verenigen zonder de oude moer te zoeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ewijnland
Berichten:4
Lid geworden op:di 12 aug 2014, 11:02
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door ewijnland » vr 15 aug 2014, 12:41

Bedankt voor je reactie Freek,

Maar het is echt een kansloze oefening. Ik werk altijd heel rustig maar het is een heel lastig volk. Vorig jaar is de koninginnenteelt mislukt. Ze hebben daarom geen nieuwe moer gekregen.
Zodra het behoorlijk vliegweer is, ga ik het volk verplaatsen en laten afvliegen.

Groetjes Ellen

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Freek » vr 15 aug 2014, 12:50

Yep mooi af laten vliegen dan.
Vorige week nog met een 20 raams Carnica gedaan.
Toch ook nog wel een tijd moeten zoeken voor ik madam vond, maar ging wel een stuk makkelijker doordat er een flink aantal bijen waren afgevlogen.
Om het nog makkelijker te maken zou ik beide doen, dus ook een rooster erop, even je goed aankleden, ze verplaatsen en dan even een rooster er tussen leggen, paar dagen (3) wachten weer even goed aankleden... en dan hoef je maar een bak door die met de eitjes. Moertje naar de eeuwige drachtvelden sturen, verenigen met bevruchtingskastje/zesramer met moer naar eigen keuze :D. Er gaan hier ook nog wel een paar moeren naar de eeuwige drachtvelden denk ik, heb nou 2 moertjes in de achtertuin op bruidsvlucht in kielers.

Freek

thorwald
Berichten:19
Lid geworden op:ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door thorwald » za 16 aug 2014, 23:44

hallo ellen,
je kan de kast gewoon twintig meter verder plaatsen en op de oude plaats een lege kast zetten.De vliegbijen, zij zijn het die steken, vliegen naar de oude plek en na enkele minuten heb je enkel nog de jonge bijen in de kast. Die zijn veel rustiger en dan kan je zonder veel risico om gestoken te worden rustig je koningin zoeken en ook vinden omdat er ook minder bijen zijn op de ramen. Na nazicht plaats je de reservekast weg van de oude plaats en komt de hoofdkast terug op de oude plaats en laat je de vliegbijen er terug heen vliegen. Simpel en zonder risico.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 aug 2014, 00:19

Ja moer zoeken. :think: Voor een imker die pas begint een bijna onmogelijk zaak.
Als je toch op de "zoek methode" wil doen is het zaak dat je niet elke bij aankijkt maar raam voor raam al "lezend" de moer "zoekt".
Je leest het raam zoals je de krant leest en je zonder dat je elke bij aankijkt je ogen worden op een gegeven moment naar een punt getrokken en ja daar loopt de moer.
Als ik een moer moet zoeken begin ik in het midden van de kast. Haal het midden raam er uit om vervolgens van uit het midden naar links of rechts nakijken.
Als je aan de kant van de kast begint loopt de moer voor je uit.

OF sla het volk in de broedbak af leg op die bak een moerrooster (ingelijst) en zet daarop de bak(ken) met broed.
Klem dan een moerhuisje met daarin de moer en sluit het huisje af met suikerdeeg.
Dit lukt echt.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten