hele kleine zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:
hele kleine zwerm

Bericht door San Peter » wo 20 mei 2015, 20:19

Hallo,

Vorige week heb ik een hele kleine zwerm geschept. Het volk was niet veel groter dan een sinaasappel. Omdat het volk zo klein was heb ik ze geprobeerd bij te voeren. Helaas is het volk gesneuveld. Ze hebben het voer nooit gevonden. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn geweest????

gr

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hele kleine zwerm

Bericht door Bart de Coo » wo 20 mei 2015, 20:50

Ik denk dat je te maken had met het restantje van een bruidszwerm. Dat is een heleboel bijen die erop uit trekken in de veronderstelling dat er gezwermd wordt, maar dat is niet zo. De koningin gaat slechts op bruidsvlucht. De moer keert hopelijk bevrucht en wel terug en veel bijen blijven ergens hopeloos moerloos hangen. Zo'n zwerm laat zich niet scheppen, omdat ze de kieps onmiddellijk verlaten als je de zwerm erin stort. Ik heb eigenlijk geen idee wat die bijen vervolgens doen. Ze zullen wel terugkeren naar de stand en zich ergens inbedelen of zo.

Vaak blijft er dan zo'n treurig hoopje achter en ik denk dat jij zo'n hoopje geschept hebt. Was het namelijk een moergoed zwermpje geweest, dan had je ze in eerste instantie helemaal niet hoeven voeren. Die waren gelijk gaan bouwen, omdat ze voer genoeg mee hebben. Uiteindelijk hadden die het voer heus wel gevonden.

Dat is mijn verklaring. Totdat iemand met een betere komt, zul je het ermee moeten doen. :D

Bart

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: hele kleine zwerm

Bericht door San Peter » vr 22 mei 2015, 18:39

Bedankt voor je antwoord. Het volkje is inmiddels gaan hemelen. Helaas.

gr

Peter

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: hele kleine zwerm

Bericht door bij » zo 24 mei 2015, 22:49


Hoi ik maak niet op of het volk is doodgegaan of verdwenen. Als dat laatste hey geval is komt dat vermoedelijk door het voeren. Zwermen hebben voldoende om de eerste dagen door te komen. Pas na twee drie dagen voeren. Als volk is doodgegaan is ben ik ook benieuwd naar oorzaak.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: hele kleine zwerm

Bericht door San Peter » ma 25 mei 2015, 09:49

Hetwelk is doodgegaan, maar niet door het voeren. Daar hebben ze geen druppel van aangeraakt. Ze hebben bijna een hele week depressief in een hoek van de kast gezeten.

Ik zou niet weten wat de oorzaak geweest kan zijn.

gr

Peter

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: hele kleine zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 mei 2015, 19:33

Bart de Coo schreef:Ik denk dat je te maken had met het restantje van een bruidszwerm.

Dat is mijn verklaring. Totdat iemand met een betere komt, zul je het ermee moeten doen. :D

Bart
Het is ook goed mogelijk wat ik al meer heb gezien . Er heeft een zwerm gehangen en is weer vertrokken , dan blijft er regelmatig een groepje achter . Ik noem het ; Zij hebben de trein ( het vertrek van de zwerm ) gemist .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hele kleine zwerm

Bericht door Bart de Coo » ma 25 mei 2015, 21:29

Klopt Jaap. Dat had ik er bij moeten zeggen.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten