ik. Kan het zijn dat de moer gewoon gereageerd heeft op darrencellen van vorg jaar?

Al met al ben ik blij met wat ik gezien heb. Wat was het heerlijk om na die lange maanden weer eens in de bijen te werken.
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op do 13 mar 2014, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 136 gasten