EKO-keurmerk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door ndj »

Er is ook nog €co honing kwam ik vandaag achter.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door roelof1945 »

Om de naam EKO op je etiket te zetten kost dit ongeveer 2000 euro dan mag je wel Buckfastvolken hebben waar iedere bij een tankje op de rug heeft zitten
en de honing rechtstreeks bij de imker aflevert.

Roel
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Ewout »

roelof1945 schreef:Om de naam EKO op je etiket te zetten kost dit ongeveer 2000 euro dan mag je wel Buckfastvolken hebben waar iedere bij een tankje op de rug heeft zitten en de honing rechtstreeks bij de imker aflevert.
:D Dat wordt dan nog lastig omdat er wel in de verordening (artikel 8.2) ook staat:
Met betrekking tot bijen moet de voorkeur uitgaan naar de Apis mellifera en de plaatselijke ecotypes daarvan.
2000 euro is een hoop geld, stel dat je er 2 euro per kilo meer door kunt krijgen (6 ipv 4), dan moet je dus 1000 kilo honing (= 20-30 volken?) verkopen en dan ben je nog niets opgeschoten. Of is dat een eenmalig bedrag?
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Ewout »

Gerelateerd nieuwsbericht van SKAL (02-06-2014, niet zo lang geleden dus!):
Nederlandse biologische honing
Skal onderzoekt of het mogelijk is om Nederlandse honing te gaan certificeren. In de biologische verordening (889/2008) zijn specifieke eisen gesteld aan de biologische bijenteelt. In artikel 13.1 van de verordening staat dat de benkasten zo moeten worden geplaatst dat bronnen van nectar en stuifmeel binnen een straal van 3 km van de locatie van de benkasten hoofdzakelk bestaan uit biologische gewassen en/of spontane vegetatie en gewassen waarop slechts licht milieubelastende technieken worden toegepast. Tijdens een recent overleg met het ministerie van EZ is besloten om de bewijslast van dit artikel bij de imker te leggen. De interpretatie van het artikel moet nog vastgesteld worden. Hierbij zal Skal gebruik maken van de bewijslast van de eventueel genteresseerde imkers. Dit betekent dat de mogelijke certificering van Nederlandse honing langer zal duren dan de normale beoordelingstermijn. Wij vragen hiervoor uw begrip. Meer informatie over specifieke eisen voor de biologische bijenteelt leest u in artikel 13 en 25 van verordening 889/2008. Imkers die interesse hebben om deel te nemen aan dit traject, kunnen contact opnemen met Jan Hoekman (jh (api-staart) skal.nl) (plv. Hoofd Certificering).
bron: http://www.skal.nl/over-ons/nieuws/nede ... che-honing

Ik concludeer daar dus ook uit dat er tot nu toe nog geen Nederlandse biologische honing is gecertificeerd. Het EKO keurmerk staat tegenwoordig overigens los van de Biologische Skal certificering, die europabreed geldt. Het EKO keurmerk kost maar €100 per jaar, maar vereist wel een Skal certificaat. Voor zover ik kan beoordelen op basis van de tarievenlijst van Skal kost dat eenmalig €529 en daarna jaarlijks zo'n €1000? Of mis ik iets Roel?
pwouters
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door pwouters »

Bedankt voor jullie hulp en reacties.
Een biologische supermarkt wilde graag mijn honing verkopen, maar alleen als het een eko-keurmerk heeft. Ik zal ze nu maar laten weten dat dat mij niet gaat lukken (alhoewel de honing volledig natuurlijk en biologisch is én zeer lekker), en dat ze zich moeten afvragen of het predicaat EKO dat nu aan de Nederlandse honing hangt die ze verkopen wel terecht is.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Ewout »

pwouters schreef:...dat ze zich moeten afvragen of het predicaat EKO dat nu aan de Nederlandse honing hangt die ze verkopen wel terecht is.
Dat lijkt mij geen Nederlandse honing. Zie het skal register:
http://www.skal.nl/ACM/checkcertACM.php
Als je daar bladert naar productgroep 60, dan 60.04 en tenslotte 60.04.09 Natuurhoning: "Geen zoekresulaten, pas de zoekcriteria aan."
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door roelof1945 »

Ewout schreef:Voor zover ik kan beoordelen op basis van de tarievenlijst van Skal kost dat eenmalig €529 en daarna jaarlijks zo'n €1000? Of mis ik iets Roel?
Ewout, dank voor het uitzoeken ik heb getracht via internet om meer informatie boven water te krijgen maar het is mij niet gelukt om de onkosten te onderbouwen.
Het bedrag wat ik noemde kwam uit een gesprek met een semi beroeps imker die dit beweerde dat hij 2000 euro kwijt was voordat hij eko honing mocht verkopen.
Het tweede jaar is hij contributie verschuldigd en eventuele controle van het gebied waar de volken staan en de honing wordt getest.
Een delegatie die dit terrein moet goed keuren liep aardig in de papieren zo heeft hij besloten geen eko honing te verkopen en op de oude manier verder te gaan.
Alleen De Traay mag eko op zijn etiket zetten, heel interessant om dit bedrijf van binnen te zien, ben er een keer geweest met een excursie.

Gr. Roel
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door roelof1945 »

pwouters schreef:Een biologische supermarkt wilde graag mijn honing verkopen, maar alleen als het een eko-keurmerk heeft.
pwouters, Je honing verkopen lijkt moeilijk maar een goed streekproduct dus honing van de streek is zeer gewild, ga het aanbieden bij restaurants die biologische
maaltijden serveren zij gebruiken veel honing.
Wat dacht je van de drogist en BD boerderijverkoop hier is altijd vraag naar streekhoning, mensen met allergie zijn daar vaste klanten.
Voor je het weet ben je door je honingvoorraad heen maar dat is niet verstandig want deze afnemers willen het jaar rond honing bij jouw kopen.
Dus hou je voorraad in de gaten want je kan geen nee verkopen.

Gr.Roel
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door Ewout »

roelof1945 schreef: Alleen De Traay mag eko op zijn etiket zetten, heel interessant om dit bedrijf van binnen te zien, ben er een keer geweest met een excursie.
Ik dacht dat het imkerij gedeelte van De Traay meer hobby en marketing is, en het voornamelijk een grote honing handelaar is. Is niet al hun EKO honing buitenlands?
ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: EKO-keurmerk

Bericht door ndj »

Ewout schreef:
roelof1945 schreef: Alleen De Traay mag eko op zijn etiket zetten, heel interessant om dit bedrijf van binnen te zien, ben er een keer geweest met een excursie.
Ik dacht dat het imkerij gedeelte van De Traay meer hobby en marketing is, en het voornamelijk een grote honing handelaar is. Is niet al hun EKO honing buitenlands?
Dan zou dat op het etiket vermeld moeten zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten