Bijen houden, maar waar?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:
Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door RJM » wo 01 mar 2017, 21:18

Hallo,

Ik ben twee weken geleden begonnen met de basiscursus, en heb hier op het forum ook al wat vragen gesteld.
Ik ken een paar imkers, en die willen best wel helpen, maar adviseren om toch eerst de cursus te doen.
Persoonlijk denk ik dat dat ook wel een must is, er komt best wel wat bij kijken en je leert er veel en krijgt hulp.
Als je serieus met de cursus bezig bent, zijn de andere imkers van de vereniging ook sneller bereid je langer of wat meer te helpen.
Tips kan ik je dus niet geven, want ik heb ook nog helemaal geen ervaring.
In april of mei krijg ik het eerste volkje van de vereniging, ik mag het mee naar huis nemen of bij de vereniging laten staan voorlopig.
Afhankelijk van hoe ver ik dan ben kijk ik of ik het volkje thuis neer zet, of niet.

Succes.

Groeten,

Roelant.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Luuk » wo 01 mar 2017, 22:20

Ik heb bijenkasten staan in een bosje van de gemeente, naast mijn huis. Kreeg zonder problemen een vergunning van de gemeente. Het is een bosje waar verder niemand komt, de bijen vliegen uit over een sloot.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Paul67 » wo 01 mar 2017, 23:04

Ik heb bijenkasten staan in een bosje van de gemeente, naast mijn huis. Kreeg zonder problemen een vergunning van de gemeente. Het is een bosje waar verder niemand komt, de bijen vliegen uit over een sloot.
Zelf heb ik ook een keer bij de gemeente aangeklopt voor een plekje. Ook in mijn gemeente waren ze erg
hulpvaardig. Ze waren bereid me een plek te verhuren (kosten waren iets van 40 euro per jaar voor pakweg 20 m2 en dat
vind ik niet veel) en ik kon daar zelf de boel inrichten zoals het me uitkwam.
Nu heb ik dat achteraf niet gedaan omdat ik samen met een vriend bij hem thuis een plek heb ingericht (enorme tuin),
maar ik schrijf dit om aan te geven dat gemeenten best bereid zijn om te helpen.
Dus dat zou je ook kunnen proberen.

Gr P

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door RJM » wo 01 mar 2017, 23:13

Paul67 schreef:
Ik heb bijenkasten staan in een bosje van de gemeente, naast mijn huis. Kreeg zonder problemen een vergunning van de gemeente. Het is een bosje waar verder niemand komt, de bijen vliegen uit over een sloot.
Zelf heb ik ook een keer bij de gemeente aangeklopt voor een plekje. Ook in mijn gemeente waren ze erg
hulpvaardig. Ze waren bereid me een plek te verhuren (kosten waren iets van 40 euro per jaar voor pakweg 20 m2 en dat
vind ik niet veel) en ik kon daar zelf de boel inrichten zoals het me uitkwam.
Nu heb ik dat achteraf niet gedaan omdat ik samen met een vriend bij hem thuis een plek heb ingericht (enorme tuin),
maar ik schrijf dit om aan te geven dat gemeenten best bereid zijn om te helpen.
Dus dat zou je ook kunnen proberen.

Gr P
40 euro is inderdaad niet veel, maar toch verbaas ik me erover dat er 40 euro voor wordt gevraagd.
Na de administratieve rompslomp blijft er al niet veel meer van over, en juist een gemeente zou het moeten stimuleren dat er bijen gehouden worden.
Nu begrijp ik wel dat ze niet iedereen een plaatsje kunnen geven, en wellicht dat er daarom deze drempel is ingebouwd, anders zou ik niet kunnen verklaren waarom er 40 euro voor gevraagd moet worden.
Ook apart dat het per gemeente dus kan schelen of er al dan niet een bedrag betaalt moet worden.

Groeten,

Roelant.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Paul67 » wo 01 mar 2017, 23:58

toch verbaas ik me erover dat er 40 euro voor wordt gevraagd.
Naja ik vind niet dat een gemeente een stukje grond gratis beschikbaar zou moeten (kunnen / willen) stellen.
Waarom? Er lijkt me niks mis met een afspraak om een stukje grond te huren en daar een redelijk bedrag voor te betalen.
Ik heb er geen enkele moeite mee.

Gr P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Hans van der Post. » do 02 mar 2017, 00:35

En ja je discuteert vanuit twee verschillende landen. :be2:
Daar zijn andere gewoonte en gebruiken. :whistle:
!Hans.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door RJM » do 02 mar 2017, 14:01

Hans van der Post. schreef:En ja je discuteert vanuit twee verschillende landen. :be2:
Daar zijn andere gewoonte en gebruiken. :whistle:
Klopt, hoewel ik nu toch Nederlands dacht.
Daar kom ik van oorsprong ook vandaan, en heb daar ivm mijn werk mijn meeste contacten, ook bij gemeenten.
De bijencursus doe ik ook in Nederland....
Van de andere kant is het een beetje pendelen, straks een kast in onze tuin in België, en een kast in ons bos in Nederland. :think:
Maar goed, we zullen weer on-topic gaan. :roll:

Groeten,

Roelant.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 129 gasten