Carnica ? op de vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marc1964
Berichten: 8
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 17:48
Contacteer:

Carnica ? op de vliegplank

Bericht door Marc1964 »

Hallo allemaal, Veel ervaring met bijen houden heb ik nog niet, ik heb een specifiek vraagje over Carnica .
Sinds vorige week staat hier m'n eerste volkje Carnica, maar het was wel even schrikken toen ik meerdere (dode) zwarte op vliegplank zal liggen.
Ik heb er m'n hoofd al over gebroken maar raak er uit.
Eerst twijfelde ik dat het misschien jongen waren, maar één exemplaar bleek toch wel uit de kluiten gewassen.
Misschien een of wel dé koningin, m'n eerste vraagje dus, kan het dat er nu al nieuwe koninginnen tussen zitten ?
Tweede vraagje, omdat een moer met meerdere darren paart, dus misschien ook met een zwarte, kan het daarom zijn dat er twee rassen op het broed zitten ??? :oops:
Derde vraagje, waarom zi ik tussen de vliegbijen geen zwarte ?
Om al een idee te krijgen heb ik van 17 stuks , zwarte en rosse het heb ik op cubitaal gemeten, met een uitkomst van van 2,68 gemiddeld, min 2,16 en max 3,51. bij de zwarte (Mellifera) ligt deze index op beduidend lager.
Waarschijnkijk is er een simpele verklaring voor, maar ik raak er niet wijs uit. :doh:
Alvast bedank voor het willen lezen.
Bijlagen
IMG_20160320_152023.jpg
zwarte of jonge.jpg
Pollen.png
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Carnica ? op de vliegplank

Bericht door johan »

deze tijd van het jaar zal je geen koninginnen op de vliegplank zien lopen. De kans dat je dat ziet is het grootst in de zwermperiode mei-juli. maar dat betekent dat je volk aan het zwermen is of dat een jonge moer net op bruidsvlucht is gegaan. onbestaande deze tijd van het jaar. je zal ook nooit zomaar meerdere koninginnen op de vliegplank spotten, want ze vechten het zeer snel uit tot er maar 1 overblijft.
Wat jij ziet, zijn oude carnicabijen. ze zijn hun vacht (haar) kwijt geraakt door de veroudering, waardoor ze zwarter worden.
het klopt wel dat koninginnen kunnen paren met darren van verschillende oorsprong en er daardoor een uiterlijke diversiteit aan werksters in het volk leeft.
Marc1964
Berichten: 8
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 17:48
Contacteer:

Re: Carnica ? op de vliegplank

Bericht door Marc1964 »

Johan, Bedankt voor uw reactie, dit schept al veel duidelijkheid
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Carnica ? op de vliegplank

Bericht door FerryB »

Hoi, de zwarte bijen kunnen ook rovers zijn die verliezen ook al hun haar. Ik weet alleen niet zeker of dat in deze tijd van het jaar ook al gebeurt.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten