Moeren merken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Moeren merken

Bericht door PJThomas »

Ik ben onlangs begonnen met het merken van moeren met de uitstekend zichtbare fluoriserende rugnummers. Dit met het doel om volgend jaar als er vegers moeten worden gemaakt, ik de moeren er direct uit kan pikken en niet meer met roosters tussen de bakken hoef te werken om moeren te localiseren.
Een aantal moeren heb ik na het merken direct weer laten inlopen. In 2 gevallen ging dat niet goed: de moeren werden direct ingebald. Achteraf niet zo verbazend: de lijm bevat oplosmiddel waar bijen sterk op reageren. Wel vreemd dat een dergelijke lijm wordt geleverd voor het aanbrengen van rugnummers. Mijn vraag: Is er een leverancier welke reukloze lijm levert?
Op de kaartjes met rugnummers bevinden zich een aantal merken zonder nummer, welke nog beter opvallen dan de merken met nummer. Weet iemand of er ook kaartjes zonder nummers te krijgen zijn?
Wat ik nu doe is de gemerkte moeren terugzetten in een Nicot-kluisje. Dat gaat goed. Mogelijk is dan het oplosmiddel verdampt en de lijm droog, wat ook het risico vermindert dat het merkje er af valt.
Groet, Thomas
Laatst gewijzigd door PJThomas op wo 01 jul 2015, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moeren merken

Bericht door A.A. Staals »

Heb je de moer teruggezet op het raam waar je ze van hebt afgepakt?

ad staals
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Moeren merken

Bericht door joselito »

Als je moeren direct na het begin van de leg merkt en direct terugzet betekent dat vaak de dood van de koningin. De koninginnen zijn nog nerveus en lopen te hard over het raam. De bijen grijpen haar vast en steken haar dood.
Het veiligste is als je haar pas merkt als ze al uitlopend broed heeft. Ze beweegt dan langzamer en produceert meer feromoon waardoor haar eigen bijen haar direct herkennen.
Als je haar toch vroeger wil merken zet haar dan terug met een kooitje. De Iltis kooitjes zijn daar zeer geschikt voor. Het past tussen de ramen. Je steekt er een propje suikerdeeg in en tegen dat ze bevrijd is zijn al de vreemde geuren weg en is ze terug rustig.

http://www.bienenzuchtbedarf-seip.de/im ... g_0256.jpg

Of met jouw nicot kluisje zal het geen probleem zijn
Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Moeren merken

Bericht door Lidewij »

Wij hebben hier in Duitsland, op vakantie, bij Holtermann in Brockel 'knochenleim' samen met de rugnummertjes gekocht. Net opengemaakt en aan geroken, zoetig naar een vaag bekend oplosmiddel. We kunnen allebei niet bedenken wat het is. Iemand een idee?
Maar voorgaande tips klinken goed, dank u heren!
Emlichheimer
Berichten: 11
Lid geworden op: di 25 feb 2014, 15:44
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Uelsen, duitsland
Contacteer:

Re: Moeren merken

Bericht door Emlichheimer »

Lidewij schreef:Wij hebben hier in Duitsland, op vakantie, bij Holtermann in Brockel 'knochenleim' samen met de rugnummertjes gekocht. Net opengemaakt en aan geroken, zoetig naar een vaag bekend oplosmiddel. We kunnen allebei niet bedenken wat het is. Iemand een idee?
Maar voorgaande tips klinken goed, dank u heren!
Knochenleim(bottenlijm letterlijk) wordt uit dierlijk weefsel gewonnen en is als het goed is oplosmiddelarm(en gezien de kunde van Holtermann zal dat echt wel zo zijn)
Het klopt dat de lijm een typische geur heeft.

Holtermann heeft trouwens ook een goed webshop, ik bestel er regelmatig spullen.
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Moeren merken

Bericht door PJThomas »

Holtermann blijkt buisjes met de door mij gezochte ongenummerde fluoriserende Opalith-merkjes te verkopen. Dank voor de tip!
Groet, Thomas
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Moeren merken

Bericht door semar »

ik gebruik al 40 jaar gewone nagellak (te koop in stetjes),
geen probleem, de nagellak ruikt sterk even opppasen.

moer vangen in clips, handdoek om de kast af te dekken.
moer gaat mee naar voren naar mijn kamertje (30meter lopen)
ze wordt binnen gemerkt met de nagellak, gaat weer terug in de clips,
ik loop weer naar de bijenstand en laat opoe los in het straatje waar ik haar uit heb gevangen,
ahnddoek optillen moer loslaten en kast sluiten.


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, je moet de lijn/lak even tijd geven om te drogen, en zorgen dat er geen paniek is in het bijenvolk,
dus loslaten en afsluiten en niet meer romelen tot ze weer een dag terug aan het legen is

ps inballen ken ik alleen uit de jaren 70/80 met de oude straatbij, die bijzonder nervbeus was (de moeren en de bijen)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten