Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Dirk Blanken »

Benthe,

Als er beneden in de onderste bak bijna geen bijen zitten kan je de bak beter even verwijderen en de ramen weer in orde maken vaak zet ik de donkerste ramen bij de laatste inspectie in de onderste broedkamer en de ramen met veel stuifmeel juist in de bovenbak zodat ze dat in het voorjaar weer terug vinden prachtig afgedekt door een laagje suikerhoning.
De donkere ramen gaan dan in de stoomwassmelter en worden dan weer klaargemaakt voor het seizoen.
Na een maand moet er dan meestal weer een 2e bak onder zodat ze kunnen uitbreiden, maar soms bij veel dracht kan er dan eerst een HK op.

Ik probeer altijd een zo licht mogelijk ratenbestand te hebben.
Een voordeel daarbij is dat de bijen veel moeten bouwen en zolang de jonge bijen moeten bouwen ontstaat er niet gauw zwermstemming.

Ik maak voordat de volken hun top bereiken al afleggers/schudzwermen zonder broed maar geef ze dan een aantal ramen voer en stuifmeel mee dat wordt weer vervangen door kunstraat dus blijven ze steeds bouwen.
Volgens mij komt er pas echt zwermstemming op gang als de jonge bijen geen functie meer hebben en kan je dat zo voorkomen.

Dirk.
dertiende
Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Benthe »

Dank jullie wel voor de reactie.
Ik heb mijn volkje van juni vorig jaar. Een 4-tal 'niet al te jonge' ramen zitten er wel in, 2 boven en 2 onder. Toen ik deze week in de warme zon even tussen de beide kasten keek zag ik dat de onderste ook nog flink bezet was. Teveel om de onderste kast weg te halen en de bijen terug te laten vliegen of in de bovenkast af te slaan. Daarvoor zou ik ook alles open moeten gooien en dat lijkt me niet verstandig nu. In de onderste kast zag ik ook nog een randje voer zitten, dus kast snel gesloten.

Ik denk dat ik het zo laat tot het echt warm is en ik de onderkast ook wil controleren. Dan zet ik er een nieuwe, uitgebouwde raam tussen en een nieuwe, nog uit te bouwen aan beide zijkanten. Hebben ze mooi wat te doen.
Honingkamer er bij op als er dracht is.
8-) :be9:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 142 gasten