Raszuivere bijen, eigenschappen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:
Raszuivere bijen, eigenschappen?

Bericht door RJM » vr 03 mar 2017, 02:04

Hallo allemaal,

Vandaag ging het op de theoriecursus van het bijenhouden oa over het bijenvolk en de taken ervan en de bevruchting van de koningin.
De koningin doet een bruidsvlucht en zou met 20 darren paren, vervolgens houdt ze het zaad vast en legt na inspectie een bevrucht of onbevrucht eitje in een cel, een dar of werkster wordt geboren.
Als er geen koningin meer is, hebben we de redcellen en komt er weer een koningin, voeding ed, maar dit is vrij basis waar ik niet over wil gaan beginne of discuriëren, ik ben een beginneling in opleiding en zonder ervaring.

In de pauze vroeg ik aan de mentor of bv een koningin die ik zou hebben zou paren met darren uit andere volken, en dat zou de koningin dus doen, en dus ook met een ander darrenrassen, idem dito met een dar uit mijn volk bv.
Volgens de mentor zou alles op natuurlijke wijze gaan, en door inkruisingen zou er een stabiel volk ontstaan wat zich redt en taken op zich nam , maar was het zeker volgens hem dat er geen zuivere rassen in je kast zaten, behalve als je naar Vlieland zou gaan om je koningin te laten bevruchten.

Ik heb zelf jarenlang kippen gefokt, en als ik een andere haan bijhaalde voor een raseigenschap, kreeg ik er idd negatieve eigenschappen voor terug, soms toch, denk aan agressieve hanen, of ongewenste kleuren/bevedering....
Ik kan me voorstellen dat dit bij bijen ook zo is, zeker omdat je dus beperkte invloed hebt over het paringsgedrag.

Ik ken imkers die op een gegeven moment niet meer bij een bepaald volk konden komen ivm agressie, is dit erin geslopen door paringen met verschillende darren, en dus via een ander volk, eigenschappen?
Is er aan een bijenvolk een zuiver ras aan te plakken, en in hoeverre is dat na te gaan?
Bij kippen is dit redelijk eenvoudig via de standaard, maar bij bijen.....

Groeten,

Roelant.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Raszuivere bijen, eigenschappen?

Bericht door peter h » vr 03 mar 2017, 07:11

Daar zijn geïsoleerde paringsstanden voor. Meestal kan je goed imkeren met de F1 volken. Uitzonderingen zijn er altijd.
gr. Peter

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Raszuivere bijen, eigenschappen?

Bericht door ErikS » vr 03 mar 2017, 09:10

En vaak kun je ook met bastaarden en F6 prima werken, en soms steken F2 je lek...... Ligt ook deels aan de dracht en het weer hoe bijen reageren.

Ik hanteer een simpele strategie omdat kruisingen buiten raszuiver bij standbevruchting niet tegen te gaan zijn.
Zet ruim voldoende volken op, liefst het dubbele aantal en selecteer na bv 2-3 maanden op gedrag. Ook omdat het gedrag van een of enkele darren kan komen. Is een volk zachtaardig en werkt goed, prima. Indien niet zachtaardig dan hoef je die koningin niet uit te sluiten van verdere vermeerdering. Maar zorg wel dat die darren niet meedoen met de bruidsvluchten door die volken op een andere locatie te verzamelen.

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raszuivere bijen, eigenschappen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mar 2017, 09:19

Roeland wat Peter H opmerkte is zo. Daar kun je jou onbevrucht moer neer te zetten darren van een zuiver volk gebruiken.
Bijen hebben een bijzonder paring gedrag. De moer paart met veel (18-25 darren) daardoor heb je een veelheid van halfzusters in het volk lopen.
Op de site van Piet jager is dit duidelijk in beeld gebracht. klik
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raszuivere bijen, eigenschappen?

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 mar 2017, 18:56

Alleen met F1 buckfast imkeren is een optie voor beginners.
Die volken zijn zelden agressief.

Dirk.
dertiende

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Raszuivere bijen, eigenschappen?

Bericht door peter h » za 04 mar 2017, 08:49

Dirk. Met F1 Carnica is ook niks mis. :D Probeer zoveel mogelijk met de zelfde rassen en kasten te imkeren als de gevestigde imkers in je omgeving. Is het makkelijkste om te beginnen. En er is een mogelijkheid om je te helpen als het mis gaat.
gr. Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten