moertest

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

moertest

Bericht door PJThomas »

Mensen,

Wat bijen direct kunnen ruiken als ze een voelspriet in de lucht steken: het volk is moergoed (of niet).
Het moet toch mogelijk zijn een moertest te ontwikkelen, in de vorm van zwangerschapstest-stripje oid, welke even in de vliegspleet kan worden gestoken en dan al of niet groen uitslaat. Dat zou vele uren moerzoeken schelen...

Welke chemicus heeft en idee?

Groet, Thomas
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door Hans van der Post. »

hi die Thomas. Je hebt moeite om de moer op te zoeken.
Nu zal je wat verklappen het heeft bij mij 10 jaar geduurd voordat ik begreep dat je een moer zoekt door alsof je de krant leest.
Voorbeeld: Als je de krant of telefoonboek (is die er nog) leest blijft je oog "haken" op jouw achternaam.
Nu zo iets gebeurt er bij mij als ik de moer moet vinden.
!Hans.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door A.A. Staals »

PJThomas schreef: Dat zou vele uren moerzoeken schelen...
Thomas
Hoezo veel uren schelen? Om te weten of een volk moergoed is kijk je naar het broed. Een test die aan zou geven of er een moer aanwezig is zegt niet of de moer goed is. Volken waarvan je niet weet of er een koningin is test je door een raam larfjes in te hangen (een ervaren imker kan het ook horen).
Ik hoef maar twee keer de moer te zien:
In het voorjaar voor het merken en knippen en een poosje later om een veger te maken.

ad staals
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door PJThomas »

Hallo Ad,

Dat moerzoeken heeft betrekking op twee perioden:
- Als in het voorjaar de nieuwe moer is uitgelopen en nog op bruidsvlucht moet: dat gaat nog al eens fout.
- In het najaar, als moeren geheel stoppen met leggen.
In beide gevallen kunnen de volken (nog) groot zijn en valt het niet mee de moer te vinden, ervan uitgegaan dat deze er nog is. Daar zou een moertest goed van pas komen.
Overigens ben ik dit jaar begonnen met het aanbrengen van fluoriserende rugnummers. Dat vereenvoudigt de zaak aanmerkelijk.

Groet, Thomas
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door A.A. Staals »

PJThomas schreef:Hallo Ad,

Dat moerzoeken heeft betrekking op twee perioden:
- Als in het voorjaar de nieuwe moer is uitgelopen en nog op bruidsvlucht moet: dat gaat nog al eens fout.
Dan doe je als alle broed is uitgelopen de test met een raam broed inhangen of eerder als je een goede reden hebt.
- In het najaar, als moeren geheel stoppen met leggen.
Als voor het inwinteren geconstateerd is dat het volk moer goed is ga je niet meer naar een koningin zoeken.
In beide gevallen kunnen de volken (nog) groot zijn en valt het niet mee de moer te vinden, ervan uitgegaan dat deze er nog is. Daar zou een moertest goed van pas komen.
Overigens ben ik dit jaar begonnen met het aanbrengen van fluoriserende rugnummers. Dat vereenvoudigt de zaak aanmerkelijk.

Groet, Thomas
ad staals
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door ErikS »

PJThomas schreef:Hallo Ad,

Dat moerzoeken heeft betrekking op twee perioden:
- Als in het voorjaar de nieuwe moer is uitgelopen en nog op bruidsvlucht moet: dat gaat nog al eens fout.
- In het najaar, als moeren geheel stoppen met leggen.
In beide gevallen kunnen de volken (nog) groot zijn en valt het niet mee de moer te vinden, ervan uitgegaan dat deze er nog is. Daar zou een moertest goed van pas komen.
Overigens ben ik dit jaar begonnen met het aanbrengen van fluoriserende rugnummers. Dat vereenvoudigt de zaak aanmerkelijk.

Groet, Thomas
@Thomas, wie is de leverancier van de fluoriserende rugnummers?
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door HeHo »

Kijk eens bij moeren merken.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/search. ... ren+merken

Groetjes Henk
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door ErikS »

thanks, maar ik vind leuchtende farben, dat vertaald als heldere kleuren. Zijn er rugschilden die je met een blacklight zou kunnen zoeken? Een collega imkers heeft matige ogen en kleurenblind..... dus problemen met het vinden van de koningin. vandaar de vraag. mvg. Erik.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door HeHo »

Weet ik niet.

Maar als er een bij op zit, of de moer zit net op de zijkant van de raam blijft het toch moeilijk ze te vinden ook met blacklight.

Ik zou eerder denken aan een chip wat je erop plakt.

Ik heb begrepen dat ze er wel al zijn ( horen zeggen ) maar was iets van 800 euro, en je moet dan nog elke raam langs dat apparaat halen.

Groetjes Henk
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: moertest

Bericht door Hans van der Post. »

PJThomas schreef:Mensen,

Wat bijen direct kunnen ruiken als ze een voelspriet in de lucht steken: het volk is moergoed (of niet).
Het moet toch mogelijk zijn een moertest te ontwikkelen, in de vorm van zwangerschapstest-stripje oid, welke even in de vliegspleet kan worden gestoken en dan al of niet groen uitslaat. Dat zou vele uren moerzoeken schelen...
Welke chemicus heeft en idee?
Groet, Thomas
Ben in mijn eerste reactie op: Dat zou vele uren moerzoeken schelen... aan het eerste deel van je vraag.
Chemisch, een moer geurt niet alleen, bijen likken de moer en de loopkussentjes onder de poten van de moer geven ook een stofje af. Samen geven dit voor bijenvolk: de moer aanwezig.
Over het algemeen is aan de moer is weinig te zien of ze wel op niet goed is. Je kunt juist aan het broednest zien of de moer - het volk - goed is.
Een mooi aan een gesloten open/gesloten broednest verhouding eitjes, open en gesloten elk een derde.
Echt vergelijken kun je pas bij het een keer kijken bij een buur imker dan heb je een vergelijk voor de rest van je tijd van imkeren.
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 139 gasten