overwinteren op eigen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door ErikS » za 19 dec 2015, 21:28

@Dirk, dergelijke commentaren graag duidelijk aan een persoon richten. Nu stuur je een algemene kreet in het rond, je bedoeling is niet duidelijk. Ik geef een beginnende collega imker een helder advies en bied hem een volk aan, of als je wil, vraag hem een volk van me tijdelijk onderdak te bieden, ter lering ende vermaak :be9: .
Ik denk dat elkaar helpen net hetgeen is waar een forum als dit voor is bedoeld. mvg, Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 20 dec 2015, 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » za 19 dec 2015, 22:41

ErikS schreef:@Dirk, dergelijke commentaren graag duidelijk aan een persoon richten. Nu stuur je een algemene kreet in het rond, bedoeling niet duidelijk. Ik geef een beginnende collega imker een helder advies en bied hem een volk aan, of als je wil, vraag hem een volk van me tijdelijk onderdak te bieden, ter lering en vermaak :be9: . Denk dat elkaar helpen net hetgeen is waar een forum als dit voor is bedoeld. mvg, Erik.
:clap:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door ErikS » ma 21 dec 2015, 09:56

Erick schreef:
ErikS schreef:Hallo Erick,

Je houding is heel herkenbaar, daarom ook mijn aanbod om een kastje gewoon bij je te plaatsen, blijft mijn verantwoording maar geeft vertrouwen.

Bijen zijn dieren die heel goed voor zichzelf kunnen zorgen. We zorgen ook nog eens voor een goede behuizing en waken over wintervoorraad en varroa. Als je zorgt dat de dieren gezond zijn om mee te beginnen, en dat is niet anders als bij een ander dier, dus bekende afkomst, goede voeding en huisvesting. En waakt over de gezondheid, schone raten, rein werken en besmettingsbronnen ver houden, gaat het 99% zeker helemaal goed.

Varroa is een kreng van een parasiet maar met de moderne middelen en methoden hoeft varroa geen probleem te zijn.

Of zoals ik het vaker verwoord: Bijen houden lijkt meer op tuinieren als een huisdier verzorgen. Je zorgt voor goede (goede, perfect hoeft echt niet) omstandigheden en de rest regelen ze zelf.
Waak over ruimte en parasieten, indien nodig ingrijpen, en verder de natuur zijn gang laten gaan. Vertrouw je het niet is snel advies ingewonnen of moderne tijd een foto gemaakt en gestuurd.

mvg

erik.
Ok dan wil ik het proberen, met de imkercursus die in januari begint, kan ik de theorie in de praktijk op "mijn eigen leen" volk toepassen wanneer mag ik dan een volkje verwachten? april? mei? eerder? of later?.

joselito schreef:
Erick schreef:Ik moet sparen om alle noodzakelijke benodigdheden bij elkaar te krijgen.
Heb je niet alle benodigdheden gewonnen in Maastricht met de tombola? :)
helaas alles was op andere nummers gevallen, ik had net overal pech :lol:

:think: Ik heb wel een ceramisch kunstwerk die ik wel wil ruilen................ :whistle:
Hello,

Ik kijk aan hoe de volken uitwinteren. Normaliter zet ik een aflegger of kleine kunstzwerm bij geïnteresseerden, mei is reeel. Om de reden dat het volk geen zorg nodig heeft maar de would-be imker kan gerust kijken en leren.
Bij de cursus krijg je volgens mij een bijenvolk op een gegeven moment, ben niet op de hoogte van de details maar ik zal je een mailadres doorzetten voor info.

mvg,

erik.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 21 dec 2015, 10:31

ErikS schreef:...........Bij de cursus krijg je volgens mij een bijenvolk op een gegeven moment, ben niet op de hoogte van de details maar ik zal je een mailadres doorzetten voor info..........
Ik krijg bij de cursus, bij de Lieteberg in Zutendaal [België] een "stand bevruchte" koningin, ik meen carnica, maar of daar een volkje bij is weet ik niet.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door FrancA » ma 21 dec 2015, 11:38

Erick schreef:
ErikS schreef:...........Bij de cursus krijg je volgens mij een bijenvolk op een gegeven moment, ben niet op de hoogte van de details maar ik zal je een mailadres doorzetten voor info..........
Ik krijg bij de cursus, bij de Lieteberg in Zutendaal [België] een "stand bevruchte" koningin, ik meen carnica, maar of daar een volkje bij is weet ik niet.
Da's ech nix, een honingbijenkoningin zonder volk! :(
Het toch is geen hommel- of wespenkoningin die wel zonder kan in de winter en in het voorjaar zelf voor de 1e generatie werkers zorgt.
Pure armoe!!!
Hoog tijd voor een 'serious request' honingbijenvolk-inzameling voor de Erick's koningin ;)

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door HeHo » ma 21 dec 2015, 12:01

De tombola viel me mee, 3 prijzen mee naar huis kunnen nemen waaronder de laatste prijs een grote roos gemaakt van ceramiek en rode glazuur, gelukkig vind mijn vrouw het mooi dus staat het nu in de kamer op een hoektafeltje.
Al met al een interessant dag :be3:

helaas alles was op andere nummers gevallen, ik had net overal pech :lol:

:think: Ik heb wel een ceramisch kunstwerk die ik wel wil ruilen................ :whistle:


Beste Erik dit komt niet erg geloofwaardig over.
Daarom ook de vraag van joselito.

Maar nu zoals Dirk zegt terug naar onderwerp.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 21 dec 2015, 12:37

HeHo schreef:De tombola viel me mee, 3 prijzen mee naar huis kunnen nemen waaronder de laatste prijs een grote roos gemaakt van ceramiek en rode glazuur, gelukkig vind mijn vrouw het mooi dus staat het nu in de kamer op een hoektafeltje.
Al met al een interessant dag :be3:

helaas alles was op andere nummers gevallen, ik had net overal pech :lol:

:think: Ik heb wel een ceramisch kunstwerk die ik wel wil ruilen................ :whistle:


Beste Erik dit komt niet erg geloofwaardig over.
Daarom ook de vraag van joselito.

Maar nu zoals Dirk zegt terug naar onderwerp.

Groetjes Henk
Mijn vrouw vindt het wel mooi maar het past niet zo goed met onze interieur, zodoende dit:
:think: Ik heb wel een ceramisch kunstwerk die ik wel wil ruilen................ :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 10:32

Dirk Blanken schreef:Dit begint een soort facebook te worden.
Kunnen jullie elkaar gewoon niet even bellen??

Dirk
Ik vind het juist mooi te lezen hoe actief Erik andere imkers helpt, en lees die ontwikkelingen graag mee!

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door ErikS » di 22 dec 2015, 13:12

Philipa schreef:
Dirk Blanken schreef:Dit begint een soort facebook te worden.
Kunnen jullie elkaar gewoon niet even bellen??

Dirk
Ik vind het juist mooi te lezen hoe actief Erik andere imkers helpt, en lees die ontwikkelingen graag mee!
Er is meer dan één Erik ;-) Schijn bedriegt een beetje, Erick is volgens mij in deze post ook met Erik aangesproken.

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 14:46

De Erik die als ErikS aangesproken wordt bedoelde ik dus :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten