Bouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Bouwen

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 apr 2015, 15:05

Even de echte foto er bijgezet.
Gratis betekent dat je alle rotzooi van de foto server gratis op je pc krijgt.
Zou ieder die op de fotolink heeft geklik even de pc schoon te boenen met je koekyborstel en de andere schoonmaak set!!
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door buzzer » wo 01 apr 2015, 19:07

Sorry, ik zal in het vervolg de echte foto erbij zetten net als bij mijn advertentie, waar overigens ook bij staat dat het gaas netjes vastgezet moet worden. ( en inmiddels ook is...)
Alle begin is (bij) zonder honing.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door ErikS » ma 06 apr 2015, 09:10

Tim123 schreef:Beste Erik,

Weer bedankt voor de reactie.
Het liefste zou ik net als u een bijenkast maken van allemaal (bijna) gratis materialen. Heeft u nog ideeën van spullen waarvan het hout geschikt is voor het maken van bijenkasten?

Groet, Tim.
Hallo Tim,

Als je echt low cost wil werken kun je een topbar hive overwegen. makkelijk te maken en leerzaam. Voor de volledigheid, ik ben voorstander van goede materialen en goede kasten voor bijen maar een met zorg gemaakt topbarhive is een goede, goedkope oplossing. Ken je de site van de bare footed beekeeper? http://www.biobees.com/build-a-beehive-free-plans.php . Ook alle "gedoe" met kunstraat en draden spannen heb je niet met een TBH.

mvg,

Erik S.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door ErikS » ma 06 apr 2015, 09:32

Tim123 schreef:Beste Erik,

Weer bedankt voor de reactie.
Het liefste zou ik net als u een bijenkast maken van allemaal (bijna) gratis materialen. Heeft u nog ideeën van spullen waarvan het hout geschikt is voor het maken van bijenkasten?

Groet, Tim.
Hallo Tim,

Als je vanuit kosten denkt zijn er enkele belangrijke kostenposten. kasten, ramen, kunstraat, slinger, beginnerscursus.
en kleine kostenposten maar wel heel belangrijke, goede bijenkap en handschoenen, middelen voor varroa bestrijding, lidmaatschap vereniging.
Daarnaast is de harde realiteit dat zonder een grondige methode van varroa bestrijding imkeren niet meer kan tegenwoordig. Onderschat varroa niet en het is een grote domper als je volk na het eerste jaar verdwijnt door ziekte. (ik ben zelf 10+ jaar imker en ben vorig jaar 5 volken verloren, op een totaal van 8 volken......., aan varroa besmetting. Dit terwijl ik de varroaval bewaakte en die laag was in september. Combinatie van het slechte weer dat inspectie van de kasten vaak onmogelijk maakte, ziek worden op een ongunstig moment in het najaar en daardoor laat opvoeren).
Een belangrijk advies is al eerder gegeven, zoek een mentor en kijk mee met een ervaren imker. Ook materialen koop je via de vereniging met korting en bv een slinger kun je vaak lenen via de vereniging. Bij een TBH kun je overigens de raat anders oogsten, met gewoon keukenmateriaal.

Als je interesse blijft kun je ook een keer bij mij meekijken hoewel ik in middenlimburg zit. Gezien je leeftijd verwacht ik dat je bij je ouder(s) woont? In welk een omgeving woon je? landelijk, dorp, stads? en zou je je toekomstige kasten bij (of dichtbij) huis kunnen plaatsen? heb je een vervoersmogelijkheid voor je kasten? heb je een opslagmogelijkheid van je materiaal in de winter? Het kan allemaal met minimale middelen, ik heb zelf kasten onder een oude tafel staan als afdak, werkt perfect.
Wat ik vaker doe is afleggers of kunstzwermen (die zwermen niet meer, de eerste maanden) bij mensen plaatsen voor een paar maanden, leuk voor de gastheer, heb ik ze meteen uit de 3 km radius en het is tijdelijk, ook belangrijk voor eventuele huisgenoten die moeten wennen aan het idee van de zoemers. Hoewel ik zo al 3x iemand enthousiast heb gekregen voor het bijenhouden en een volk nog steeds daar heb staan......

grtz

Erik S

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten