Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door FrancA » do 25 jun 2015, 09:05

Jaap,

Hier op basis van onderzoeken een best interessante en uitgebreide toelichting op Queen piping - tooting and quaking - (in het Engels):

http://honeybee.drawwing.org/book/queen-piping

Hier wordt ondermeer verduidelijkt dat het geluid dat moeren binnen en buiten de dop produceren verschilt in toonhoogte, tijdsduur en samenstelling. De mate van verschil hangt ook samen met de leeftijd van de moer.

Hoewel je natuurlijk wel engiszins gelijk hebt.
Want alle geluid is geluid!
:D

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 jun 2015, 09:44

FrancA schreef:Jaap,

Hier op basis van onderzoeken een best interessante en uitgebreide toelichting op Queen piping
:D
Mijn ervaring hier over dateert uit :think: 1955 :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door FrancA » do 25 jun 2015, 10:09

Ja, ik heb in wat oudere onderzoeken gelezen dat werd aangenomen dat het geluid in beide gevallen hetzelfde was.
Tegenwoordig is apparatuur zo verfijnd en verkleind dat ze microfoontjes en camera'tjes in de moerdoppen kunnen plaatsen.
Daar kunnen onze oren en ogen niet meer tegenop! :)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 jun 2015, 12:18

Ja ....tegenwoordig heeft men niet meer genoeg aan de ervaringen welke door gerenommeerde imkers in het verleden gedaan zijn .
In de Bijenbijbel van Schotman staat op pag 158 ...nr 358. dit fenomeen exact beschreven .
Dit was destijds zelfs op de beginnerscursus een lesgedeelte waard .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door FrancA » do 25 jun 2015, 12:57

Ga ik lezen.
Bedankt voor de tip.
Even kijken of ik eraan kan komen :)

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door Thyas » vr 26 jun 2015, 22:27

Heb gisteren een volk gesplitst welke (waarschijnlijk na gezwermd te hebben, stond op koolzaad) nog steeds uitpuilde van de bijen. Toen ik de meiden 's avonds ophaalde zat er een tuuter in, prachtig om te horen!
Met de wetenschap hier iets aan te moeten doen dus de ochtend erop dus een aflegger gemaakt met een raam met twee doppen. Daar het volk volledig broedloos (open) was en je altijd de kans loopt de moer mee te nemen in de beoogde aflegger heb ik van de twee doppen één dop opengemaakt en deze moer in het "hoofdvolk" laten lopen....mocht de tutende moer daar ook zitten zoals wederom bedoeld dan vechten ze het wel uit.
De aflegger mee naar huis genomen en eenmaal thuis hoorde ik wederom tuuten, hetgeen zou betekenen dat ik toch de reeds uitgelopen moer meegenomen heb in de aflegger.
'S middags zittend op de grasmaaier komt er een zwerm voorbij zetten en gaat in een fruitboom zitten. De kast waar ik die ochtend deze aflegger in had gemaakt was zo goed als leeg, misschien een driehonderd bijen. Toen ik de nog intakte dop bekeek/brak, zat hier niets in!! Heb 's avonds de zwerm terug in dezelfde kast gedaan en vandaag geen centje pijn.
Dit hele verhaal eigenlijk om te illustreren dat de nieuw uitgelopen moer tutend rondloopt, zelfs gaat zwermen, terwijl er geen andere moer is of een moer in wording. Zou zonder de communicatie van het kwaken de aanwezigheid van een lege doch gesloten moerdop reden zijn geweest om te vertrekken?? Kast was voor volledigheid gevuld met een zestal ramen broed en bijen, velletjes en rijke ramen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door bee-tree » vr 26 jun 2015, 23:41

FrancA schreef:Jaap,

Imkerpedia:
"Tuten en kwaken wordt waarschijnlijk op dezelfde manier voortgebracht, maar verschilt doordat de tutende moer niet meer in een dop zit, en de kwakers nog wel."
Wat heel iets anders is dan dat het 'hetzelfde geluid' zou zijn :)

De methode, voortbrengingmechanisme van het geluid maken van tuten en kwaken is waarschijnlijk hetzelfde, het geluid zelf dus niet.
Wat ook duidelijk hoorbaar is.
Kun je je nog herinneren of je de uitgelopen moerdop óók verwijderd hebt ?
Of laat je die maar zitten FrancA ? De uitgelopen koningin kruipt er soms
weer in. Het geluid klinkt dan doffer en kan op kwaken lijken.
Vanmorgen heb ik een moer zo'n dop zien inkruipen tijdens het doppen breken. B3 :b1

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door bee-tree » vr 26 jun 2015, 23:50

semar schreef:een enkele keer wil een oudere moer ook wel eens tuuten als ze inpaniek raakt.

wel een hoogst zeldzaame gebeurtenis.
net als het steken door een moer, ze kunnen het wel maar komt ook prakties niet voor.
(1 steek in 40 jaar imkeren)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. is inderdaad hetzelfde geluid, klinkt aleen anders.
Klopt Dominique. Vorig jaar heb ik een oude koningin horen tuten toen ik
ze losliet uit het kooitje waarin ze minstens een half uur had opgesloten
gezeten. Ze tuutte niet in het kooitje toen dat tijdens het maken van een
afsplitser op het volk lag, maar ze tuutte pas op het moment dat ze het volk
weer in liep. Ik heb niet aan paniekstemming gedacht, maar aan opluchting.B3 :b10:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door joselito » za 27 jun 2015, 07:02

Indien een kast wil zwermen met de oude koningin maar het weer is dagen na elkaar te slecht om te zwermen, dan begint de oude koningin te tuten.
Als de jonge koninginnen ( die kwaken) dan rijp in de dop zitten en klaar zijn om uit te lopen worden ze door de bijen tegen gehouden zodat de dames elkaar niet kunnen ontmoeten. Door een gaatje worden ze dan gevoederd, terwijl er een trosje bijen rond de dop zit. Dit kan zo een tijdje doorgaan.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Getuut of gekwaak, maar niet beide..

Bericht door FrancA » za 27 jun 2015, 09:09

bee-tree schreef:Kun je je nog herinneren of je de uitgelopen moerdop óók verwijderd hebt ?
Of laat je die maar zitten FrancA ? De uitgelopen koningin kruipt er soms
weer in. Het geluid klinkt dan doffer en kan op kwaken lijken.
Vanmorgen heb ik een moer zo'n dop zien inkruipen tijdens het doppen breken. B3 :b1
@bee-tree
Nee, die heb ik niet verwijderd.
Zal ik voortaan doen, bedankt voor de tip :)
Het tuten en kwaken is inmiddels afgelopen en er is niet gezwermd.
Als het volk één of meerdere redcellen trekt op het raampje BRIAS dat ik erin heb geplaatst vanuit een moergoed volk, ga ik op zoek naar de oude moer en voer haar af als ik haar vind.

Zoals ik al eerder schreef is uit onderzoek naar voren gekomen dat tuten en kwaken niet hetzelfde geluid is:

" http://honeybee.drawwing.org/book/queen-piping

Hier wordt ondermeer verduidelijkt dat het geluid dat moeren binnen en buiten de dop produceren verschilt in toonhoogte, tijdsduur en samenstelling. De mate van verschil hangt ook samen met de leeftijd van de moer."

@Thyas
Het zou kunnen dat je het kastje wat te "rijk" hebt gevuld.
Als je één of meerdere ramen (half) leeglaat kunnen de bijen eerder ruimte ervaren (even uithangen) waardoor ze daarna minder zwermneiging kunnen hebben.
Verder heb ik gelezen dat een nieuwe moer ook wel eens een tijdje tuut om te laten horen dat ze bereid en klaar is om de moerrol in het bijenvolk op zich te nemen.
Dat heb ik laatst zelf ook eens meegemaakt in een aflegger met een moerdop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten