overwinteren op eigen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 dec 2015, 20:38

FrancA schreef: Moeten/gaan ze dan altijd/meestal allemaal tegelijk?
Heel lang geleden toen de was elke maandag aan de lijn gehangen werd om te drogen ,
keek men in de lente met angst en beven naar de lucht :be3: of de reinigingsvlucht niet begon :think: .
En zag men dit te laat aankomen .....kon men opnieuw gaan wassen :snooty: :snooty: :snooty: .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door FrancA » za 12 dec 2015, 20:46

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef: Moeten/gaan ze dan altijd/meestal allemaal tegelijk?
Heel lang geleden toen de was elke maandag aan de lijn gehangen werd om te drogen ,
keek men in de lente met angst en beven naar de lucht :be3: of de reinigingsvlucht niet begon :think: .
En zag men dit te laat aankomen .....kon men opnieuw gaan wassen :snooty: :snooty: :snooty: .

Jaap v P
Pfiiew..!
Gelukkig hebben we nu een wasdroger of een goed geisoleerde droogzolder :)

winterkoning
Berichten:5
Lid geworden op:vr 27 jun 2014, 23:04
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door winterkoning » ma 14 dec 2015, 15:37

Erick schreef:
Tieme schreef:Beste mensen,

Als iemand bijen op honing wil overwinteren dat kan dat natuurlijk best. Zelfs op heidehoning kunnen bijen goed de winter uitkomen.
Er zitten inderdaad meer reststoffen in honing dan in suiker, maar als er af en toe een reinigingsvlucht mogelijk is moet het lukken.
Voor de bijen zelf maakt het niet heel veel uit. De energetische waarde van suiker en van honing zal echt niet veel verschillen.

Het is wel zaak zeker te stellen dat er voldoende voer is. Als een volk maar 10 kilo honing heeft gehaald moet er zeker nog bijgevoerd worden. Dit zou ik i.v.m. mogelijke ziekten niet doen met honing uit andere volken, maar met suiker.

Overigens geloof ik er niet echt in dat de vitaminen en mineralen in honing van enig belang zijn voor de volwassen bijen. Zij hebben alleen energie nodig om warmte te produceren. Het voedersap dat ze later aan het jonge broed moeten geven wordt gemaakt vanuit het eiwit-vet lichaam en dat hebben ze al voor de inwintering opgeslagen. Daarnaast denk ik dat bijen de vitaminen en mineralen halen uit de opgeslagen stuifmeel.

Wat ik wel interessant vind is de omgekeerde manier van redeneren van sommige imkers. "In honing zitten allerhande stofjes, in suiker zit niets, dus suiker is niet goed." Terwijl de proef (miljoenen volken die op suiker de winter door komen) laat zien dat die redenering niet klopt.
Hier kan ik wat mee dank u wel Tieme
Ik denk niet dat het zo maar een onderdeel is zoals hier in deze quote, waar we naar moeten kijken. Natuurlijk zijn er voldoende volken die de winter overleven op suiker. Toch zijn er heel veel imkers die volken verliezen. Hoe komt dat dan ? En waarom heeft de ene imker dat wel en de ander niet ?En waarom gingen alle volken vroeger dan niet ten onder aan roer ? Persoonlijk denk ik dat alle kleine beetjes van slechte dingen de problemen veroorzaken, waaronder suiker voeren met minder voedingsstoffen dan honing, te veel bestrijdingsmiddelen, te weinig variatie in de dracht, varroa, etc etc. Overigens heb ik hier een wild bijenvolk in oud nest van een specht zitten, dus dat die niet meer bestaan is niet waar. Ben wel benieuwd of dit volk de winter overleeft, want ik heb gezien dat de koolmezen er dol op zijn.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 14 dec 2015, 16:21

winterkoning schreef:................ Overigens heb ik hier een wild bijenvolk in oud nest van een specht zitten, dus dat die niet meer bestaan is niet waar. Ben wel benieuwd of dit volk de winter overleeft, want ik heb gezien dat de koolmezen er dol op zijn.
de opening, mits je erbij kan, kleiner maken zodat de mezen er niet in kunnen?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

winterkoning
Berichten:5
Lid geworden op:vr 27 jun 2014, 23:04
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door winterkoning » ma 14 dec 2015, 17:40

Dat is helaas niet mogelijk Erick. Ze zitten op 4 meter hoogte in een treurwilg.
Daar klim ik niet in :), dat lukt me niet !

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 14 dec 2015, 17:49

Dat is dan jammer
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door tomer » ma 14 dec 2015, 20:40

Is dat dan niet een zwerm van een imker die daar terecht is gekomen en die zowiezo zal ten onder gaan wegens varroa?

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Philipa » ma 14 dec 2015, 22:51

Hier in het dorp zit een bijenvolk al minimaal twee, maar waarschijnlijk drie jaar in een Catalpa. Ik hoop er in het voorjaar een zwerm van te kunnen opvangen, en ben dan zeer benieuwd hoe ze er aan toe zijn.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door petro » di 15 dec 2015, 07:41

Hier in de spouw van de kerk zitten al jaren bijen(volgens pastoor)al meer als tien jaar.In de 5 jaar dat ik hier woon is het volk wat er in zat één keer de winter niet doorgekomen.De zwerm die er toen introk zit er nu voor de derde winter.Dus JA volken kunnen best nog zonder imker overleven!
Petro

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door joselito » di 15 dec 2015, 09:35

petro schreef:Hier in de spouw van de kerk zitten al jaren bijen(volgens pastoor)al meer als tien jaar.In de 5 jaar dat ik hier woon is het volk wat er in zat één keer de winter niet doorgekomen
Als een pastoor het zegt..... :)

Een vriend van mij had vroeger bijen. Maar die zijn allemaal verdwenen. Nu staan die kasten daar te vervallen in een oude stal. Waarschijnlijk zitten ze ook nog eens vol met wasmot. In deze kasten komt nu bijna jaarlijks een zwerm en telkens is het resultaat hetzelfde, na de winter is de zwerm dood.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 139 gasten