Een-ramen Methode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:
Een-ramen Methode

Bericht door insektenjack » do 04 jun 2015, 18:56

Hoi,

ik heb begin April de een-ramen methode geprobeerd.
Toen ik tussendoor heb gekeken, hadden zij zes moerdoppen aangemaakt die ook vandaag nog zichtbaar waren, maar wel uitgelopen zijn.

http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... n_Volk.pdf

Dus heb ik vandaag bij de controle BRIAS verwacht want 16 dagen ontwikkeling van de moer, 5 dagen bevruchting, 9 dagen ontwikkeling van broed.

Vandaag heb ik dus gekeken en wel eitjes gevonden, maar geen larven of gesloten broed. In elke cel was netjes een ei geplaatst.
Maar de koningin kon ik nergens vinden, hoewel het alleen maar 4 ramen zijn. Heb zelfs twee keer alle ramen doorgekeken.
Echter heeft het volkje 4 nieuwe moercellen aangemaakt. Deze combinatie van netjes belegde cellen, geen moer en moercellen (met eitjes) lijkt me toch een beetje raar.

Nu heb ik alle moercellen behalve eentje uitgebroken en ga in een paar dagen nog eens kijken hoe het zit.

Wat denken jullie?

Moer uitgelopen en aan de leg maar niet gevonden?
Moer uitgelopen en aan de leg maar niet meer in het volke (hoe dan ook) - dus wisseldoppen?
Moer uitgelopen maar niet van bruidsvlucht teruggekomen - dus darrenbroedig volkje?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Een-ramen Methode

Bericht door ErikS » ma 08 jun 2015, 08:20

hello,

Ik denk moer uitgelopen en niet geaccepteerd. En daarna redcellen opgezet.

had 2x hetzelfde in een aflegger.
eenmaal bleek de koningin er toch te zijn na een week.
eenmaal koningin weg en hadden de bijen redcellen opgezet op de eerste eitjes.
ter info, bij 4 andere afleggers alles goed.

Het was de week koud weer, mogelijk had dat invloed. Ik had de aflegger ruim voer op de ramen meegegeven maar daar hebben ze niet (zichtbaar) van genomen. les, toch maar voeren met suikerdeeg oid of suikerstroop, of voerramen ruim opentrekken.

grtz,

erik.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Een-ramen Methode

Bericht door JackC » ma 08 jun 2015, 15:12

Mijn ervaring dit jaar met éénraamsafleggers is ook dat de bevruchting lang op zich laat wachten. Gisteren in verschillende afleggers die ik eigenlijk al afgeschreven had, er had al gesloten broed moeten zijn: toch eitjes!

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Een-ramen Methode

Bericht door Egbert » ma 08 jun 2015, 15:24

Ik heb op 15 mei ook een 6-ramer bevolkt volgens de 1-ramen methode.

Volgende week ga ik maar een kijken en een varroabehandeling doen. Volgens Aumeier zit er dan geen/weinig gesloten broed in het volk.
Ik zie wel wat het gaat worden.


Na 16+5+9 dagen is de eerste mogelijkheid dat er broed in zit. Wanneer het koud weer is geweest d.i. de koningin niet naar buiten is gegaan om bevrucht te worden kan dit ook zomaar een week opschuiven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 152 gasten