Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » wo 04 mei 2016, 18:15

de q vinden is altijd een uitdaging, aannemend dat ze niet gemerkt is. Daarom ook mijn voorstel om het volk te splitsen. Hoef je niet te zoeken en heb je toch het effect.

Je kunt ook de 4 bakken losnemen en naast elkaar zetten. Een lege bak op de bodem.
Na een uur zul je merken dat een van de volken rustiger is en 3 onrustig, als je tegen de kast klopt gaan ze "huilen". (Daarnaast zit een kwart van de bijen nu in de nieuwe onderbak.)
Dan weet je in elk geval in welke bak je moet zoeken. Of je zet die bak op de nieuwe bak en laat de 3 andere bakken afvliegen.

zijn de ramen nog van een kwaliteit dat je de honing kunt uitslingeren?

grtz

Erik.

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 04 mei 2016, 19:13

Klinkt als het beste plan Erik! Ik ga dat maar eens proberen.
Een nieuwe kast met nieuw en uitgebouwd raad en een raam voer. daarop de kast met de koningin en daarop een honingkamer met maar 3 uitgebouwde ramen en de rest nieuw. Meer heb ik niet.. Deze komt op de plek van de oude zodat de bijen daarop vliegen.
De ramen zien er niet uit en geen 1 met alleen honing. Even kijken of ik hier een foto van het raam kan plaatsen die ik er niet meer tussen kreeg.
8-) :be9:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Kroese » wo 04 mei 2016, 21:47

Dan heb je nog niet die oude moer van die oude raten af.

Laat zoals ik eerder beschreven heb een BK kunstraat uitbouwen die je onder die 2 HK's gezet hebt met een rooster er tussen.

na het weekend of wat later:
Zet die 2 HK's met de dekplank erop allebei tegelijk op een omgekeerd dak opzij.
Als je goed hebt gerookt zit daar de moer niet in.

Zet die (half) uitgebouwde BK bak op een nieuwe bodem op de oude plaats. Misschien zit de moer daar al op. (niet zoeken)
Zet even een lege bak op die nieuw uitgebouwde bak.
Stort alle bijen van die 2 oude BK's op die nieuwe ramen. rook dan de bijen iets uit die lege bak en leg een rooster op die bak met nieuwe ramen.
Zet die afgeslagen oude BK's op dat rooster, en ook die HK's, nadat je evt ook de zwermcellen hebt gebroken.
De bijen verdelen zich weer door het rooster naar die oude bakken.
een aantal uren of een dag later kun je oude bakken op een nieuwe bodem zetten op een andere plaats.
Ze gaan dan afvliegen op die nieuwe bak. Die heeft waarschijnlijk geen ruimte genoeg om al die bijen te kunnen huisvesten.
Dus er moet mogelijk nog een BK bak op waarschijnlijk. HK('s) kan ook, maar geen broed geven omdat je dan ook Varoa meegeeft.
Denk aan de varoa bestrijding voor dat het nieuwe broed sluit.

Maar ja, je zult er toch niet aan ontkomen dat je die oude raten uit elkaar moet gaan trekken.

Misschien kunnen anderen ook nog betere optie's gaan beschrijven? :D

Op de cursus zei ik altijd: Duizend imkers, duizend verschillende meningen.

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 04 mei 2016, 22:32

Daar heb je gelijk in, dan heb ik nog steeds de oude moer op oude raten.
Ik was daar al over aan het denken, zo tussen de werkzaamheden door. Moet deze nog even laten bezinken want ik had zelf ook iets uitgedacht maar kreeg het niet sluitend. Dit lijkt er meer op, meer behouden van het broed!
Het is maar goed dat ik bij de gevulde kast ook nog een lege kast kreeg. Deze heb ik nu goed schoongemaakt. Morgen nog wat nieuw draad en was in de ramen maken.

Ik laat nog weten hoe het ging!
8-) :be9:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Kroese » wo 04 mei 2016, 22:53

Nog een optie om het makkelijker te maken:

Maak een schudzwerm van beide BK's (als je geen rooster hebt gelegd zoals eerder beschreven, dan ook de HK ramen afslaan)
Van die afgeslagen ramen moeten de evt zwermcellen afgebroken worden.
Laat zo veel mogelijk vliegbijen uit die grote emmer terug vliegen op de oude kast op de oude plaats.

Gooi het restant van de bijen uit de emmer (de moer moet daar dan in zitten) in een lege kast met minstens 1 raam voer en als je hebt ook nog een uitgebouwd raam. Geen ramen met broed meegeven(varoa) Die nieuwe kast verder opvullen met Kunstraat.
Kast sluiten en dicht laten. De bijen moeten zich harmoniseren met de oude K op het voerraam en het uitgebouwde raam.
Het beste is om de kast naar een andere stand te brengen, anders vliegt hij op de oude stand helemaal kaal.

Net als in mijn vorige verhaal na 10 dagen de redcellen breken van de oude broedramen, en dan een nieuw raam met jong open broed inhangen van een andere kast (de eerder gemaakte schudzwerm).
12-13 dagen later zullen er moeren op dat ingehangen raam rijp worden. het oude broed is dan totaal uitgelopen.
Je kunt dan die oude ramen dan totaal verwijderen en een voer raam geven en kunstraat geven.

Ook kun je die redcellen breken op de 10e dag na het inhangen van het raam broed.
Je kunt dan bv. een (on)bevruchte F1 invoeren. wel weer de varoa met oxaal behandelen voor het broed van de nieuwe moer gaat sluiten.


zie ook mijn schdzwerm video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cEZgX-VZrM0[/youtube]
Laatst gewijzigd door Kroese op do 05 mei 2016, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » do 05 mei 2016, 08:34

Afbeelding

1 raam wat er niet meer in paste.
8-) :be9:

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » do 05 mei 2016, 08:48

Mooie video!
Erg duidelijk en overzichtelijk ook.

Ik zag vanmorgen een wasmotlarve op de vliegplank. Heb besloten om vandaag toch op de bodemplaat te gaan kijken. Het is een vaste dichte bodem zonder lade.
8-) :be9:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » do 05 mei 2016, 09:22

het is een kleine foto en ik denk alleen darrenbroed te zien. Is het volk vorig jaar geroofd? lijkt zo als ik naar de bovenhoek kijk.

@ hennie, je schrijft 2x de rest van de bijen in de kast gooien. Welke rest heb nog na de eerste keer?
Met jouw voorstel heb je een deel van de bijen "schoon" in een nieuwe kast. Helemaal voor.
Wat ga je doen met de doppen die worden aangezet op de oude raten? in principe zitten op de oude raten de vliegbijen en de bijen van de honingkamers. Lijkt me kans op zwermen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » do 05 mei 2016, 09:30

Benthe schreef:Mooie video!
Erg duidelijk en overzichtelijk ook.

Ik zag vanmorgen een wasmotlarve op de vliegplank. Heb besloten om vandaag toch op de bodemplaat te gaan kijken. Het is een vaste dichte bodem zonder lade.
Dan moet je de ramen lichten. Kun je foto's maken van de ramen? grote foto's ;-) Ik zou de slechtste ramen en lege ramen meteen verwijderen.

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » do 05 mei 2016, 10:28

De vraag is, hoe krijg ik hier grote foto's geplaatst. :D
(Heb zomaar een verkleining aangeklikt)
Ik ga mijn best doen!
8-) :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 150 gasten