Uitgesneden gesloten darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:
Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door frank27 » ma 05 mei 2014, 22:01

Inmiddels in mijn vriezer al flink wat uitgesneden volbelegd gesloten darrenbroed liggen. Zijn die stukken gewoon om te smelten voor het terugwinnen van de was, of krijg je dan een smeerboel met al die darrenpoppen erin?
Ik begrijp dat veel imkers deze raat aan de vogels of de kippen gunnen. Halen die dan de poppen eruit of consumeren die alles?

Jan.Adrichem,imker
Berichten:34
Lid geworden op:wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds:2010
Aantal volken:25
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door Jan.Adrichem,imker » ma 05 mei 2014, 22:05

of ik gooi het bij de kippen na de diepvries of in de afvalcontainer.

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door woutDR » ma 05 mei 2014, 22:15

kippen,eenden,kalkoenen en duiven en die eten alles netjes op
was en poppen

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door Ewout » ma 05 mei 2014, 22:28

Ik heb laatst serie darrenraat gewoon geslingerd (pas daarna de raten in de vriezer) en vond dat zeer geslaagd. Eerdere jaren geprobeerd met veel water eruit te sproeien maar dat vond ik geen succes. Het buiten neerleggen van darrenraat voor de vogels is niet altijd even geslaagd, soms komen er toch veel bijen op af (als er onverhoopt nog honing in is opgeslagen, en als het een paar dagen slecht weer is kan het een vies zootje worden. De kippen maken daarentegen alles kapot, dan heb je niks meer aan de raat.

Of je eet het gewoon op.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 06 mei 2014, 08:25

Bij mij in de buurt is iemand die kippen heeft, die maak ik altijd heel blij met de darrenraten. Je vindt er in no-time niets meer van terug.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door Matts Vos » di 06 mei 2014, 13:48

Na de vriezer gewoon terughangen in t volk ze halen de dode larven en poppen er gewoon uit. Heb je er genoeg zet ze ze in een bk onderop met een koninginne rooster erboven krijg je er ook geen nieuw broed in :) ?
Edit: wel eerst op laten warmen ;)

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door renske » di 06 mei 2014, 14:15

De kippen eten hier ook alles op, geen was meer terug te vinden. Dat vind ik wel zonde. De vogels pikken de darren er netjes uit, dan houd je je raat over.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 06 mei 2014, 15:30

De bijen bouwen steeds een nieuwe raat, dat komt toch juist tegemoed aan hun bouwdrift?
Ik heb overigens geprobeerd de raten voor de koolmezen op te hangen, maar die deden we niks mee.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door bee-tree » wo 07 mei 2014, 11:26

Goede morgen 'slachters', waarom heeft nog niemand iets gezegd hoeveel Varroa's je in het darrenbroed hebt aangetroffen ?
Om 8 uur vanmorgen heb ik bij 'n tweede volk, dat gister op de twaalfde dag al tuters en kwakers had, de redcellen
verwijderd en wat darrenbroed. Ik trof maar 'n enkele Varroa aan. Dit volk met goede eigenschappen had betrekkelijk
weinig darrenbroed. Ik heb derhalve het mes enigszins gespaard. Op m'n thuisstand wil ik die darren laten deelnemen aan
de bruidsvlucht.
Ongewenst darrenbroed leg ik op 'n afdakje. Koolmezen en Hoornaars houd ik zó bij de bijen weg. Ze pikken het binnen een dag
netjes leeg, zodat ratten en muizen, die lichtschuw zijn, het niet ontdekken.
Ergens staat in ons forum het idee om GEDODE VERMALEN Varroa's na de laatste honingoogst, eind juli, aan een portie wintervoer
toe te voegen. De winterbijen die in augustus en september ontstaan, komen dan in contact met de eventueel aanwezige
CCD virussen en Vleugelmisvormingvirussen in het geval dat de Varroa's er mee besmet zijn.
De bijenlarven zouden LICHT besmet worden en antistoffen maken ZONDER ZIEK te worden. Louis Pasteur heeft in de 19 eeuw
ontdekt dat meisjes die koeien molken, geen koepokken kregen, maar de stadsjuffers wel. Hij heeft het vaccineren uitgevonden.
De DKTP vaccinatie bij jonge kinderen zorgt dat 'n lichte besmetting met geïnactiveerde microben het immuunsysteem aanwakkert.
Is het dan te overwegen om in juli darrenbroed te laten maken om Varroa's te vangen en vervolgens diep te vriezen
en vervolgens de bijen er mee te vaccineren via het voedsel ? P.S. Het werkwoord vaccineren komt van La Vache ofwel de koe. :idea: :idea: :idea:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 07 mei 2014, 11:55

Ik heb uiteraard niet iedere cel bekeken, maar tref altijd wel wat varroa's aan. Niet superveel gelukkig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten