wasmot

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: wasmot

Bericht door A.A. Staals » za 03 okt 2015, 08:22

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb gisteren een vrieskist gekocht. Ik heb hier en daar aantasting van wasmot in mijn raten en die krijg ik niet weg. En zeker niet met ijsazijn.
Met zwavel lukt het wel.
Beter geen raten die bebroed zijn bewaren. Laat ze maar bouwen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 03 okt 2015, 08:54

Ik heb ergens op zolder nog zwavelplaatjes liggen, nog nooit gebruikt. Ik ga die wel eens gebruiken...Ooit. Gewoon om te kijken hoe zoiets werkt en hoe de oude heide-imkers werkten.

Normaal probeer ik de ramentheek wel bij te werken. Raatrestjes verwerk ik in een pan en kook ik om de zoveel weken op. Maar in het drukste van het seizoen zijn er mij dus heel wat raten ontkomen en die zijn toch besmet geraakt. Zo heb ik een paar zakken ramen in de schuur gelegd en vergeten.......een en al wasmot. Dom. Dat ga ik volgend jaar anders doen.
Het klopt dat de motten een extreme voorkeur hebben voor oude donkere raat met stuifmeel en honing. Eenmaal erin (ook nat) is er geen houden mee aan. Mijn ramen staan in bakken in de kelder. Die kelder is eigenlijk iets te warm voor de mot. Ze vreten dan in de winter nog steeds mijn raten kapot. Vandaar dat ik mijn raten nu toch diepvries. Een voordeel is ook dat ander ongedierte kapot gaat.
Een paar keer bebroede raten met (zeker met stuifmeel) die gebruik ik volgend jaar in de broednesten. Natuurlijk hang ik ook veel nieuwe raat bij. Pikzwarte lege ramen (met een beetje schimmel) gaan de wassmelter in. Dan krijgen de ramen een loogbad. 17 oktober staat de loogdag gepland bij de vereniging.


Zojuist het vriezertje vol gestoken. Ik kan er 30 ramen in krijgen. Dat gaat dus vooruit.... Meer hoeft het ook niet te zijn. In totaal zal ik ongeveer een 150 ramen zo moeten behandelen denk ik. Helaas heb ik geen goede thermometer die tot -20 gaat. Ik laat ze erin zitten tot en met maandagochtend. Dan ga ik er een nieuwe lading insteken die ik een week laat zitten. Ik heb 20 transparante Ikea bakken die ik hermetisch kan afsluiten. De raten die uit de diepvries komen, doe ik meteen hierin.

gr.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door joselito » za 03 okt 2015, 13:13

De ramen waar broed in gezeten heeft en die niet in een kast hangen, gaan zonder uitzondering de ketel in met voedsel en al. Eerst giet ik 30 liter water in de ketel en daar gaan de ramen in.Daar komt een deksel op en als alles kookt haal ik er de ramen uit. Zo kan ik een 40 tal ramen doen (dadant blatt). Dan zeef ik er de cocons eruit met een zeef en laat alles afkoelen. De volgende dag drijft de was op het water. Het gevaar van wasmot is op die manier geweken. De cocons behandel ik later nog eens om de restwas nog te recupereren.
De was wordt later nog een paar maal gekookt in zuiver regenwater. en iedere maal wordt het vuil aan de onderkant eraf geschraapt.
Na een paar maal heb je mooie wasblokken die klaar zijn om terug gebruikt te worden voor het maken van wasraat.
Bijlagen
006.JPG
005.JPG
004.JPG
Laatst gewijzigd door joselito op za 03 okt 2015, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Philipa » za 03 okt 2015, 17:14

Als je de was door een theedoek laat lopen is ie de eerste keer zal zo goed als zuiver, je hoeft daarna ook bijna niets af te krabben. Dat kun je een keer of 5 doen per theedoek. Mijn vrouw is er minder blij mee, schijnbaar zijn theedoeken niet heel goedkoop :lol:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 03 okt 2015, 19:29

De raat in de vriezer is knoerdhard. Ik kan me niet voorstellen dat een larve daarin een paar uur overleeft.

gr.
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Dirk Blanken » za 03 okt 2015, 19:29

Dat wasmot alleen maar voorkomt in gebruikte raat is een sprookje.
Wel minder gauw.
Minder aantrekkelijk.

Ik had nl. een tiental jaren geleden heel vroeg veel kunstraat klaargemaakt en op een slaapkamer gestationeerd en op een gegeven moment rook ik telkens een zurige lucht, je raad het al al het kunstraat aangetast door wasmotlarven en niet zo'n klein beetje.

Als ik nu iets zie nog piepkleine larfjes dan gaan de ramen allemaal in de diepvries voor een dag.
Je hebt de kunstraat op z'n vroegst nodig in april dus ga het niet aanbrengen in nov./dec.

Hygiene d.w.z. o.a schone ramen werkt ook al mee.
Sinds een paar jaar smelt ik de ramen eerst uit met een zelfgemaakte stoomwassmelter en daarna maak ik de ramen schoon met kokend 3 % caustic soda/water een sterk loog. na een paar minuten zijn de tien ramen per keer prachtig schoon en dan moeten ze nog windgedroogd worden onder een afdak (in rekken los van elkaar) na twee á drie dagen gaan ze naar binnen om verder te drogen in de droge CV omgeving.
Deze ramen zijn niet aantrekkelijk voor de motten dus heb ik er nu bijna nooit last van ze.

De honingramen controleer ik nog steeds vrij vaak.

PS: de gebruikte caustic soda inmiddels donkerbruin kan je neutraliseren met azijnzuur voor 200 liter 3 % oplossing heb je ongeveer 1/5 liter azijnzuur nodig dan kan je het zonder meer in het riool afvoeren.

Nooit caustic soda korrels toevoegen aan heet water, je krijgt een soort explosie en als je dichtbij bent krijg je spatjes en brandwonden.
Zorg voor een diep vat waarin je de ramen schoonmaakt liefst van RVS.
Je hebt een speciaal RVS apparaat nodig waarin je de ramen tien stuks per keer kan klemmen.

Dirk
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door joselito » zo 04 okt 2015, 10:01

Dirk Blanken schreef: daarna maak ik de ramen schoon met kokend 3 % caustic soda/water een sterk loog. na een paar minuten zijn de tien ramen per keer prachtig schoon per keer kan klemmen.
Lost een oplossing van 3 % bijtende soda (natronloog of natriumhydroxide) alle was op?
In Duitsland wordt het veel toegepast en het is blijkbaar een uitstekende manier om ramen te ontsmetten, zelfs vuilbroedsporen gaan eraan ten onder

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 okt 2015, 11:03

en waar koop je deze soda?
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 okt 2015, 12:07

Hans . Gootsteenontstopper .

Ik heb een keer 20 Kg bij een gewasbeschermings handelaar gekocht voor ( ik dacht ) enkele euro's per Kg .

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door bee-tree » ma 05 okt 2015, 14:05

Afgelopen week en óók vandaag ; Klimopdracht !. De volken dampen de nectar in
samen met het wintervoer. Je kunt het ruiken. Maar......bij twee volken rook
ik op 5 meter afstand heel wat anders. Het leek wel de lucht van.......
paradichloorbenzeen, dus van verboden mottenballen. Maar dat kon niet !
Nee, het was de lucht van....Apiguard; over het hoofd gezien bij twee volken.

Het zou me niets verbazen dat apiguard ook wasmotten verdrijft of zelfs doodt.
..........................................
Ik tref maar 'n enkele keer wasmotlarven en imago's aan.
90 % van de raten is jonger dan 3 jaar. Donkerbruine gaan de zonnewassmelter in.
...........................................
Ik zou ook kunssttofcontainers willen gebruiken net als J.P. maar ik weet zeker
dat 'n rat ze kapotknaagt. Volgens mij sluit de deksel niet hermetisch oftewel
volkomen luchtdicht af. De geur van de raten wordt door de ratten geroken.
Bovendien zien ze de raten en gaan op onderzoek uit met hun vlijmscherpe snijtanden.
...........................................
Ik stel m'n hoop op Boerenwormkruid in voormalige koelkasten en ......
op duizendpoten die ik wel eens boven het 'kleedje' tegen kom in de bijenkasten.
Het zijn jagers op kleine diertjes , evenals oorwormen. Enz. Zjef :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten