Heb ik het goed gedaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Heb ik het goed gedaan?

Bericht door San Peter »

Hallo,

1 Van mijn volken was lekker aan het groeien. Het is een goed volk dat op een gegeven moment ernstig ruimte nodig had. Omdat ik nog een beginner ben en nog niet zo'n voorraad materiaal heb, moest ik dus even creatief worden. In plaats van een broedkamer heb ik er een honingkamer opgezet, afgescheiden met een moerrooster. Vervolgens heb ik een nieuwe broedkamer gekocht. Nadat de verf er goed op zat ben ik een week later terug gegaan naar mijn volk. Ik heb het volk gecontroleerd en ongeveer 7 koninginnendoppen gebroken. Vervolgens heb ik de nieuwe broedkamer onder de oude broedkamer gezet.

Ik weet dat het beter was geweest om het volk te splitsen, maar zoals gezegd zit ik nog schaars in mijn materiaal.

Wat me erg opviel ten opzichte van mijn andere volken is dat dit volk zeer opvliegerig en onrustig was. Heeft dat wellicht met hun zwermdrift en gebrek aan ruimte te maken. Een ander goed volk staat op 2 broedkamers en 1 honingkamer en is zeer rustig.

Heb ik het goed gedaan om het zwermen terug te dringen?

Aanstaande vrijdag ga ik weer in het volk kijken. zo ziet het er nu uit :be9:
1378201_694279173951711_3836036482047248284_n.jpg
10171698_694279100618385_7077513610132257731_n.jpg
10171698_694279100618385_7077513610132257731_n.jpg (22.38 KiB) 2328 keer bekeken
gr

Peter
vdiesveld

Re: Heb ik het goed gedaan?

Bericht door vdiesveld »

Heb je ook gecontroleerd of er nog eitjes / jonge larfjes waren met het breken van de doppen?
San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: Heb ik het goed gedaan?

Bericht door San Peter »

Jazeker. Die waren er inderdaad.
San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: Heb ik het goed gedaan?

Bericht door San Peter »

Iemand met het antwoord???
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Heb ik het goed gedaan?

Bericht door alfa vulgaris »

Ook broed naar beneden verplaatst en kunstraat naast het broednest in de bovenbak?

Dat wil wel helpen om die zwermdrift er ook uit te krijgen.
Het broedest moet zich uit kunnen breiden naar alle kanten en bij mij zo te zien voorral op zij.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Heb ik het goed gedaan?

Bericht door Hans van der Post. »

Sant Peter schrijft: k weet dat het beter was geweest om het volk te splitsen, maar zoals gezegd zit ik nog schaars in mijn materiaal.

Wat me erg opviel ten opzichte van mijn andere volken is dat dit volk zeer opvliegerig en onrustig was. Heeft dat wellicht met hun zwermdrift en gebrek aan ruimte te maken. Een ander goed volk staat op 2 broedkamers en 1 honingkamer en is zeer rustig.

Heb ik het goed gedaan om het zwermen terug te dringen?


Om met het laatste te beginnen: Zo ver in het voorjaar is het terug dringen van de lusten -zwerm - lukt niet. Als je het volk splitst - kunstzwerm zonder broed (varroa) ben je van het zwerm gebeuren af. Je kunt als je te weinig materiaal hebt de kunstzwerm weggeven aan een nieuwe imker die hebben de laatste twee jaar in ruime mate.
Of een AH doos tijdelijk omtoveren. Je hebt dozen die in de breedte van een spaarkast hebben dan kun je op twee latten kantelen timmeren. dan spijker je die vast. Met wat duck tape gaten dichten een tijdelijk dak van kunststof isolatie enz. enz. Zo heb ik een paar jaar geleden de zwermen die als rijpe appels aan bomen hingen - van imkers die hun volken niet verzorgden - tijdelijk gehuisvest.

Als je een kunstzwem maakt vergeet dan niet 13 dagen later doppen te breken! :hive: Ander krijg je nog meer zwermen dan je ooit in je dromen hebt meegemaakt.
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 158 gasten