maximaal aantal volken per dorp

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: maximaal aantal volken per dorp

Bericht door crunx »

Robbert1957 schreef:Hallo,

ik overweeg imker te worden.
Nu zijn er in het dorp (6000 inwoners, Hasselt Overijssel) al zeker 2
imkers, waarvan er 1 met 13 kasten.
Hoe kom ik er achter of er nog plek in voor mijn (toekomstige) 2 of 3
kasten.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat bijen onvoldoende nectar kunnen
vinden.
Voor ik aan deze hobby begin zou ik hierover duidelijkheid willen hebben.

Kunt u mij wat vertellen over maximale imker dichtheid?

vriendelijke groet

Robbert Vernij
Robert, de vraag is waarom zou je imker willen wordenl; Dat is een vraag die je jezelf moet stellen. 1 ding is snel gezegd en dat is dat je het niet hoeft te doen voor het geld... Zeker niet met 2 of 3 kasten.

Wat betreft Hasselt en die 6000 inwoners dat boeit compleet 0.

Ook de imker dichtheid maakt niets uit. Je kunt namelijk een imker hebben met 1 kast maar ze zijn er ook met 100.

Tuurlijk helpt het als iedereen een leuke tuin heeft die altijd voldoende dracht levert maar zo is de realiteit niet.
Het oppervlakte waarover alle kasten zijn verspreid samen met het aanbod van zowel nectar als pollen over dit gebied is echter belangrijk. En wanneer deze beschikbaar zijn.. Een linde bloeit maar een paar weken net als de meeste andere vormen van dracht.

Omdat er imkers zijn die reizen met de kasten zou je dat ook moeten verwerken in je berekening. Hier zou je een index van kunnen krijgen maar deze zou per week een getal moeten geven.

Aangezien jij en ik die getallen niet hebben kunnen wij alleen gissen en naar collega's kijken. Sommigen zeggen dat een kruisje slaan ook helpt :wink:

Persoonlijk ken ik imkers die ook wel meer dan 50 kasten hebben en die niet reizen met hun volken. Kan dit? Ze doen het al jaren.
Is dit een garantie ? Nee.

Echter denk ik niet dat jij je druk moet maken over 2 of 3 kasten bij jou. Je kan ook zelf eventueel reizen naar dracht gebieden. Naar bijvoorbeeld Koolzaad, Boekweit, Fruit, Heide, Lindes, Acacia ect. ect.

Een regel die geldt in de natuur, is dat waar veel weg wordt gehaald er ook veel weer aangroeit.
De Wieke
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 09:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: maximaal aantal volken per dorp

Bericht door De Wieke »

beste Erik
achter mijn huis licht 100 hectare grasland van 1 boer die heeft 275 koeien die niet buiten komen.
daar bloeit niet 1 bloempje in die 100 ha. gras word 5 keer gemaaid daardoor zijn de weide vogels ook verdwenen in rap tempo.
En wij moeten ons bezig houden met de vraag of wij niet teveel kasten hebben. Wij moeten de kans moeten geven aan de wilde bijen nog 10 jaar en er zijn helemaal geen insecten meer. maar wie boeit dat de politiek?? de jeugd ??.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: maximaal aantal volken per dorp

Bericht door ErikS »

De Wieke schreef:beste Erik
achter mijn huis licht 100 hectare grasland van 1 boer die heeft 275 koeien die niet buiten komen.
daar bloeit niet 1 bloempje in die 100 ha. gras word 5 keer gemaaid daardoor zijn de weide vogels ook verdwenen in rap tempo.
En wij moeten ons bezig houden met de vraag of wij niet teveel kasten hebben. Wij moeten de kans moeten geven aan de wilde bijen nog 10 jaar en er zijn helemaal geen insecten meer. maar wie boeit dat de politiek?? de jeugd ??.
Beste Wieke, Dit forum gaat over bijenhouden. Er is een heldere vraag gesteld en daar is reactie/antwoord op gekomen.
Een uitweiding over politiek en doemscenarios schetsen past hier niet gezien de gestelde vraag.
Als je daar iets over kwijt wil ben je vrij een nieuwe post hiervoor te starten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten