Wanneer slingeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Pol
Berichten:22
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 21:36
Contacteer:
Wanneer slingeren

Bericht door Pol » ma 05 mei 2014, 23:21

Dag iedereen

Hoe kun je weten wanneer de lentedracht voorbij is?
Net als velen beleef ik een goed voorjaar. Ik weet echter niet zeker wanneer ik mag overgaan tot slingeren. Ik heb de indruk dat de bijen nog steeds goed vliegen en veel binnenhalen. Wanneer ik kastcontrole doe zie ik veel honing die nog niet verzegeld is.

Ik woon in West-Vlaanderen. Normaalgezien oogst ik de honing hier eind mei, maar het is een BIJzonder voorjaar.
Welke bloei luidt het einde van de voorjaarsdracht aan?
Moet ik wachten tot de meeste honing verzegeld is, of mag ik naakte honing oogsten zolang ze in de stootproef slaagt.

Danku!

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door Luuk » ma 05 mei 2014, 23:48

Ik had een aantal kasten op 1BK en 1HK, of 1BK boven het rooster en 1BK onder het rooster. Veel niet verzegelde honing. Toen heb ik een broedbak bij gegeven onder het rooster, en binnen een week was vrijwel alle honing verzegeld. Bijen hebben ruimte nodig om honing op te nemen, ergens tijdelijk op te slaan, dan weer op te nemen en indikken.

Als je geduld op kunt brengen tot alles verzegeld is, is dat vanzelf beter. Ik hou zelf aan dat minimaal 75% van het raam verzegeld moet zijn anders slinger ik ECHT niet, en liefst 90% of meer verzegeld. Bij de stootproef verlies je toch ook weer nectar/honing. (en heb je geen refractometer- dat is handig om het vochtgehalte te bepalen).

Maar bijen hebben volgens mij mooi weer nodig om honing te verzegelen. Dan kunnen ze snel indampen. Vorig jaar heb ik wel 4 weken gezeten met volle ramen die niet verzegeld waren. Erg irritant. TOen kwam er een hittegolf en ineens was alles verzegeld.

Welke bloei het laatst is hangt van je omgeving af. Bij mij is dat de meidoorn, kastanje of koolzaadveld als dat in de buurt is. Daarna begint het weer met de linde. Tussen voorjaar en zomerdracht is er de braam, maar die hebben we niet veel hier.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door Ewout » di 06 mei 2014, 09:15

Ik heb vorig jaar meerdere keren in het voorjaar geslingerd, van alleen maar volledig onverzegelde ramen. Vochtgehalte lag vaak rond de 17%.
De sleutel is het tijdstip van oogsten: dat doe je 's ochtends als er nog nauwelijks is gevlogen.

Een cel die onverzegeld is kan minder vocht bevatten dan 1 die wel verzegeld is - dat is ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat de bijen continu aan het indikken zijn. Maar een refractometer (2 tientjes inclusief verzendkosten via ebay, ik heb destijds van deze verkoper gekocht) is dan wel prettig, dan weet je waar je aan toe bent.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door Hans van der Post. » di 06 mei 2014, 10:15

Als je meerdere keren gaat slingeren van één dracht ben je voordurend de slinger aan het schoonmaken.
Ik hou het in een keer achter elkaar - dan is een keer voor -en na het slingeren, schoonmaken.

Wat betreft het suikergehalte: bij de meeste volken zit er variatie in.
Die variatie lijkt verervend te zijn.
Heb in het verleden een aantal volken gevolgd met de zelfde koninginnen.
Elk jaar bleek dat de uitkomst in variatie per volk het zelfde was.
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door buzzer » do 08 mei 2014, 18:28

Als je niet alles in 1x gaat slingeren hoe sla je de ramen dan op? Gewoon in bakken en goed afdekken in bijvoorbeeld de schuur?
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door Hans van der Post. » do 08 mei 2014, 21:51

buzzer schreef:Als je niet alles in 1x gaat slingeren hoe sla je de ramen dan op? Gewoon in bakken en goed afdekken in bijvoorbeeld de schuur?
Inderdaad zeeeeeer goed afdekken, desnoods met tape afplakken.
Als er een gaatje waar maar een bij door kan, dan ben je het "haasje".
Zelf schuif ik de honingkamers in een vuilnis zak zodat de honinggeur niet door de kieren van de opstapeling naar buiten kan komen.
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door martin b » za 10 mei 2014, 12:08

In het voorjaar dan maak ik de slinger echt goed schoon, en dan tussen het slingeren niet meer, tot na de laatste keer.
Na elke slinger beurt, laat ik de slinger (voor rest honing ) 3 - 5 dagen scheef staan zodat alle honing naar de kraan loopt, en deze af kan tappen, en dat is best nog veel.
Hij is dan wel goed afgedekt,bij proef, net zo als de rest van de zomer, en hij wordt netjes weggezet. (nog net niet in de woonkamer, mag niet van de vrouw :D )
met een groet van martin

Pol
Berichten:22
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 21:36
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren

Bericht door Pol » ma 12 mei 2014, 22:46

Ik heb het momenteel heel druk door verbouwingen, dus ik kan echt maar 1 keer slingeren.
Het zal dit weekend worden, de kogel is door de kerk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten