Erg snelle kristallisatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:
Erg snelle kristallisatie

Bericht door Thyas » wo 08 jun 2016, 11:53

Beste collegae,

Onlangs koolzaadhoning geslingerd. Mij valt op, dit bij alle honing dit jaar, dat het vochtpercentage erg laag is.
Zo ook de partij koolzaadhoning. Enfin honing geënt met pot gekristalliseerde koolzaad op 35 kilo en goed geroerd, dag erna nog eens geroerd. 24 uur na enten moest de honing al de pot in omdat de metallic- waas en viscositeit dermate was dat nog een nacht zou resulteren in een blok beton in de RVS emmer. Zo gezegd zo gedaan en op zich niks mis mee maar de honing is mij toch nog wat te hard geworden in de pot.
Heb nu wederom geslingerd en heb die 35 kilo ook weer in de emmer staan. Is er iemand die een tip heeft om hier mooie smeuïge cremehoning van de verkrijgen of heeft dit nu eenmaal te maken met de snelle kristallisatie door lage vochtgehalte? (16,5%). Heb inmiddels ook een spiraal gekocht voor op de boormachine ipv de houten stok om het nog beter te kunnen mengen. Dit gaat ook fantastisch en is een stuk minder arbeidsintensief dan met de houten stok, maar ik heb nog nooit problemen gehad met consistentie tot nu toe.
Graag jullie hulp en ik beoog hier voor de duidelijkheid geen discussie los te peuteren over al dan niet roeren, hygroscopisch, smaak verliezen, honing verpesten etc etc.

Alvast bedankt

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door bee-tree » wo 08 jun 2016, 15:13

Thyas schreef:Beste collegae,

... Enfin honing geënt met pot gekristalliseerde koolzaad op 35 kilo en goed geroerd, dag erna nog eens geroerd.

24 uur na enten moest de honing al de pot in omdat de metallic- waas en viscositeit dermate was dat nog een nacht zou resulteren in een blok beton in de RVS emmer. Zo gezegd zo gedaan en op zich niks mis mee maar de honing is mij toch nog wat te hard geworden in de pot.

Heb nu wederom geslingerd en heb die 35 kilo ook weer in de emmer staan.

Is er iemand die een tip heeft om hier mooie smeuïge cremehoning van de verkrijgen ?

Graag jullie hulp en ik beoog hier voor de duidelijkheid geen discussie los te peuteren over al dan niet roeren, hygroscopisch, smaak verliezen, honing verpesten etc etc.

Alvast bedankt
Beste Thyas, in je eerste zin mis ik de consistentie van jouw
GEKRISTALLISSEERDE honing waarmee je entte ! Was hij smeuig, dus heel fijn gekristalliseerd ?
Honing waarmee je ent moet zacht als boter zijn bij kamertemperatuur.
Nog wat : één pot enthoning op 35 kilo te enten honing is te weinig.
Er moeten minstens drie goed gevulde potten ofwel 1500 gram in.(het glas niet meegerekend :mrgreen: ).
Honing met jouw lage vochtgehalte heeft een hogere soortelijke massa.
Een standaardpot van 450 milliliter bevat dan 500 gram honing. Zjef :b10:

P.S.Jouw laatste zin klinkt niet zoetgevooisd. Mag het wat smeuiger ?

Jouw mond lijkt gegriffeld of geënt op 'n eendenv... zei 60 jaar geleden 'n schoolmeester
in Sittard tegen 'n medeleerling :o :D :)

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door Thyas » wo 08 jun 2016, 20:04

Dankjewel Zjef voor je reactie.
Ja wellicht wat pittig verwoord die laatste zin, excuses daarvoor. Ik lees alleen vaak dat men onderling in discussie gaat zonder de feitelijke vraag van de poster te beantwoorden.
Mijn enthoning was smeuïg zoals het resultaat wat ik beoog.
Kan te weinig entstof dan invloed hebben op het eindresultaat?
Ik zou het me voor kunnen stellen als de kristallisatie niet op gang komt, maar dat is in dit geval dus alles behalve het geval....genoeg kristallen dus lijkt mij.
Voor de volledigheid heb ik de enthoning eerst 'familie gemaakt' met een gelijk deel van de te enten honing.
Mochten er nog meer ideeën zijn dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 jun 2016, 23:44

Je kunt nu de "beton" honing die in potten zit warm zetten. Je moet eens een zoekslag op het forum doen.
Mocht je een broedstoof hebben dan daar de potten in doen en de thermostaat op 38 graden zetten.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door bee-tree » wo 08 jun 2016, 23:50

Thyas, volgens mij reageert er niemand meer, omdat er in het forum heel wat te vinden is
over het maken van crèmehoning.
Volgens mij heb je niet minstens 3 keer per etmaal geroerd en dat minstens 3 etmaal
achter elkaar en minstens 3 minuten per keer, volgens het gezegde : "Alle goede dingen in drie"
of zoiets.
En heb je het advies van Hans opgevolgd om de honing koel te enten en te roeren ? Enz. Zjef :b10:

P.S. M'n compliment dat je niet gevallen bent over mijn P.S. van het vorige bericht ?

Extra P.S. Zonet heb ik pas het bericht van Hans kunnen lezen omdat we tegelijk aan het reageren waren
en hij er eerder mee klaar was.

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door Thyas » do 09 jun 2016, 15:48

Nou zal nog eens zoeken of ik een duidelijk antwoord kan vinden.
Ik heb in de 24 uur 3 keer geroerd, maar dat niet voor drie dagen aangezien de boel hard werd na 24 uur.
Ook gisteravond (24 uur na enten) de tweede partij op de pot gedaan. Deze partij zoals eerder vermeld machinaal geroerd en wederom 3 maal voor periode van 5 minuten.Ik moet zeggen dat dit qua mondgevoel bij het vullen al wat romiger leek, maar zal gewoon moeten wachten tot het volledig is uitgehard. Dat is het nog niet helemaal maar wel veel te hard om potten mee te vullen dus ben blij dat ik dat gister nog gedaan heb.

Grtz Thyas

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door ErikS » do 09 jun 2016, 20:22

Hans van der Post. schreef:Je kunt nu de "beton" honing die in potten zit warm zetten. Je moet eens een zoekslag op het forum doen.
Mocht je een broedstoof hebben dan daar de poten in doen en de thermostaat op 38 graden zetten.
of de heteluchtoven op de ontdooistand en de temperatuur op .... werkt ook ;-)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door Hans van der Post. » do 09 jun 2016, 23:59

of de heteluchtoven op de ontdooistand en de temperatuur op .... werkt ook ;-)
ja ja en die heeft elke imker tot zijn beschikking. :D
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door buzzer » vr 10 jun 2016, 18:18

Gebruik de normale oven van mama en zet de emmer 24 uur bij 40 gr. in de oven. Mooie vloeibare honing is je beloning.....
Alle begin is (bij) zonder honing.

moorken
Berichten:2
Lid geworden op:wo 15 jun 2016, 22:10
Imker sinds:2014
Bijenras(sen):Ligustica
Contacteer:

Re: Erg snelle kristallisatie

Bericht door moorken » wo 15 jun 2016, 22:15

inderdaad, zoals hier nog enkele leden zeggen, check je temperatuur, ik heb deze fout in het begin ook frequent gemaakt, en met de temperaturen die we totop vandaag gehad hebben dit jaar kan dit wel eens de oorzaak zijn!
check ook mijn iPhone Wallpapers

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 132 gasten