vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door KaraBela »

Hoi,
Even een vraagje voor de deskundigen onder ons.

Ik heb een aantal kasten met agressievere volken (meesten zijn zwermen van vorig jaar).
Tevens heb ik een aantal miniplusjes met goede koninginnen (F0) van vorig jaar.
ik wil de slechte koninginnen vervangen door de nieuwe koninginnen.
Ik dacht zelf dat het als volgt zou moeten gaan:
- dood knijpen oude koningin
- via krantenmethode miniplus boven kast van oude koningin plaatsen

Opmerkingen:
- daar de oude koninginnen van zwermen zijn kan het zijn dat de nieuwe koningin niet wordt geaccepteerd (nieuwe koningin BF en oude koningin onbekend)
- ik kan wachten totdat het volk hooploos moerloos is en dan verenigen via krantenmethode, maar dan verlies je een paar weken aan broed wat in deze groeifase van het volk jammer zou zijn
ERKAN KARA
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door Samuel Murray »

KaraBela schreef:Ik kan wachten totdat het volk hooploos moerloos is... maar dan verlies je een paar weken aan broed...
Hoe zo? Het duurt maar 9 dagen voor alle open broed gesloten zijn, en dan zijn ze toch hopeloos moerloos, niet waar? Of geloof je dat de nieuwe moer niet meer zult leggen zolang er gesloten broed van die ander moer zijn?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door Hans van der Post. »

Niks hopeloos moerloos laten worden! Als je de leggende moer weghaalt gaan ze doppen aan zetten!! ( redcellen)
Gewoon moer weghalen krant met miniplus er op. De krant NIET nat maken zoals wel wordt geadviseerd. De drukinkt is dan minder te ruiken dit is een van de factoren waardoor de beide volken de zelfde "geur" krijgen.
Om deze tijd van het jaar is het gemakkelijk verenigen. Blijf wel 8 dagen er van af!
Kijk wel na die tijd of er geen vernieuwing cellen worden aangezet breek ze weg en kijk gelijk of er eitjes zijn gelegd.
Uitgebreide verhalen aanzetten van vernieuwing cellen na vereniging met een "ras" moer vind je op het forum en sites van Hennie Kroese.
!Hans.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door johan »

Hans,
hierbij aansluitend nog n vraagje: ik heb gisteren 2 te kleine volken (elk ong. op 5 ramen) verenigd met krant en moerrooster zonder 1 van de 2 moeren te verwijderen. vond het te koud en te vroeg om de kast echt open te maken. kan ik volgend weekend bij warmer weer gewoon 1 van de 2 moeren afnemen en het volk verhangen naar 1 broedbak? alternatief is om de moerrooster weg te nemen zodat ze het zelf kunnen uitvechten. het verhangen is dan voor een dagje later.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door Jaap v.Popering »

Samuel Murray schreef:
KaraBela schreef:Ik kan wachten totdat het volk hooploos moerloos is... maar dan verlies je een paar weken aan broed...
Hoe zo? Het duurt maar 9 dagen voor alle open broed gesloten zijn, en dan zijn ze toch hopeloos moerloos, niet waar?
Bij heel veel volken zullen er enkele eitjes door de volken in reserve gehouden zijn om bij calamiteiten een reserve te hebben .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door Samuel Murray »

Jaap v.Popering schreef:
Samuel Murray schreef:
KaraBela schreef:Ik kan wachten totdat het volk hooploos moerloos is... maar dan verlies je een paar weken aan broed...
Hoe zo? Het duurt maar 9 dagen voor alle open broed gesloten zijn, en dan zijn ze toch hopeloos moerloos, niet waar?
Bij heel veel volken zullen er enkele eitjes door de volken in reserve gehouden zijn om bij calamiteiten een reserve te hebben.
Mischien... maar kunnen bijen dan een gelegd eitje eindeloos aan het leven hou als eitje (of in ieder geval ervoor zorgen dat ie niet zes dagen later niet meer bruikbaar is voor het creëren van een moer)?
KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door KaraBela »

Samuel Murray schreef:
KaraBela schreef:Ik kan wachten totdat het volk hooploos moerloos is... maar dan verlies je een paar weken aan broed...
Hoe zo? Het duurt maar 9 dagen voor alle open broed gesloten zijn, en dan zijn ze toch hopeloos moerloos, niet waar? Of geloof je dat de nieuwe moer niet meer zult leggen zolang er gesloten broed van die ander moer zijn?


Nou samuel
ik had als volgt gerekend: voordat al het broed gesloten is ben je zoals je schrijft max 9 dagen kwijt.
Daarna zal je een koningin moeten invoeren. Voordat van deze koningin weer bijen uit kunnen komen heb je best wel een lange periode geen uitkomende bijen (9 dagen of drie weken? als ik me niet vergis). Dus heb je toch een terugval van drie weken?
ERKAN KARA
KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door KaraBela »

Hans van der Post. schreef:Niks hopeloos moerloos laten worden! Als je de leggende moer weghaalt gaan ze doppen aan zetten!! ( redcellen)
Gewoon moer weghalen krant met miniplus er op. De krant NIET nat maken zoals wel wordt geadviseerd. De drukinkt is dan minder te ruiken dit is een van de factoren waardoor de beide volken de zelfde "geur" krijgen.
Om deze tijd van het jaar is het gemakkelijk verenigen. Blijf wel 8 dagen er van af!
Kijk wel na die tijd of er geen vernieuwing cellen worden aangezet breek ze weg en kijk gelijk of er eitjes zijn gelegd.
Uitgebreide verhalen aanzetten van vernieuwing cellen na vereniging met een "ras" moer vind je op het forum en sites van Hennie Kroese.
Ok dat is duidelijk.
Zal het volk dan wel de nieuwe moet accepteren. Want het kan zijn dat het nieuwe volk geen BF is (is een zwerm en ik kan moeilijk inschatten wat ik geschept heb).
Maakt het daarbij wat uit hoe groot beide volken zijn waarmee je samenvoegt?
ERKAN KARA
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door Matts Vos »

Is die drukinkt geur wel echt zo belangrijk? Ik heb voor t verenigen destijds een krant gebruikt die al minstens 2 jaar in mijn auto onder de achterbank was verloren :P
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vervangen leggende moer door nieuwe betere moer

Bericht door Jaap v.Popering »

Ja die is belangrijk . Ook een mogelijkheid is een stukje van een keukenrol drenken in brandspiritus en dat tussen twee bakken leggen .
Dit hoeft ook niet de bak helemaal af te sluiten .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten