wat moet ik nu doen??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marc17960
Berichten:126
Lid geworden op:za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds:2017
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Houthalen-Oost
Contacteer:
wat moet ik nu doen??

Bericht door marc17960 » ma 16 jul 2018, 16:40

heb een vraag, omdat mijn peter op verlof is en hem niet kan bereiken.
Ik imker met belgisch simplex dubbel broedkamer momenteel.
Ik heb bijenuitlaten geplaatst onder de bovenste honingzolder omdat de dracht eigenlijk voorbij is en ik zou willen gaan slingeren. Ik heb 2 honingzolders staan waarvan de bovenste volledig verzegeld is, de onderste is gedeeltelijk verzegeld. Wat te doen met honigramen die niet volledig verzegeld zijn en/of meer dan 20% water bevatten?? Honingramen zijn kleine raampjes. Ik zou deze misschien in een koeling van 2 gr kunnen bewaren voor volgens jaar opnieuw in de zolders te hangen??
Als ik de honingzolder wegneem moet ik aansluitend gaan voeren met suikerwater 1/1.
Wat moet ik doen met mijn broedkamers. Ik weet dat ik het broed moet samenhangen in 1 broedkamer voor ik begin te voeren. Dat de koningin nog voldoende plaats moet hebben om te leggen.
Moet ik de tweede broedkamer laten staan??
In de broedkamers zitten nog een paar volledig verzegelde honigramen met nieuwe honig, dus geen wintervoer. Deze zou ik dan tevens willen verwijderen om te slingeren.
Graag advies.
one whisky a day, keeps the doctor away

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: wat moet ik nu doen??

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 16 jul 2018, 17:04

Nog niet verzegeld? Probeer even bij een imker een refractometer te leen. Grote kans dat het vochtgehalte ruim onder de 20% is. Dan kun je gerust de hele partij slingeren. Er zal vast wel iemand in de buurt een refractometer hebben.

marc17960
Berichten:126
Lid geworden op:za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds:2017
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: wat moet ik nu doen??

Bericht door marc17960 » ma 16 jul 2018, 17:09

Refractometer heb ik, dat is geen probleem. Ik zou alleen willen weten wat ik op mijn andere vragen moet doen.
Toch bedankt voor reactie,

Marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: wat moet ik nu doen??

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 16 jul 2018, 18:09

Als er in beide broedkamers nog broed aanwezig is, zou ik dat ongestoord laten. Het inwinteren op 2 broedkamers heeft mijn persoonlijke voorkeur. Direct na het slingeren en verwijderen van de honingkamers rustig voeren (kleine hoeveelheden, 1:1), zodat het volk nog lekker kan doorbroeden en zodoende flink wat winterbijen aanmaakt.
Zorgen dat het volk medio september over voldoende wintervoeding beschikt.

Lippe

Re: wat moet ik nu doen??

Bericht door Lippe » ma 16 jul 2018, 22:31

Ik heb zelf ook een aantal onverzegelde ramen geslingerd. Even de stootproef doen. Als er niks uitspat, gewoon slingeren. Er komt al weinig meer binnen en met dit warme weer is de gehaalde nectar de volgende dag al ingedikt tot honing.
De ramen waar echt weinig in is opgeslagen kun je onder het volk zetten. Dat sjouwen ze dan naar boven en dan kun je de lege ramen in de opslag doen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten