Ervaring met "i bee kast"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » vr 13 feb 2015, 13:02

Punt van aandacht, de Nicot bodem van de I-bee.
Makkelijke bodem, goede verluchting en redelijk goed schoon te maken. Maar...... bij reizen niet erg stijf en sterk, eigenlijk moet je 2 spanbanden gebruiken om openstaan onder te voorkomen bij optillen. Gapen van de bodem is me dus gebeurd met optillen, komen ineens bijen naar buiten op, laten we zeggen, heuphoogte. Beetje benauwd moment en geplette bijen.
De nicot bodem gaat ook gapen op een ongelijke ondergrond, typisch zoals de 2 balken van een stand bij een tijdelijke dracht of in mijn geval de oude bank van de bijenhal gemaakt van dikke balken uit een sluisdeur.
Ik heb dit aan huis opgelost met vlakke gasbetontegels op betonblokken. foto02 toont de Ibee op zijn blokken, foto12 toont de verbreding met een alu profiel die is toegevoegd later. Praktische oplossing voor een vrije opstelling, met de blokken zit je qua kosten in het euro gebied en je bent volledig flexibel in plaats en hoogte.
Voor de volledigheid, de nicotbodem van de Ibee voldoet zo goed dat ik voor mijn eigen gemaakte bakken ook de Nicotbodem toepas, hij heeft even wat meer aandacht nodig vergeleken met de houten bodems.

Grtz,

Erik.
Bijlagen
IMGP0012.JPG
de verbreding van de blok met een alu profiel, hier met zelfgemaakt honingkamerbakken met een hele oude deksel.
IMGP0002.JPG
de Ibee op zijn blokken, nu nog druk vliegend. Een tijdlang is deze kast het beste volk geweest van de nieuwe volken van vorig jaar

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » vr 13 feb 2015, 22:33

Ha ha,

Zwieberende nicot bodem onder de i-bee. Zal je een ding wel vertellen dat het wat meer weegt maar dat ik dat probleem niet ken ik met mijn zelf van 17 mm dikke hardhouten zijkanten met rvs schoeven in elkaar gezette spaarkast bodem met lat boven vlieggat :D.
Vliegplank dicht = kast dicht, komt geen bij meer uit.
Die bee plus kasten dat lijken mij erg mooie dingen. Punt is onmogelijke uitwisselbaarheid met spaarkasten op lange duur moeten dan alle buckfast bijtjes in zulke.

Freek

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » za 14 feb 2015, 10:34

Hallo Freek,

Een degelijke bodem is veel waard! Zeker in carnavalstijd zullen we maar zeggen. :D

Naast elkaar werken met DB+ en simplex is niet praktisch. Ik los het zelf op door op een stand met DB+ en op een andere stand met simplex te werken. Combinatie van miniplus en simplex gaat weer redelijk goed. Truc met samenvoegplank en enkele stripjes.

De DB+ is een heel fijne kast en als je eerlijk rekent niet duur voor zijn pluspunten. Basisprijs is overigens incluis hoogwaardige ramen. Kwaliteit en passen van componenten staat op hoog niveau, goede ondersteuning en persoonlijke beantwoording eventuele vragen. Doordachte broedbeperking en de mogelijkheid om te voeren en de controleren op varroaval zonder de bijen te storen.
Met de broedbeperking in DB+ heb ik nog niet gewerkt. De reden dat ik bij Spaarkasten niet met broedbeperking werk (opsluiten van de darren en hinderen van de bijen) en heb overwogen zelf maar een koninginnenrooster uit te tekenen en te bouwen is opgelost in DB+.
Belangrijk is nog de overweging de hoge broedkamer of alles honingkamer formaat. Een DB+ broedkamer verplaatsen is geen leuke klus. Ik begrijp het argument van Hans en zie ook voordelen maar ben zelf voorstander van gedeeld broednest ipv een doorlopende raam. Voordeel bij verplaatsen en kipcontrole.

Grtz,

Erik.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » za 14 feb 2015, 12:32

Ha die Erik,

Enfin die bouwer van die i-bee zat me onlangs op facebook beetje belachelijk te maken met mijn wat zwaardere betonplex kasten met hardhouten bodem (valt wel wat mee, denk dat ze per stuk zo'n 15-16 kg wegen), vandaar dat ik het wel vermakelijk vind dat die i-bee kast bijen lekt :D,
De BeePlus is natuurlijk lichter dan mijn kast. En isoleert ook beter. Kost ook meer maar is kant en klaar en niet zelfgemaakt dus logisch.
Ik heb nu 6 buckfast volken (op voorbehoud dat een in oktober in een Carnica ingevoerde buckfast moer het nog steeds "doet" ik denk eigenlijk van wel want dat volk leeft nog steeds) en 4 carnica.
Ik wil eerst eens afwachten hoe buckfast imkeren bij mij in Harderwijk gaat of ze voldoende ruimte hebben in een spaarkast.
Anders misschien maar eens naar die grote Beeplus kasten kijken. Eerst maar eens een jaar kijken wat er gebeurd. Heb enorm veel veranderd door Carnica schudzwermen met buckfast moeren van Hennie Kroese te maken en een buckfast volk van Ferry Bantjes Senior te kopen.

Freek

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door nick » za 14 feb 2015, 13:35

Werk zelf ook met de bee plus kasten .Die zijn echt elke cent waard .Heb enkel het honingraam formaat .Is zalig als je met broedbeperking werkt .Ik zou zelf geen andere kasten meer willen .Heb er nu een 5 tal staan .Volkeren doen het er heel heel goed in .Dit jaar komen er zowiezo nog 2 kasten bij .Echt de moeite .Mvg

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » za 14 feb 2015, 17:09

Nick en Erik,

Wat voor ras bijen hebben jullie in die BeePlus kast dat honingkamers volstaan?
Kan me voorstellen dat een goeie buckfast moer gewoon probleemloos zo'n dadant bk vol legt?

Freek

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door nick » za 14 feb 2015, 17:30

hey freek .Ik werk met buckfast in die kasten. Maar denk dat het ras er weinig mee te maken heeft .Maar die kunnen zo een kast makkelijk vol leggen .maar eens op broedbeperking moet ze zo veel niet meer leggen .en je moet enkel maar 6 ramen na kijken . Alles staat goed uitgelegd bij het forum bieenkorf .Vind je er alles van terug .mvg

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » za 14 feb 2015, 17:43

Nick,

Duidelijk. Andere manier van werken dus. Maar kan me voorstellen dat dit veel honing op kan leveren!

Freek

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » za 14 feb 2015, 17:45

Hallo,

Ik heb Buckfast bijen. En het is met buckfast een kwestie van of vrolijk blijven stapelen (afgelopen jaar had ik een spaarkast volk op 6 broedkamerbakken staan) of vaker tussendoor slingeren of broedbeperking. Zie ook de ideeen van Tim Rove in Rosehive method. Ik ben geen voorstander maar dergelijk hoge stapels bakken krijg je wel. https://www.youtube.com/watch?v=dMcBiCcuC8w

In mijn geval heb ik niet de tijd om tussendoor te slingeren en wil de bijen niet aandoen door 2 roosters te wringen dus mijn voorkeur voor de DB+. Als systeem is het verder doordacht.

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door nick » za 14 feb 2015, 17:57

Freek schreef:Nick,

Duidelijk. Andere manier van werken dus. Maar kan me voorstellen dat dit veel honing op kan leveren!

Freek

Heb het jaar dat voorbij is .2 kasten als test gedaan .1 op renson en 1 zonder . Die op de renson had ik een 48 kilo op 1 seizoen . de andere zonder renson .20 kilo . het heeft ook wel een deel te maken met de haaldrift en de dracht in je buurt .Maar je haalt duidelijk meer honing binnen .
Mvg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten