EKO-keurmerk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pwouters
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:

EKO-keurmerk

Bericht door pwouters »

Wie kan mij helpen aan de voorwaarden waaraan honing moet voldoen om het EKO-keurmerk te mogen dragen. Ik word van de site van de overheid namelijk niet veel wijzer.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Ewout »

pwouters
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door pwouters »

Bedankt, hier kan ik wat mee, alhoewel er ook nog ruimte voor discussie is, want wat zijn nu precies de goede zuren. En wanneer de geoogste honing niet in aanraking komt met dergelijke zuren mag je het dan toch als ekologisch verkopen?
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Ewout »

pwouters schreef:
Bedankt, hier kan ik wat mee, alhoewel er ook nog ruimte voor discussie is, want wat zijn nu precies de goede zuren. En wanneer de geoogste honing niet in aanraking komt met dergelijke zuren mag je het dan toch als ekologisch verkopen?
Die zuren ( mierenzuur, melkzuur, azijnzuur, oxaalzuur, allemaal prima, staat in het betreffende artikel 25 .6) zijn het probleem niet. Als de honing in aanraking is geweest met die zuren mag je het niet als 'gewone' honing verkopen, laat staan als EKO.
3km geen autowegen en huizen etc. is lastiger :be5:
De kasten moeten zo staan dat de bronnen van nectar en stuifmeel binnen een straal van 3 km hoofdzakelijk bestaan uit biologische gewassen en/of spontane vegetatie en gewassen waarop slechts licht milieubelastende technieken worden toegepast. Verder mogen in dat gebied geen menselijke activiteiten plaatsvinden.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Freek »

Yep duidelijk Ewout.

Wel heerlijke honing hier, maar vanwege de stad waar de bijen in staan geen EKO.
Misschien ooit, wanneer auto's op waterstof vliegen (denk dat alleen op waterstof of electrisch rijden nog niet genoeg is want dan heb je nog altijd wat fijnstof van de banden in je omgeving.

Freek
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door semar »

bedankt heb ik eindelijk iets om de ekoridders van mijn lijf te houden.
(de eeuwige discusie bij verkoop en voorlichtingvan wat nu eko/biologosche honing is) :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps soms heb ik het idee dat ik sancho panza ben :lol:
(je weet wel van don quichotte)
Bijlagen
don-quichotte.jpg
don-quichotte.jpg (33.05 KiB) 4429 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door maartenkleijne »

Bedeoel je Sancho Panza?
gr,
m
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door semar »

jep maarten moest even googlen hoe je het ook weer schreef :oops:

semar(Dominique)
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door bee-tree »

Nederland is één van de dichtst bevolkte landen ter wereld. Zelfs de Biesboschbalsemienhoning kan
waarschijnlijk niet het EKO-keurmerk krijgen, want je kunt niet middenin in de buschbusch staan, buiten het bereik van
auto- en bevaren waterwegen, waar dieselgassen worden uitgestoten.

Waarom wil je graag het EKO-merk hebben ? Uit bewogenheid met de gezondheid van mens en dier ?
Of om niet het risico te lopen dat je klanten ooit een letselschade-advocaat inschakelen ?

Veel mensen lezen de etiketten nauwelijks; de letters en cijfers staan er te klein op of ze willen
niet weten wat voor toevoegingen er in hun smakelijk ge-etiketteerd potje jam zitten of in hun flesje energiedrank.
Gister heb ik de moeite genomen om eens te tellen. 10 E-nummers zaten in het nadruppelende bermflesje met
2 verzopen Bananevliegjes.

Wil je een goed en eerlijk reclamewoord voor je honing, gebruik dan de naam STREEKHONING. Iedereen kent
z'n streek wel een beetje; wat er groeit en bloeit, wat er loeit en boeit, Men is gehecht aan de streek en dus
ook aan haar voortbrengselen, "toch".
Terzijde : Is het woord Streekhoning soms óók beschermd ?

P.S. EKO komt uit het Grieks. Als Grieken naar hun huis gaan , gaan ze naar hun OIKOS. De Engelstaligen hebben er
ECO en EKO van gemaakt. Wij zijn dichter bij de Griekse schrijfwijze gebleven met OECO; denk aan oecologisch
en oecomenisch. Wel schrijven we al lang economisch. Daarentegen was In 1948 het woord oecologie nog niet opgenomen
in Koenen-Endepols, 22ste druk. Er werd in Nederland nog niet oecologisch gedacht ?
De Oecologie oftewel Ecologie houdt zich bezig met de HUISHOUDING van het huis dat aarde heet.

P.S. Sommige mensen zien het EKO merkteken aan voor HUISmerk ! :mrgreen: Zjef
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door maartenkleijne »

Nieuwsgierigheid och even googlen om te konstateren dat her en der best wel '100% BIOLOGISCHE STREEKHONING!' wordt aan geboden, illegaal maar klinkt goed.
gr,
m
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten