Eileggende werksters of onvindbare Q

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Eileggende werksters of onvindbare Q

Bericht door tomer » za 12 jun 2021, 01:32

Ik heb vorige maand een tiental afleggers gemaakt, nu allemaal met koningin aan de leg...Behalve bij 1 aflegger, daar vind ik geen koningin. Wel hier en daar een enkel eitje of larfje, maar geen aaneengesloten vlakken. Vooral de darrenraat wordt goed belegd. Verder worden er ook steeds doppen gemaakt en belegd. Ik dacht eerst slechte koningin, dus wisseldoppen.
Ik heb de ramen ondertussen 20 keer nauwkeurig overlopen en er is geen koningin te vinden. Ik zie niet meerdere eitjes per cel, zoals bij eileggende werksters.
Ik heb een nieuwe onbevruchte koningin ingevoerd met een kooitje, die hebben ze niet aanvaard.
Dan heb ik het volk verenigd met een klein volk (zwermpje) met leggende koningin en broed. Niet met een krantje, maar door het moergoede volk op de plaats te zetten van het probleemvolk (koningin een dag in een kooitje voor de zekerheid). Om eventuele eileggende werksters kwijt te raken het probleemvolk 100 meter verder volledig afgeschud op een doek. Ze vlogen allemaal naar de nieuwe kast, er bleven geen eileggende werksters of koningin achter en er werd totaal niet gevochten. Leggende koningin uit het kooitje vrijgelaten, maar is nu niet meer te vinden...en er worden terug doppen gemaakt en belegd (geen redcellen).
Worden er ook (wissel)doppen gemaakt indien eileggende werksters??
Wat nu, morgen alles eens door een rooster halen?? :think:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eileggende werksters of onvindbare Q

Bericht door Hans van der Post. » za 12 jun 2021, 09:53

Het is natuurlijk jammer voor de aflegger er zit(ten) ei leggende werkster(s) in.
Bijen zijn al zolang zonder moer, die moer geeft feromonen af die de eierstokken van de werksters “stil” houden.
Als je de aflegger afschud zijn er vast wel een paar leggende werksters die achter blijven.
De werksters die terugkeren krijgen geen feromonen die hun eierstokken stil houden.
De volgende dag zijn er weer leggende werksters.
Wat is wijs? Ik zou er geen tijd meer aan besteden.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Eileggende werksters of onvindbare Q

Bericht door tomer » za 12 jun 2021, 12:44

In het verleden heb ik zo'n afleggers met leggende werksters verenigd met moergoed volk via krantje, lukte steeds. Ik wil er nu niet nogmaals een koningin aan opofferen. Wat als ik er gesloten rijpe doppen in hang, zouden die dan worden aangenomen? Er wordt dan een koningin geboren in het volk.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eileggende werksters of onvindbare Q

Bericht door A.A. Staals » za 12 jun 2021, 13:51

Uit jou verhaal maak ik op dat er een koningin in zit. Soms maakt een koningin een slechte start en komt het later goed.
Omdat je niet meerdere eitjes per cel vindt gaat het niet om leggende werksters. Ook zou het verenigen met leggende werksters goed moeten gaan. Er zal een koningin inzitten die je eerst moet verwijderen voordat het goed gaat. Dop zal afgebeten worden.
(Opm. Het is een fabeltje dat eierlegende werksters niet kunnen vliegen) .

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Eileggende werksters of onvindbare Q

Bericht door tomer » za 12 jun 2021, 16:12

Ok bedankt, ik zal nog eens goed zoeken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Eileggende werksters of onvindbare Q

Bericht door tomer » za 12 jun 2021, 18:58

Echt geen koningin te vinden...en het zijn maar 5 ramen bijen. De gemerkte koningin van het volkje waarmee ik ze verenigd heb wel teruggevonden...in een balletje bijen, vleugels en poten beschadigd. Gisteren zag ik ook al dit balletje bijen onderaan een raam, maar heb er toen niet meteen een koningin in gezien. Ze willen dus duidelijk geen koningin aannemen.
Om uit te sluiten dat er toch eentje inzit heb ik de ramen afgeslaan in een andere broedkamer, met daarop een koninginnenrooster en de bak met ramen broed en eten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten