kast bij muur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mette
Berichten:35
Lid geworden op:zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Contacteer:
kast bij muur

Bericht door Mette » di 01 mar 2016, 19:40

Ivm werkzaamheden op hun oude plek, ben ik genoodzaakt mijn 2 bijenkasten te verplaatsen naar een tijdelijke nieuwe stek. Ik heb een nieuwe plek gevonden.

Is het voor bjjen een probleem als ze meteen tegen een muur van 3m stuiten als ze de kast uitkomen? Ik kan de kast ook andersom zetten, maar ik ben bang dat ze dan voor teveel overlast gaan zorgen.

En wanneer kan ik de kasten het best verplaatsen? Im zie momenteel met dit slechte weer weinig activiteit. Kan ik de jast gewoon sluiten en verplaatsen, of zorg ik er dan voor dat er stiekem nogal wat bijen verdwalen?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: kast bij muur

Bericht door Samuel Murray » di 01 mar 2016, 21:00

Mette schreef:Is het voor bjjen een probleem als ze meteen tegen een muur van 3m stuiten als ze de kast uitkomen?
Nee... maar als er geen muur achter de kast is, heb je natuurlijk het risico dat de bijen gewoon leren te keren (hoe groot de risico is, weet ik niet). Ik heb al meerdere plaatjes en videootjes gezien van bijen heel dichtbij een schutting of muur, bijvoorbeeld wanneer de kast in een heel kleine tuin staan.

Raspberry-Imker
Berichten:6
Lid geworden op:za 26 sep 2015, 15:50
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard-Hollands
Contacteer:

Re: kast bij muur

Bericht door Raspberry-Imker » di 01 mar 2016, 21:00

Ik heb een dichte heg op 1m afstand staan van de uitgang. Bijen geven er niks om en spiralen gewoon omhoog

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 68 gasten