Weinig bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Weinig bijen

Bericht door FrancA » di 03 nov 2015, 11:36

johan schreef:ik heb dit weekend mijn volken nog een laatste keer open gedaan. een beetje tegen mijn principe maar wou van het mooie weer toch gebruik maken om een controlebehandeling met oxaal toe te passen.
bij 14 van de 16 volken op mijn thuisstand vielen er slechts enkele mijten, wat zeer bemoedigend is. er waren echter ook 2 volken waar er op 24u tijd grofweg 500 of meer mijten gevallen zijn. een duidelijk teken dat het behandelen van broedafleggers een totaal andere benadering vraagt dan bij kunstzwermen.
vanmorgen vroor het aan de grond waardoor de volken in tros zaten. bij 1 van de 2 zwaar geïnfecteerde volken vond ik enkele tientallen dode bijen aan de vliegopening. een teken dat dit volkje de winter niet zal overleven. helaas, mijn eigen schuld.
Dankzij behandelen met Hive-Clean, wat het poetsgedrag van de bijen stimuleerd, poetsen mijn bijenvolken zich suf en komen ze zo in de winterperiode alsnog vrij gemakkelijk en zelfstandig van de meeste mijten af :be8:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door Tieme » di 03 nov 2015, 11:48

Dat staat op de verpakking. Maar hoe werkt het echt?

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door szx2js » di 03 nov 2015, 12:59

Via de zuignapjes op de poten van de mijt komt hive clean, dat o.a. mierenzuur en oxaalzuur bevat, via een membraan in de bloedsomloop van de mijt.
bron: Gerhard Brüning

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door FrancA » di 03 nov 2015, 13:47

szx2js schreef:Via de zuignapjes op de poten van de mijt komt hive clean, dat o.a. mierenzuur en oxaalzuur bevat, via een membraan in de bloedsomloop van de mijt.
bron: Gerhard Brüning
En daar wordt die mijt dan dus niet goed van, laat los en valt door het rooster naar beneden waar ik ze dan zie liggen op het tekenpapier dat ik onder de kasten heb liggen.
Het valt mij op dat de mijten na een Hive-Clean behandeling lang blijven vallen.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door FerryB » di 03 nov 2015, 18:58

FrancA schreef:
szx2js schreef:Via de zuignapjes op de poten van de mijt komt hive clean, dat o.a. mierenzuur en oxaalzuur bevat, via een membraan in de bloedsomloop van de mijt.
bron: Gerhard Brüning
En daar wordt die mijt dan dus niet goed van, laat los en valt door het rooster naar beneden waar ik ze dan zie liggen op het tekenpapier dat ik onder de kasten heb liggen.
Het valt mij op dat de mijten na een Hive-Clean behandeling lang blijven vallen.
Dat laatste is mij ook al een paar keer opgevallen. Soms wel tot 2 weken na de behandeling.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 nov 2015, 19:42

er waren echter ook 2 volken waar er op 24u tijd grofweg 500 of meer mijten gevallen zijn. een duidelijk teken dat het behandelen van broedafleggers een totaal andere benadering vraagt dan bij kunstzwermen.
Andere benadering?
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door johan » di 03 nov 2015, 20:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
er waren echter ook 2 volken waar er op 24u tijd grofweg 500 of meer mijten gevallen zijn. een duidelijk teken dat het behandelen van broedafleggers een totaal andere benadering vraagt dan bij kunstzwermen.
Andere benadering?
Ik had de broedafleggers op een andere stand staan, waardoor herbesmetting niet uitgesloten is.
Voorts heb ik de broedafleggers behandeld met oxaal op het moment dat ze broedloos waren begin juni. Ook de kunstzwermen heb ik zo behandeld, zij het bijna 2 maanden later. De broedafleggers hebben sindsdien geen behandeling meer gehad tot nu. Ik denk dat daar een 2e grote verschil zit. In de toekomst behandel ik die broedafleggers frequenter. En dat kan, want honing moet je daar toch niet van oogsten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 nov 2015, 21:18

Ik snap het niet hoor. Als ze broedloos waren dan zou de varroa er grotendeels uit moeten zijn. Toch? Of heb ik iets gemist?

PS ik heb bij twee volken op 1 stand problemen en waar de bijen niet goed van zijn. Een deel ligt buiten, maar toch ook zitten er nog veel bijen in de kasten. Wat hier aan de hand is is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij apv.

gr.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door joselito » di 03 nov 2015, 22:31

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Als ze broedloos waren dan zou de varroa er grotendeels uit moeten zijn.
Bij de kasten waar ik de methode van Ralf Büchler toegepast heb, heb ik ondervonden dat als een kast alleen maar wasraat heeft de verdamper niet efficiënt is. Het heeft volgens mij te maken met de grotere ruimte tussen de wasraten waardoor de ruimte veel groter wordt en 2 gram niet voldoende is. Vorig jaar was dat het geval en heb ik me hierdoor laten verrassen met alle negatieve gevolgen.
Het besproeien dit jaar met oxaalzuur enkele dagen later was wel efficiënt en die kasten hebben nog steeds weinig mijten.
Alles staat of valt met de efficiëntie van het gebruikte middel of methode in een broedloze periode.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door johan » di 03 nov 2015, 22:45

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik snap het niet hoor. Als ze broedloos waren dan zou de varroa er grotendeels uit moeten zijn. Toch? Of heb ik iets gemist?

PS ik heb bij twee volken op 1 stand problemen en waar de bijen niet goed van zijn. Een deel ligt buiten, maar toch ook zitten er nog veel bijen in de kasten. Wat hier aan de hand is is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij apv.

gr.
dat zou je denken. Maar gezien de zware besmetting is er toch een reden om aan te nemen dat er iets is misgegaan. Misgegaan bij het behandelen tijdens de broedloze periode kan. Herbesmetting kan, ..
Het verschil is te opvallend groot tov de andere volken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten