Zeef

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Zeef

Bericht door szx2js » di 21 feb 2017, 23:18

Ha Erik,
Ik heb het wetenschappelijke document naar je gemaild. Hierin wordt geconcludeerd dat de natuurlijke mijtenval de meest betrouwbare methode is, gevolgd door de alcoholmethode. In dit onderzoek komen de mijten bij de poedersuikermethode blijkbaar niet goed los.
Misschien hebben ze niet hard genoeg geschud ;-(.

Maar deze conclusie ben ik vaker tegen gekomen.
Groet,
Ben

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door willem » di 21 feb 2017, 23:47

szx2js schreef:Ha Erik,
Ik heb het wetenschappelijke document naar je gemaild. Groet, Ben
Hallo Ben, is er een mogelijkheid dat wij ook kunnen mee genieten ?
Groeten, Willem :violin:

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door szx2js » wo 22 feb 2017, 15:58


szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door szx2js » wo 22 feb 2017, 15:59

tot en met PDF als URL gebruiken

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door willem » wo 22 feb 2017, 18:23

szx2js schreef:Willem,
Ik hoop dat de link werkt: http://www.uco.es/organiza/servicios/pu ... _3_FIN.pdf
Werkt en bedankt.
Groeten, Willem :violin:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door ErikS » do 23 feb 2017, 09:49

szx2js schreef:Ha Erik,
Ik heb het wetenschappelijke document naar je gemaild. Hierin wordt geconcludeerd dat de natuurlijke mijtenval de meest betrouwbare methode is, gevolgd door de alcoholmethode. In dit onderzoek komen de mijten bij de poedersuikermethode blijkbaar niet goed los.
Misschien hebben ze niet hard genoeg geschud ;-(.

Maar deze conclusie ben ik vaker tegen gekomen.
Groet,
Ben
Hallo Ben,

Ik heb document doorgelezen. Als imker en ook als wetenschappelijk opgeleid persoontje.
- In Cordoba, Spanje zijn 7 kasten met "spaanse" bijen onderzocht in de winter. 7 kasten Langstroth, normaal bevolkt.
- De monsters (ca 200 bijen groot) zijn uit honing en broedramen afzonderlijk genomen. Normaliter is een monster 500 bijen, zie Kirchhain. De 2 samples samen zijn 400 bijen.
- De monsters zijn onderzocht met poedersuiker en vervolgens alcohol. In de poedersuikertest zijn 10 gram gebruikt op 200 bijen, kirchhain stelt 35 gr op 500 bijen. Dat zou 14 gr op 200 bijen zijn, de helft meer poedersuiker. Het schudden en zeven in het onderzoek zijn niet helder verwoord maar zeker anders als Kirchhain stelt.
- De onderzoekers vinden een grote spreiding in aantallen varroa. (Mijn mening, te grote spreiding om 7 kasten als representatief te kunnen nemen)
- De onderzoekers vinden gemiddeld 34,29 % van de varroa is gevallen in de poedersuikertest, ook hier opvallend grote spreiding. (Ook te groot naar mijn mening om 7 kasten als representatief te kunnen nemen)
- De onderzoekers constateren dat deze resultaten afwijken van hetgeen andere onderzoekers hebben gevonden. (Our results differ from those of Macedo and Ellis (2002) and Dietemann et al. (2013), who found both treatment methods to be equally effective.)

Toen hadden ze moeten schrijven: resultaten wijzen in een richting én zijn strijdig met eerdere onderzoeken. Ons onderzoek is zo beperkt en de variatie zo groot dat geen conclusies getrokken kunnen worden behalve dat verder onderzoek nodig is.

Nuchter kijkend.
Wat ze wel schrijven is statisch niet onderbouwd.
Hun test is niet uitgevoerd conform richtlijn Kirchhain.
Het onderzoek is voor de spaanse bij en in één winterseizoen gedaan. Conclusies hieraan verbinden voor andere bijen, ander klimaat en buiten het winterseizoen is ongefundeerd.

mvg,

Erik.
Bijlagen
335-varroa-befallsmessung-puderzucker-110919_gbs.pdf
(180.81KiB)170 keer gedownload

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door ErikS » do 23 feb 2017, 10:39

Naar mijn mening is een poedersuikertest een betrouwbare methode mits goed uitgevoerd, zie bijlage en eerdere links, om een beeld te krijgen van de mijtenbesmetting. (zie ook Macedo and Ellis (2002) and Dietemann et al. (2013).)
De poedersuikerbehandeling is, mijn mening, lachwekkend en brevet van onkunde/onvermogen. http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling De kast en honing verontreinigen en het bijenvolk zwaar verstoren met een rendement tussen de 5-20%. (dus 80-95% van de mijten missen met een "behandeling")

Er zijn een aantal makkelijke, efficiente manieren om de varroa te bestrijden die in de bedrijfsmethode opgenomen kunnen worden.
- Broedafname, vangramen en jonge volken opzetten. Dit werkt snel en efficient en geeft een goede, lage varroadruk in het volk.
- De varroa bewaken met de varroa lade, poedersuiker, spoelen of broed openen.
- En indien nodig tijdig ingrijpen, zie boven in het honing seizoen of oxaal/hyveclean druppelen buiten het honingseizoen.

mvg,

Erik.
Bijlagen
339_-_befallskontrollbogen_bienenproben_2014-02-20-1.jpg

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door szx2js » do 23 feb 2017, 10:48

Je hebt gelijk, maar dit geldt voor veel onderzoeken. Meestal zijn ze kleinschalig vanwege kosten en worden ze gedurende een beperkte tijd uitgevoerd, want het zijn vaak afstudeeropdrachten.

In eerste instantie reageerde ik op het bericht van Bbbeez, die constateerde grote verschillen te zien bij verschillende hoeveelheden poedersuiker. De poedersuikermethode geeft blijkbaar minder betrouwbare uitkomsten, dit is tegenstelling tot de spoelmethode. Hierbij kan eigenlijk weinig misgaan, blijkbaar laten de dode mijten beter los van de dode bijen in water met een paar druppels afwasmiddel.

Ko Eversdijk
Berichten:7
Lid geworden op:za 19 jul 2014, 21:19
Imker sinds:2015
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kapelle Zeeland
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door Ko Eversdijk » wo 03 mei 2017, 23:39

Als ik het goed begrepen heb zij ze er in Kirchhain ook achter gekomen dat hun methode niet zo betrouwbaar was. Maar ze zijn niet overgestapt op het dood maken van de bijen om de mijten uit te kunnen spoelen. Ze zijn gaan zoeken naar alternatieve poeders, talkpoeder, gemalen kattenbakkorrels en eierschalen. Uiteindelijk was hun oplossing: meer poedersuiker gebruiken.
In het bericht van Bbbeez is ook te zien dat meer poedersuiker gebruiken meer mijten oplevert. Dit sluit dus aan bij de bevindingen van Kirchhain.
Het resultaat van Kirchhain was dat in 45 proeven met de poedersuikermethode en aansluitend doodmaken van de bijen nog slechts 3 mijten werden gevonden.
Het gaat dan om 45 proeven X 500 bijen=22500 bijen. Dus op 3/22500X100%=0.013% van de bijen blijft een mijt zitten.
Het totale aantal mijten uit deze 45 proeven kan ik niet direct terug vinden, maar stel 5 mijten per proef. Dan levert dat 225 mijten op. Drie mijten gemist op 225 is:3/225X100%=1.333% van het totaal wordt gemist bij gebruik van de poedersuiker methode. Als ik het grafiekje met de gevonden mijten bekijk dan werden gemiddeld meer mijten dan 5 per proef gevonden. Het percentage wordt dan nog minder.
Mijn conclusie is dat de poedersuiker methode betrouwbaar genoeg is, mits uitgevoerd conform de voorschriften van de wetenschappers uit Kirchhain.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten