honing slingeren een riskante onderneming :P

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 22:34

Dit jaar heb ik ook de ronde Gele uitlaten geprobeerd maar heb ze wat aangepast door de kleine gaatjes waar de bijen nog contact met elkaar hebben dicht te plakken. De uitlaten werden om 12 h 's middags geplaatst en de bakken eraf gehaald de dag erna om 8 h. In sommige bakken waren nog een tien a twintig bijen aanwezig. Sommige waren zelfs praktisch helemaal leeggelopen. Wel heb ik voor iedere kast een plank met uitlaat waarop een latje van 1 cm hoog aan de bovenkant zodat er geen uitlaten worden afgesloten.
Maar ik blijf erbij dat de oude antieke "Porteruitlaten" nog steeds de beste waren, dan waren de meeste bakken volledig leeg gelopen en kon je die zo meenemen.
MVG CP
Er is wel een truc om roverij te voorkomen. s-Avonds zo laat mogelijk de honing eraf halen (of s-ochtends erg vroeg) als de bijen nog niet in volste vlucht zijn. Dat schilt wel wat. Maar zeker, zoals Hans zegt, als de grootste dracht voorbij is, zijn er in no time bijen en voordat je het weet heb je roverij en overal zoekende bijen bij de kasten. Mijn voorkeur gaat ook naar bijenuitlaten. De tijdwinst haal je weer terug in het niet hoeven afvegen van de ramen. Met metalen ovalen uitlaten heb ik ook nul bijen in de kamers.

Voor Primus: De Bie heeft nog een mand van deze metalen bijenuitlaten. Staan natuurlijk wel al eeuwen in de schappen.
JP

dicki
Berichten:50
Lid geworden op:vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds:2010
Aantal volken:3
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door dicki » do 10 jul 2014, 19:11

Wat denken jullie van deze optie?
Ziet er niet slecht uit. Is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat ;-)

http://youtu.be/S6HfFLOIjLk

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Primus » za 12 jul 2014, 09:49

dicki schreef:Wat denken jullie van deze optie?
Ziet er niet slecht uit. Is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat ;-)

http://youtu.be/S6HfFLOIjLk
Dit is zeker veel duurder maar niet beter dan een goede bijenuitlaat. Met een goede bijenuitlaat is er praktisch geen storing van het volk, men kan de bak gewoon afnemen en meenemen.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten