wespen in het volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: wespen in het volk

Bericht door gerard.b.w.vos »

Begint alweer af te wijken van het onderwerp alhier, maar toch;

De wat "ouderen" op dit forum weten nog dat Jan Tempelman een poppenmaaltijd-recept heeft geplaatst op de voorloper van dit forum.
Heeft het ook gegeten en vond het prima smaken.
Hierbij dan: http://web.archive.org/web/200805081833 ... ltijd.html
De smaak van wespenpoppen zal niet zo veel afwijken.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: wespen in het volk

Bericht door bee-tree »

niccop schreef:Dankjewel Bee-Tree, het is echt een keuze die we maken en ik ben het volledig met je eens; wespen doden om bijen in leven te houden, liever niet, want hierdoor verstoren we het ecosysteem net zo goed. Je kan in ieder geval een bewustere keuze maken in zo'n situatie door de hoeveelheid wespen in de gaten te houden die je bijenvolk belagen, hoe sterk je bijenvolken zijn op dat moment in die situatie, de periode, het weer etc. De laatste dagen heb ik de wespen (op een afstandje) gevoerd ipv in de siroop te laten verdrinken. En het werkt! sterker nog, ik heb het "wespen voer" weg gehaald omdat er veel minder wespen waren. Het gaat nu dus goed ;-) En ik zal de wespen ook droge suiker gaan voeren zodra dat nodig mocht zijn, veel beter dat deze nuttige insecten (ook al steken ze ;-) te doden.
Nu geef ik deze bijen wel suikerwater, bovenop de kast liggen wat citroenen met kruidnagel en er staat bloeiende munt rondom de kast, ook ter preventie van ;-) (geen idee of wespen werkelijk een hekel hebben aan deze geuren, maar het is het proberen waard)
Niccop,petje af voor jouw genuanceerde aanpak van de wespen ; "Op maat" noemt men dat.
Je merkt op ,dat de laatste tijd minder wespen je bijen lastig vallen. Dat is bij mij óók
het geval. Misschien komt dat doordat er meer fruit rijp wordt, Bij mij op 53NB en 7OL
zijn de eerste wilde bramen rijp en de kerspruimen. De aanhoudende regen doet de
stvige pruimen barsten, Dat maakt het voor de wespen makkelijker.
Op de bramen heb ik al wespen bezig gezien.
Succes met jouw proefjes en het zoeken naar natuurlijke afweermiddelen en methoden.
Ik ga je tips opvolgen. Zjef :b10:
mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: wespen in het volk

Bericht door mgobbels »

Het beste is om het volkje aan te sterken met bijen en dan het volkje elders te plaatsen om zo weer aan te sterken en om roof te voorkomen.
Laat je ze op de stand, blijven de wespen een ingang zoeken.

Math Gobbels

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten