Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39
Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » do 02 okt 2014, 11:06

Ik denk dat deze grafiek boekdelen spreekt:cry:
uploadfromtaptalk1412240800959.jpg
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » do 02 okt 2014, 12:11

Jaap schreef
Ik werk inderdaad niet volgens de boekjes maar volgens de omstandigheden . Ik begrijp niet hoe men daarbij gekomen is , maar heel veel imkers voeren hun volken stijf vol zodat er zelfs geen plaats meer voor stuifmeel en broed is . :think: Regelmatig even kijken en je doen en laten bijstellen naar de ontwikkelingen van het volk . Ik laat ze niet langer doorbroeden dat willen zij zelf , maar doe ook niet aan broedbeperking door middel van stijfvoeren van een volk . Ik begin altijd ongeveer 10 september met opvoeren en handel dan naar omstandigheden .

Ok duidelijk Jaap, is op zich ook wel logisch wat slimmer met seizoen/weersomstandigheden mee te gaan. In een 10 ramer is meer ruimte, in een 20 ramer nog meer maar een 6 ramer gooi je inderdaad snel vol suiker. Ik werk normaliter met 20 ramers en een enkele 10 ramer en dan treed dit probleem niet zo erg op. Valt me trouwens op dat je met zo'n simpele manier van koninginneteelt toch best wel behoorlijk productieve moertjes hebt. Nou zijn die dieren van Hennie Kroese echt goed heb dit zelf ervaren en hoor het eigenlijk van iedereen die zo'n moer heeft.
Tezamen met de grafiek van Hansjochem, kom ik beetje tot de conclusie dat mijn zesramers mogelijk op de groene lijn zitten dus weinig winterbijen zou kunnen hebben. Ik heb eerder een zesramer gehad met 5 kg voer, die verhongerde ook niet gewenst. Misschien toch slim om op een mooie dag even te kijken wat er in zit.

BeeTree: Gewoon over een week voorzichtig kijken of er eitjes zijn in de overgezette zesramer. Dik kans dat die er zijn, want kans is niet zo groot dat je net die moer hebt doodgedrukt. Zo ja dan is er geen enkel probleem. Er is een zeker nut in het inwinteren van een of twee kielers, dat blijkt wel. In zulke gevallen heb je dan in elk geval nog iets liggen als het wel fout is.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » do 02 okt 2014, 12:53

Wat ik overigens raar vind, is het volgende. De boekjes zeggen niets over het gevaar van teveel voeren. Volgens de grafiekjes lijkt het me overduidelijk dat je als je teveel voert, geen volk overhoudt. Wellicht is het in november, december dan al weg. Waar klopt mijn redenering niet?
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door rostohar » do 02 okt 2014, 13:12

Hallo Hans Jochem, Ik zeg niet dat ik tot in november voer maar wel dat ik langzaam voer vanaf half september. Verder controleer ik eind oktober het gewicht van de kasten. Die wat aan de lichte kant zijn krijgen nog 2 of 3 liter voer. Dat kan begin november zijn. In de meeste gevallen is een totaal van 10 kg droge suiker per volk, uiteraard opgelost in water, ruim voldoende.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Kroese » do 02 okt 2014, 13:41

Freek schreef:Er is een zeker nut in het inwinteren van een of twee kielers, dat blijkt wel. In zulke gevallen heb je dan in elk geval nog iets liggen als het wel fout is.
Freek
Kielers overwinteren lukt lang niet altijd, afgelopen zachte winter heb ik er 5 van de 7 kielers overgehouden.
Het is vooral belangrijk om het plastic ventilatie plaatje te trekken, zodat ze kunnen ventileren. Die plaatjes worden vaak dicht gekit.

Ik heb 2 MINI's + een aantal Kielers en 3 X 6Raams HK bakjes opgezet met de bijen bij elkaar gegooid van de EWK kastjes.
Het broed heb ik met een garen draadje in een leeg HK raam gebonden.
Zo heb ik altijd nog laat bevruchte moeren in reserve voor mensen die geen reserve hebben, en plotseling nog ontdekken dat er iets mis is met een volk.
Ook kan ik dan mindere moeren in het voorjaar uitruilen.

Het voer zit er bijna in, ik voer s'morgens warm met kleine beetjes tegelijk, omdat het s'nacht te veel afkoelt en dan niet meer opgenomen wordt.
Laatst gewijzigd door Kroese op do 02 okt 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » do 02 okt 2014, 13:54

Hallo Henk. Bedankt voor de nuancering. Ik had hem bewust niet gebruikt om t verhaal kort te houden. De boodschap die ik wilde overbrengen-ook naar mezelf :-)-was dat 1 oktober geen in ijzer gegoten wet is. Maar nogmaals bedankt voor je toelichting. Vraag nu: heb je het ook wel eens gehad dat je een volk stijfgevoerd hebt, zoals Jaap het zo mooi verwoord. En zoja, wat heb je er toen aan gedaan? Zie jij het ook als een probleem of loopt het in de praktijk allemaal wel los?
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » do 02 okt 2014, 14:22

Hoi allemaal,

Ik denk dat dit "stijfvoeren" vooral optreed bij een zesramertje. Ik voer volken nooit meer dan 15 kg en dat past normaal goed in elke 10 raams en grotere kast met nog wat plek voor broed en stuifmeel, aannemend dat het volk tijdens het voeren ook een deel van het voer verbruikt voor broedaanzet. Ik heb al wel altijd iets tegen grote 5L en 10L voerbakken gehad daarmee mep je in korte tijd wel het broednest vol. Zet je zoals volgens de boekjes 1 september zo'n bak erop kan ik me voorstellen dat dit slecht is voor je winterbijen.

Freek

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door rostohar » do 02 okt 2014, 14:28

Ik ben het helemaal met Jaap eens. Houdt in de gaten wat je aan het doen bent en pas je aan.
Nee, ik heb nog nooit een volk stijfgevoerd omdat, toen ik de eerste keer inwinterde, een oudere imker mij vertelde dat je het volk de gelegenheid moet geven de voorraad netjes op te slaan en een broednest te onderhouden. Bovendien moet er ruimte overblijven voor de wintertros. Deze tros moet lege raat ter beschikking hebben omgeven door voer waar ze bij kunnen. Het rücksichtloss volgieten van een volk leidt tot verzuipen van het broednest. Eitjes worden verwijderd en lege cellen gevuld met voer waardoor de koningin geen eitjes meer kan leggen. Vergelijk het met een zware dracht in de zomer. Eerst wordt alles volgedragen en later wordt alles naar de juiste plek gebracht. Daar is tijd voor nodig. Wat ik met een stijfgevoerd volk zou doen weet ik niet maar ik zou er, als ze nog vliegen en stuifmeel halen, wel iets aan doen omdat het voor de bijen in de winter niet goed is om op een ijsvloer te verblijven.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » do 02 okt 2014, 14:48

Henk,

Ik ga komend weekend met het mooie rustige weer even voorzichtig kijken hoe het er met die bijtjes in die zesramers voor staat. Misschien valt het mee, dan lijkt het mij het beste niks te doen. Anders mogelijk even een leeg geslingerd BK raam erin en een vol raam voer eruit.

Freek

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door beethere » do 02 okt 2014, 20:42

Freek, als je toch zover aan het rommelen bent kun je misschien beter het gevaarte overhangen in een 10-ramer, en dan een leeg raam extra geven, en afsluiten met een sluitblok. Lijkt me beter dan om ze dat opgeslagen voer weer af te nemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten