Controleren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Thijs
Berichten:3
Lid geworden op:ma 01 sep 2014, 20:33
Imker sinds:2012
Aantal volken:1
Contacteer:
Controleren

Bericht door Thijs » wo 03 sep 2014, 19:30

Hallo,

Ik ben beginnend imker (15 jaar oud pas) en heb dit jaar voor het eerst mijn eigen volk.
Normaal gesproken heb ik altijd iemand die al veel langer imker is en mij de dingen uitlegt, alleen is hij dus op vakantie waardoor ik het zelf moet doen zonder raad van iemand. Ik heb het een en ander waar ik niet helemaal uitkom en het zijn simpele vragen.

Ik ben sinds maandag 25/8 begonnen met bijvoeren, ik doe dit om de twee dagen.
Op deze maandag heb ik in mijn kast gekeken en er zat al weinig broed in en ik denk dat dat er nu al helemaal niet meer in zit.
Ik heb al 9 liter suikerwater ( 1liter water : 2 kilo suiker ) erin gedaan en blijf bijvoeren.
Mijn vragen zijn:
1: Zal ik nog mijn kasten gaan controleren (in de kast kijken, hoe het met het volk gaat etc.)?
2: Hoeveel liter zou ik er nog bij doen in de maand September?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groeten,
Thijs
Thijs, 15 jaar, Dichtbij de bij

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 03 sep 2014, 20:25

Beste Thijs,
Ga nog rustig door met voeren, zolang ze het voer goed opnemen, zou ik blijven voeren totdat ze in ieder geval 12 tot 15 kilo suiker hebben gekregen. Je schrijft niet of het om een groot of klein volk gaat, ook niet of er nog wat voorraad aan honing in zat, voordat je begon met voeren. Maar voor de zekerheid zou ik van het bovengaande uitgaan.
Er zat al weinig broed in? Wat is weinig, dat is relatief, 'n paar ramen broed in een volk op dubbele bak is weinig, terwijl 'n paar ramen broed in een zesramer nog best veel kan zijn. Is er al behandeld tegen de varroamijt?
Ik zou niet meer in het volk kijken. Zo aan het eind van het seizoen richt je soms meer schade aan dan dat je er voordeel van hebt.

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door woutDR » wo 03 sep 2014, 21:28

begrijp ik het goed dat er al 9 liter suikerwater van 2kg suiker per 1L water in zit : dus 18kg suiker?

als dat zo is stop maar

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door beethere » wo 03 sep 2014, 21:41

woutDR schreef:begrijp ik het goed dat er al 9 liter suikerwater van 2kg suiker per 1L water in zit : dus 18kg suiker?

als dat zo is stop maar
Dat staat er niet; ik los op: 12 kilo suiker op 8 liter water; dan heb ik 15,5 liter suikerwater als hij 2 kilo op 1 liter oplost, heeft hij waarschijnlijk zo ongeveer 14 liter suikerwater van 12 kilo suiker. hij heeft dus waarschijnlijk zo ongeveer 7 kilo suiker erin gegieterd in krap 2 weken. hij is dus op de helft.

Johan

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door Kroese » wo 03 sep 2014, 23:25

Ik doe 25 Kg in de wasmachine + 2 emmers warm water = zo'n 16 liter.
Dit geeft een suiker oplossing van zo'n 30 liter.
25 \ 30 = ongeveer 0,8 Kg droge stof per liter oplossing.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Controleren

Bericht door hansjochem » do 04 sep 2014, 00:41

In de wasmachine??
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door bee-tree » do 04 sep 2014, 08:07

Wellcht is Henny te lang opgebleven . Om 00.41 uur heeft hij zich mss verschreven. Omdat hij minstens 8 uur nachtrust
nodig heeft, is er van zijn kant nog geen reactie gekomen. Daarom waag ik 'n poging om de wasmachine te verklaren.
Misschien bedoelt Henny 'n MINI-Wasmachine voor kleine wasjes. Zo eentje gebruik ik zelf. Ik laat in de waskeuken
via een slang aan de geyser er warm water in lopen en voeg tegelijkertijd de suiker toe terwijl de schoep draait.
Zo'n wasmachienje wordt ook op campings gebruikt. Ik laat het half vol lopen om de motor niet te zwaar te belasten. Zj.

Thijs
Berichten:3
Lid geworden op:ma 01 sep 2014, 20:33
Imker sinds:2012
Aantal volken:1
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door Thijs » do 04 sep 2014, 09:04

Eddy: Ik heb mijn volk begin dit jaar gekregen ( opgesplitst met een ander volk). Het volk is perfect aangeslagen en is enorm gegroeid, op 12 augustus had ik zelf 18 ramen broed. De laatste keer dat ik controleerde was het veel minder ik heb 6 ramen broed gezien. Dit noem ik weinig maar de koningin was nog steeds in de kast en de bijen kwamen met stuifmeel terug.

Over het suikerwater
Ik doe 2 liter water in een pan en doe daar dan 4 kilo suiker bij, ik heb dit twee keer gedaan dus ik kom dus 4 liter water en 8 kilo suiker in totaal.
Ik kwam hiermee op ongeveer 9 liter uit in flessen maar ik heb wat gemorst en ik weet niet tot in hoeverre frisdrank flessen de juiste eenheden in liter aangeven.

Ik ga volgend jaar alsnog de basiscursus doen al zal ik al wel het een en ander weten
Thijs, 15 jaar, Dichtbij de bij

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door Kroese » do 04 sep 2014, 12:58

hansjochem schreef:In de wasmachine??
Een hele oude langzaamwasser omgebouwd die ik al meer dan 30 jaar hiervoor gebruik.
Ik heb het al vaker uitgelegd, maar zie hier:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ine#p86144

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Controleren

Bericht door Eddy Geurtsen » do 04 sep 2014, 17:38

Thijs, zorg dat je er in ieder geval 15 kilo suiker invoert, en als het iets meer is, geeft dat ook nog niet. Wat er in het voorjaar aan voerramen teveel in zit, kun je er uit halen en gebruiken voor later te maken kunstzwermen o.i.d.
Je kunt beter te veel, dan te weinig voeren, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Ieder jaar lees ik hier op het forum over "imkers" die zich in oktober, november al zorgen maken, of er wel genoeg voer in zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten