kwetsbaarheid moerdoppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:
kwetsbaarheid moerdoppen

Bericht door aukesch » do 11 mei 2017, 19:20

Dag allemaal,

Ik ben voor het eerst op een simpele wijze koninginnenteelt aan het doen.
Heb twee vragen:

1) ik lees dat moerdoppen erg kwetsbaar zijn voor schokken en stoten, maar is het ook slecht voor de koningin als ze even 90 graden gedraaid of zelfs op de kop gehouden wordt? (bijvoorbeeld bij het uithalen vanaf de teeltlat)

2) ik lees dat veel mensen een broedaflegger (zonder open broed uiteraard) een dop geven en dat 3-5 donker weg zetten. Waarom is dit nodig? Ze zullen toch snel de dop accepteren en blij zijn met de komst van een nieuw Q?

Hoor graag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kwetsbaarheid moerdoppen

Bericht door Hans van der Post. » do 11 mei 2017, 23:28

Mijn doppen op de teeltlatten krijgen een bescherming en wacht dan af tot de dop is uitgelopen
Daardoor heb ik geen uitval van "geschudde" doppen.
Als kleine volkjes maakt waarin je een dop of jonge moer invoert zijn nog geen "volkjes".
Om ze nu een eenheid laten worden zet je ze in het doker
!Hans.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: kwetsbaarheid moerdoppen

Bericht door Hans » vr 12 mei 2017, 08:58

Hierover heb ik ook een vraag.

Als je te laat bent met je zwermcontrole en je treft in je volk gesloten en open doppen aan, dan is mij geleerd dat je het hele volk na moet lopen op doppen en dan is het nodig dat je alle ramen bekijkt en de bijen hiervan afslaat.

Als je de ramen een tik geeft om de bijen er af te slaan, loop je dan niet het risico dat de koninginnen in de doppen / redcellen inzakken en beschadigen?

Als koninginnen in de dop zo kwetsbaar zijn, hoe voer je dan op goede wijze een controle uit? En dan met name als je al doppen in je volk aantreft. Bijv. 1 raam met mooie doppen apart houden?

Zelf heb ik geen problemen daarmee gehad. Afgeschudde ramen met doppen liepen gewoon uit in afleggers maar misschien was dat geluk.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kwetsbaarheid moerdoppen

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 mei 2017, 09:43

Ach ja de doppen zijn tegenwoordig anders.
In de korventeelt waar doppen breken niet mogelijk is wordt de korf waarvan de voorzwerm is afgekomen en men geen nazwerm meer wil, wordt de korf opgedoekt en stevig op de kop neer gezet dit blijft 24 uur zo staan.
!Hans.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: kwetsbaarheid moerdoppen

Bericht door Bmans » vr 12 mei 2017, 10:10

Ik wil een broedaflegger gaan maken (blijft op eigen stand) en na 9-10 dagen doppen breken. Dan kan ik meteen daarna een dop (die is dan 11 of 12 dagen) inhangen die ik elders ophaal. Ik maak de broedaflegger dus twee dagen nadat de op-te-halen-doppen al bij de kweker zijn begonnen.

* De op te halen dop is dan ca 45-60 min niet in een volk. Die koelt af, is ze daarvoor kwetsbaar?
* Is zij dan tevens nog kwetsbaar voor stoten? Of is de moer dan al voldoende ontwikkeld om tegen een stootje te kunnen?
* Moet ik de aflegger (1x voerraam, 1x broedraam, 1x kunstraat raam/uitgebouwd raam) dan na het maken meteen 3 dagen in de kelder (koel en donker) wegzetten om afvliegen te voorkomen? Hebben ze dan extra vocht nodig (evt hoe)?
* Aan het eind van de derde "wegzet dag" weer naar buiten en openen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 181 gasten