Volken verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
harry
Berichten:45
Lid geworden op:zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:
Volken verenigen

Bericht door harry » za 11 jun 2016, 10:21

Vele meningen zijn er over volken verenigen.
Zou graag willen weten welke de beste is.
Moet de goede moer nu in het volk dat het vlieggat bewaakt met het risico van passerende vreemde vliegbiljet of bovenop.
Moet het volk hopeloos moerloos zijn of kan je de slechte moer verwijderen en dan direct Samenvoegen?
Graag uwer mening hierover

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Hans van der Post. » za 11 jun 2016, 11:44

Inderdaad je kunt het beste twee gelijkwaardige volken verenigen moer eruit en verenigen met het volk met de goede moer wel even een verse krant(drukinkt) gebruiken. Dit is naar mijn idee hoe je in de zomer volken verenigd.
Persoonlijk zet ik de volk zonder moer onder en met de moer boven.
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door joselito » za 11 jun 2016, 12:13

Ik heb hier nog nooit een krant gebruikt. Wel wordt verondersteld dat de twee volken in dezelfde stemming zijn. Dus ze hebben een onbevruchte of geen koningin of ze hebben beiden een bevruchte koningin. De volken worden gewoon bij elkaar gehangen en de koningin die ik wil bewaren komt in een kooitje met een deegstop en ik hang ze tussen twee ramen van haar eigen broed. Tegen dat ze haar bevrijd hebben is er geen gevaar meer.
Zeker als je allemaal bijen van hetzelfde ras hebt is er geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Hans van der Post. » za 11 jun 2016, 20:25

Beste ik heb het over twee bijenvolken die minstens op 10 raten zitten en 8 ramen broed hebben of 14 ramen broed en tien ramen broed en jij zet dit zo op elkaar?? :whistle:
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Dirk Blanken » za 11 jun 2016, 21:34

Heel vroeg in het voorjaar gebruik in wel eens een krant.
het kan soms zonder krant maar in het gevorderde voorjaar gebruik ik een krantje en verder het hele jaar.

Waarom zou je het krantje niet gebruiken ??

De krant voorkomt dat de bijen in verdedigingspositie met het andere volk worden geconfronteerd.

Wat betreft de plaats van het te verenigen volk, ik zou zeggen bovenop maar verenigen als de bijen bijna niet meer vliegen.
En alles in alle rust.

Ik zet zeker altijd de moerloze bovenop de krant.
Die bijen gaan zoeken naar de geur van de moer en zijn onderdaniger.

Als het twee koninginnen betreft zonder te zoeken is het niet zeker dat de betere moer overblijft.

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door joselito » zo 12 jun 2016, 08:06

Hans van der Post. schreef:Beste ik heb het over twee bijenvolken die minstens op 10 raten zitten en 8 ramen broed hebben of 14 ramen broed en tien ramen broed en jij zet dit zo op elkaar??
Zonder één bij die sneuvelt. Misschien gaat het met zachtaardige bijen gemakkelijker maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Nu, grote volken verenig je normaal gezien niet zo vaak. De drieramers zijn terug thuis met een bevruchte jonge koningin. Telkens ik nu een koningin nodig heb neem ik er één uit een drieramer, de ramen gaan in een zesramer, een andere drieramer wordt erbij gehangen met hun koningin in een kooitje met deeg en het is opgelost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten