kleine volkjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:
kleine volkjes

Bericht door sdewit » ma 27 apr 2015, 09:46

Beste collegas, Ondertussen ben ik aan men 2e jaar imkeren bezig. Bij de 2e inspectie dit jaar heb ik het gevoel dat niet alles loopt zoals ik het graag zou hebben. De 2 volkjes zijn nog steeds heel klein in mijn ogen, zeker als ik sommige berichten van collegas hoor over volle HKs etc. In mijn eerste jaar liepen de broedkamers ook niet over en had ik ongeveer 20kg honing van 5 kasten.
Van de kasten zijn er slechts 2 volwaardig de winter doorgekomen spijtig genoeg, deze 2 kasten staan open in een bos in het zonlicht en uit de wind.
- In maart heb ik ze voor de zekerheid bijgevoederd met voederdeeg van 1kg per kast.
- Bij de eerste keer openen van de kasten voor het lente nazicht begin april, zat er een een heel klein broednest in van 2 ramen met een diameter van enkele centimeters. 3 tot 4 ramen waar de bijen op rondwandelen en heel zachtaardig. Aangezien ze ingewinterd zijn op 5 ramen (aflegger) was ik daar op zich al blij mee dat ze dit zo mooi overleefd hadden. Op dat moment en met het goede weer en alle bloesems in aantocht heb ik er dan de ½ HK opgzet en het voederdeeg dat maar ¼ was opgegeten weggenomen.
- Bij het 2e nazicht dit weekend, merkte ik dat het broednest wat uitbreiding genomen heeft. Beide kasten lopen gelijk met wat verschillen op 1 of 2 ramen. Ze lopen rond in een 1bak op een 11-raams simplex over ongeveer 5 tot 6 ramen, waar ze rondlopen is het zeker niet overbevolkt. In de kast zijn er 4 ramen broed in een klein maar mooie ronde vorm van ongeveer 6 cm diameter met het voer mooi rond opgeslagen. Verder zijn er ongeveer 4 kantramen volledig leeg en onbenut een beetje oud voer in het raam ernaast, een leeg raam met beetje wasaanbouw voor het darrenraam en anderhalf raam met verse nectar en bijenbrood.
De vrees is dat ik zeker einde mei geen voorjaarshoning zal kunnen uithalen maar me zal moeten richten op de accacia/linde om misschien wat honing te slingeren midden/eind juli.
- Verder dacht ik om ze te stimuleren het raam met nectar en het buitenste broedraam uit de BK te halen en in de HK te hangen boven het broednest om ze naar boven te lokken.
- De kast kleiner te maken door een vulblok te plaatsen en zo in de BK 4 ramen te supprimeren en achter het vulblok krantenpapier te steken. De vraag is of ze niet vanuit de HK dan aan het verkeerde kant van het vulblok komen? Anderzijds vraag ik me af of er dan geen risico is dat de moer geblokkeerd zal worden als ze de nectar beneden blijven opslaan en eventueel nog steeds niet naar de HK gaan?
Is dit een juiste denkpiste of zijn er andere methoden, ervaringen, ideeen om de 2 volkjes in geen tijd op krachten te brengen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kleine volkjes

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 apr 2015, 10:39

sdewit je schrijft dat bij inwintering de volkjes op vijf ramen zaten. Wat wil je nu, zulke volkjes kunnen de voorjaars dracht niet binnenhalen. Geef de volkjes de gelegenheid om de voorjaarsdracht te gebruiken om groot te groeien. - een raam uitlopend broed geeft twee ramen bijen. De zomerdracht zal - mits het zomert - voor jou een overschot opleveren.
- geef de volkjes een raam meer dan ze kunnen bezetten - vulblokken
- kijk elke week of er een raam(kunstraat) er bij moet.
- haal de honingkamer er af
- als de broedbak 7 a 8 ramen broed bevatten en er op tien ramen vol bijen loopt de tweede broed bak er op.
- als een volk 18 a 20 ramen bezet dan is het volk op sterkte kan de honingkamer er op.
- blijf de volken moitoren op voedsel bij dit koud voorjaar wordt er veel gebruikt.
!Hans.

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: kleine volkjes

Bericht door sdewit » ma 27 apr 2015, 11:49

Hoi Hans, Bedankt - hier ben ik nu echt iets mee en weet wat te doen vanavond na het werk :-)

De verwachting die ik had lag/licht waarschijnlijk te hoog. Het eerste volkje dat ik 2,5jaar geleden had groeide in enkele weken uit tot een enorm groot volk. Maw neem ik dan aan als ze teveel plaats hebben dat ze net trager groeien, of zie ik dat mis? Heeft dit te maken met temperatuur of een andere reden?
Als de 1e BK dan vol zit en het is tijd voor een 2e, geef je dan meteen een volledig nieuwe BK met uitgebouwde of wafels of opnieuw bij wijze van spreken raam voor raam?
In ieder geval bedankt voor je tips! Het blijft leerrijk, we geven niet op en volgens mij heb je de echte kneepjes pas na tien jaar onder de knie ;-)
Groetjes, Steven

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kleine volkjes

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 apr 2015, 16:26

Een bijenvolk groeit uiteraard in mei juni sneller dat nu met die koude nachten en dagen. Er zijn meer bijen nodig om het broednest warm te houden. Je kunt het zien bij koud weer zit een volk wat vijf ramen bezet opeens met warme dagen op 8 ramen. Als dan de hogere dag/nacht temperatuur aanhoud wordt ook het broednest uitgebreid. Drie weken later is het volk "plotseling" op zwermhoogte.
Als een volk 7 a 8 raten broed heeft is het een aardig "kacheltje" geworden en dan kun gerust een bak met kunstraat geven.
Een variant daarop is kantramen - 1 en 10 - uitgebouwd en in het midden 1! mooi uitgebouwd raam.
Raam 1 en 10 worden vaak bij een niet al te grote dracht moeizaam uitgebouwd daarom als je het hebt een uitgebouwd raam op die plekken. Een uitgebouwd raam in het midden geeft aantrekkingskracht om als de sterkte van het toelaat zelf naar boven uit te breiden.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten