Vliegroute nu aanpassen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Pol
Berichten:22
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 21:36
Contacteer:
Vliegroute nu aanpassen

Bericht door Pol » vr 15 jul 2016, 21:40

Hallo

Ik zit wat verveeld met een probleem waar ik niet trots op ben.
Ik heb een aantal bijenkasten in mijn tuin. Ik heb daar ook een kleine bijenhal.
Om mijn buren te sparen heb ik een goeie meter voor de vliegopeningen van de bijenkasten een omheining geplaatst van een tweetal meter hoog.
De bijen vliegen sinds kort echter niet meer over de omheining (deden ze in het begin wel) maar langs de zijkant.
Ze nemen geen hoogte en vliegen zo een eindje laag door de tuin om pas aan het huis hoogte te nemen.

Dit is vervelend voor ons (we kregen de laatste dagen verscheidene prikken) en voor de bijen dus plaatste ik vanavond een extra afsluiting (een oude deur) aan de zijkant.
Deze zijkant heeft scharnieren dus kan ik opendoen wanneer nodig.

Nu mijn vraag : Gaan de bijen ermee om kunnen dat ik hun vliegroute nu plots blokkeer met een deur? Of zet ik de deur best nog een tijdje open?
Ik keek vanavond even toe en de meeste bijen leken na een poosje wel door te hebben dat ze OVER de deur moeten vliegen.

Nogmaals : Stomme fout van mezelf, ik had dit bij het begin al moeten voorzien, maar het is nu niet anders.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vliegroute nu aanpassen

Bericht door Astrid Schoots » vr 15 jul 2016, 22:01

Prima oplossing, zorgvuldig opgeknapt, en de bijen vinden dat helemaal prima.
De enige periode in het jaar dat je geen grote veranderingen rond de stal moet maken (opeens een boom omhakken ofzo) is tijdens de invliegdagen van jonge koninginnen. En nee, natuurlijk is dat niet stom, niet zo streng zijn voor jezelf!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vliegroute nu aanpassen

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 jul 2016, 23:35

Een goede oplossing die deur. Vind een meter voor de vliegopening een omheining geplaatsen is wel wat krap. Weet niet of het mogelijk is om de omheining of de bijenstand een meter verder te zetten. - dus twee meter uit elkaar -
!Hans.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vliegroute nu aanpassen

Bericht door Astrid Schoots » za 16 jul 2016, 11:00

Ja een meter is inderdaad wel wat krap, al kan het prima. Want ikzelf heb een rieten scherm op een kleine twee meter van de vlieggaten staan, maar er groeien weelderige planten voor de kasten, met het gevolg dat de bijen na het afdalen over het scherm ook hier en daar wat door het blad binnenvliegen. Het ziet er volstrekt natuurlijk uit, bijen zijn immers bosdieren.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vliegroute nu aanpassen

Bericht door joselito » za 16 jul 2016, 13:18

Pol schreef:Dit is vervelend voor ons (we kregen de laatste dagen verscheidene prikken)
Zachtaardige bijen en dit probleem is ook opgelost :be7:

Pol
Berichten:22
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 21:36
Contacteer:

Re: Vliegroute nu aanpassen

Bericht door Pol » ma 25 jul 2016, 14:22

Bon, we zijn nu even later en de bijen hebben dit helemaal goed verteerd. Ze nemen meteen moeite. Bedankt voor het advies.
joselito schreef: Zachtaardige bijen en dit probleem is ook opgelost :be7:
Mijn bijen zijn best aardig. Ik merk helemaal niet dat ze opvliegen of agressief zijn als ik er aan werk. Ze vlogen gewoon erg laag door de tuin en wanneer we dan werkten en wat zweetten begonnen ze wat kregelig te worden.
Hans van der Post. schreef:Een goede oplossing die deur. Vind een meter voor de vliegopening een omheining geplaatsen is wel wat krap. Weet niet of het mogelijk is om de omheining of de bijenstand een meter verder te zetten. - dus twee meter uit elkaar -
Toen we dit huis kochten stond er al een hok op deze afstand. Aangezien dit hok met fundaties in de grond zat hebben we het zo gelaten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten