Informatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Freek Vonk
Berichten:1
Lid geworden op:wo 13 aug 2014, 11:07
Contacteer:
Informatie

Bericht door Freek Vonk » wo 13 aug 2014, 11:15

Beste mensen,

Ik heb een account aangemaakt in de hoop dat iemand op dit forum me zou kunnen helpen met informatie. Zoals jullie ongetwijfeld weten, zijn er mensen die zich laten bedekken met duizenden bijen door de koningin op hun lichaam te zetten. Zie bijvoorbeeld deze website: http://mentalfloss.com/article/28820/ho ... rd-fashion

De redenen om zoiets te doen: goede publiciteit voor de bijen (zo vervelend zijn ze niet!), laten zien dat bijen getraind kunnen worden (en eigenlijk verdomde slim zijn, voor een bij!), en het laat het sociale leven van bijen zien.

Een jonge koningin zou het beste zijn gezien haar sterke feromonen.

Mijn vraag aan jullie bijen-experts: is dit schadelijk voor de bijen? Gebeurt het in Nederland? Kennen jullie iemand die dit doet?

Ik hoor het graag! groet, Freek

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Informatie

Bericht door Freek » wo 13 aug 2014, 13:13

Buckfast koningin met dikke larven heeft veel feromonen volgens Hennie.
Misschien maar eens proberen :mrgreen:

Freek

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Informatie

Bericht door jjmvaningen » zo 28 sep 2014, 19:00

En Freek?,
Al zelf uitgeprobeerd?
Of toch maar via YouTube.
groet, Jacques

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Informatie

Bericht door Kroese » zo 28 sep 2014, 22:32

Freek schreef:Buckfast koningin met dikke larven heeft veel feromonen volgens Hennie.Freek
koningin met dikke K*** oftewel dik achterlijk of opgezette eierstokken. :be5: :be5:

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Informatie

Bericht door LWPisa » ma 29 sep 2014, 17:39

Ik vermoed dat het het beste gaat met kunstmatig koninginnenferomoon, dat is te koop. Vroeger moest het met een koningin.

Lennard

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Informatie

Bericht door hansjochem » ma 29 sep 2014, 18:31

Lennard, als een persoon met een chemische achtergrond heb ik me er wel eens in verdiept. Sommige feromonen zijn makkelijk te maken en te verkrijgen. Andere, want het zijn er vele met ieder een ander doel, moeilijker of niet verkrijgbaar. Maar stel dat je het feromoon hebt: hoeveel dien je toe? Wat zijn de gewenste en ongewenste effecten? Voor je het weet maak je zo n volk kapot. Wist je bv dat er feromonen zijn die de verhouding vliegbij/huisbij regelen? Hoe aantrekkelijk het mij ook klinkt om hier aan te rommelen, ik ben bang dat je-zonder een grondige kennis- meer kapot maakt dan je lief is.
Using Tapatalk

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Informatie

Bericht door LWPisa » ma 29 sep 2014, 18:58

Het gaat over het maken van een bijenbaard, een zwerm op je hoofd of ander lichaamdeel houden, niet over de toepassing in een volk.

Er zijn "lokferomonen" in de handel, het zou wel eens kunnen dat die vooral "mandibulair feromoon" bevatten. Bij gebruik van een oplossing van dit spul is een druppel op een houtje de manier van gebruiken.

Het alternatief is misschien een pot alcohol waarin je je overtollige moeren stopt, er zijn mensen die dat "extract" gebruiken bij het vangen van darren met fuiken aan ballonnen. Dat werkt goed maar ik heb nooit gelezen dat het als zwemlokstof al dan niet bij bijenbaarden wordt gebruikt.

Lennard

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Informatie

Bericht door hansjochem » ma 29 sep 2014, 20:56

Oh ok. Sorry. Had t niet gelezen. App werkt soms traag op mn mobiel in de file...
Using Tapatalk

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Informatie

Bericht door hansjochem » ma 29 sep 2014, 21:11

Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten