Vliegroute sturen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:
Vliegroute sturen.

Bericht door RJM » zo 05 feb 2017, 20:36

Hallo,

Vliegen bijen altijd recht naar het vlieggat, of vliegen ze bv ook over de kast heen en dan naar beneden naar het vlieggat?
Straks is de hele plaats waar de kasten komen te staan omringd door een heg, dus ze moeten sowieso aan alle kanten omhoog vliegen.
Als ik nu bv de kast met het vlieggat naar het oosten zet, gaan ze dan vanuit het vlieggat meteen vliegen in de richting zoals ik de kast geplaatst heb?
En mag je meerdere kasten in een L-vorm plaatsen, zodat sommige vlieggaten naar het oosten staan en andere naar het zuiden, of houd je het beste de vlieggaten naar dezelfde richting?

Groeten,

Roelant.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Vliegroute sturen.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 feb 2017, 21:06

Zij vliegen wel recht naar de vliegopening maar wanneer het drachtveld wat zij willen bezoeken naar de andere kant is zullen zij met een boog ( soms groot de andere keer wat kleiner ) de gewenste richting op gaan . Het omhoog vliegen en in een L plaatsen zal ook geen problemen opleveren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Vliegroute sturen.

Bericht door maartenkleijne » zo 05 feb 2017, 21:14

Ik had eens een kast staan rechts naast een boom, vanuit de aanvliegroute gezien.
Het kwam handig uit de kast te verplaatsen, minder dan een meter naar rechts aan de andere kant van de boom.
De bijen konden, zoals verwacht, de nieuwe plek makkelijk vinden, maar ze bleven rechts naast de boom aanvliegen om vervolgens met een boogje achter de boom langs te gaan naar de kast. Zelfs de eerstvolgende generatie nieuwe vliegbijen nam deze route over.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten