Warre

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:
Warre

Bericht door San Peter » zo 26 apr 2015, 20:03

Hallo,

Ik heb een Warre-kast, maar krijg er geen bijen in. Wat gaat er gebeuren als ik een volk splits en vervolgens huisvest in een Warre-kast?

Vorig jaar heb ik een soort trechter gemaakt waardoor ik een broedkamer van een spaarkast op een deel van de Warre-kast kon zetten. Dat was geen succes.

Ik begrijp dat ik het beste een zwerm in de Warre-kast kan doen, maar dan moet ik wel een zwerm hebben. Aangezien ik niet elke dag bij de bijen kan zijn, is straks de kans groot dat ik een zwerm mis.

Wie heeft er advies voor mij?

gr

Peter

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door Matts Vos » ma 27 apr 2015, 02:43

Kunstzwerm maken minstens helft vd bijen + koningin in de warre kast afslaan en dan gaan voeren met suikerwater aangezien ze raat moeten bouwen en geen voorraad hebben zoals bij een natuurlijke zwerm :)

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door San Peter » ma 27 apr 2015, 19:01

Dank voor het antwoord. Vrij simpel eigenlijk. Dat ik dat niet zelf had bedacht :)

gr

Peter

Martin E
Berichten:9
Lid geworden op:vr 04 jan 2013, 21:06
Imker sinds:2012
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door Martin E » ma 27 apr 2015, 21:42

Mijn Warrékast heb ik opgestart met een zwerm.
In vrij korte tijd kunnen ze de toplatjes uitbouwen.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door Matts Vos » di 28 apr 2015, 10:13

Idd wel kunstraat of startstrookje geven anders bouwen ze kriskras over de latten/raampjes :X

elexier
Berichten:1
Lid geworden op:wo 13 mei 2015, 21:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastard
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door elexier » wo 13 mei 2015, 22:07

Hallo Matts , ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Warre kast. Hoe lang gebruik je die al en imker je ook naar de methode Warré?
Ik ben nu bezig met een imker cursus (Groningen) en heb een Warré kast aangeschaft omdat mij de bijvriendelijke methode van imkeren wel aanspreekt. Tijdens de cursus leren we daar niet zo veel over...

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door Matts Vos » vr 15 mei 2015, 13:10

Die ga ik vandaag of morgen in gebruik nemen, dan komt de kunstzwerm erin Haha, dus ervaring tot nog toe nul.

Ik imker er straks mee zoals een gewone spaarkast, met raampjes dus. Dit omdat een volle spaarkast broed of honingkamer best zwaar is en ik mn rug graag wil sparen, deze wordt tijdens mn werk ook al veel belast en om dan nadien ook nog met bijenkasten te gaan tillen.. De warre kamers zijn een stuk kleiner, dus minder gewicht. Ook zitten er in deze warre kast observatie vensters en dat is natuurlijk helemaal geweldig, de bijen observeren zonder de mast echt te openen :)

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: Warre

Bericht door San Peter » vr 15 mei 2015, 19:05

Ik heb vandaag een klein zwermpje in mijn Warre gedaan. Om ze een beetje te helpen heb ik er raampjes met kunstraat ingedaan. Verder voer ik ze een klein beetje bij om op gang te komen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Nu het volkje voorlopig maar met rust laten.

gr

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje en 178 gasten