Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

vdberg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 30 jan 2023, 11:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Contacteer:

Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door vdberg » ma 30 jan 2023, 11:45

Dit jaar start ik met imkeren. Ik heb nog geen kasten gekocht, dus ik ben vooronderzoek aan het doen voordat ik investeer. Ik plan te imkeren volgens de Rose Hive Method. Met deze methode geldt (oa.) één formaat kamer, zodat kamers/ramen uitwisselbaar blijven.

De bedenker van de methode maakt zijn "Rose Hive" zelf (46cm x 46cm x 19cm), maar dat lijkt me als beginnend imker iets te ambitieus. Het formaat van de Nederlandse broedkamer is ongeveer 30% groter als ik het goed heb (47cm x 42cm x 30cm). En alleen honingkamers lijkt me niet per se goed voor het volk (onderbuikgevoel). Bovendien zijn dat wel erg veel raampjes om te inspecteren en de koningin te zoeken.

Van hieruit zit ik dus met een aantal vragen:
  • 1. Hoe zwaar is een volle NL-broedkamer maximaal? Ik lees wisselende dingen, maar gok zo'n 30kg?
  • 2. Ik lees dat een Segeberger zo'n 15kg lichter is dan een vuren kamer, maar houdt het materiaal zich wel als ik de broedkamer gebruik als honingkamer?
Wat zijn jullie bedenkingen hierbij? Of is er misschien een ander formaat kast die beter geschikt (maar wel ook voorhanden) is?

Groet, Martijn

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door Fish » ma 30 jan 2023, 14:20

Ik had nog nooit gehoord van Rose Hive, op zich is het wel interessant. Wat ik zou doen is langs een imker speciaalzaak gaan om te kijken of zoiets beschikbaar is. Voor zelfbouw is het mooi om uniformiteit te hebben, maar als je het niet kunt kopen lijkt het mij simpelweg te lastig.

Ter inspiratie kun je eens Duhoka opzoeken, oftewel dubbele honing kamer (ramen). Dan zou je al snel een bedrijfsmethode kunnen bedenken waarin je alleen honingkamers gebruikt.

Als tillen en gewicht een dingetje zijn, er zijn ook systemen waarin je horizontaal het volk uitbreidt in plaats van de hoogte in. Een voorbeeld is de topbarhive, maar het is er ook met reguliere ramen. Even vergeten hoe dat heet.

Een volle NL broedkamer met honing is eigenlijk te zwaar om (veilig) te tillen. Misschien dat een Segeberger iets lichter is, maar ben hier persoonlijk geen voorstander van (mijn bijen knagen nogal veel en van zo'n kast blijft weinig over).

Op mijn cursus toendertijd geleerd om alles gewoon maar een jaar te doen zoals het in de cursus werd geleerd, dus dat betekende automatisch een spaarkast. Als je dat een jaar volhoudt, kan je altijd nog dit soort "aanpassingen" uitproberen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 30 jan 2023, 16:08

Zoals Fish al schrijft . Ik zou het enkele jaren doen zoals je op de cursus geleerd ben .
Het eerste jaar imkeren zal al een opgave op zichzelf worden .

Succes .

vdberg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 30 jan 2023, 11:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door vdberg » ma 30 jan 2023, 19:37

Dank voor de reacties! Volgens mij zijn de cursus en een Rose Hive prima te verenigen. Kort door de bocht werk je met 1 formaat kast die normaliter tussen HK en BK in zit. De rest van de theorie hanteer ik zoals in de cursus. Mijn docent heeft het boek ook doorgenomen en we bespreken dat later. Gaat allemaal in goed overleg :handgestures-thumbup:

Ik zal eens kijken naar de Duhoka, dank voor de tip!

Verder is 30kg geen probleem om te tillen voor mij, maar ik hou het wel als maximum aan (bij warm weer, met bijen en ik als beginner).

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door AnneO » di 31 jan 2023, 10:28

Hallo Martijn,

Waarom niet gewoon eenbaksimkeren. Dit is een broedkamer met k-rooster en honingkamers naar behoefte toevoegen.
Dit is eigenlijk hetzelfde dan wat meneer Rosehife doet, maar is veel overzichtelijker en bij het nakijken hoef je maar een
broedkamer door. Het geeft ook minder verstoring en de honingkamers zijn goed hanteerbaar. Dit kan gewoon met simplex of segeberger.

Vr. gr,
Anne

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door gerard.b.w.vos » di 31 jan 2023, 11:29

vdberg schreef:
ma 30 jan 2023, 11:45
  • 1. Hoe zwaar is een volle NL-broedkamer maximaal?
Broedkamerraam gevuld weegt ruim 2200 gram
hoingraam.jpg
Segeberger = 11 * 2200 gram + kastgewicht
Spaarkast = 10 * 2200 gram + BK-kast

De keuze (in imkeren) is reuze!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

vdberg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 30 jan 2023, 11:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door vdberg » di 31 jan 2023, 20:15

AnneO schreef:
di 31 jan 2023, 10:28
Waarom niet gewoon eenbaksimkeren.
He, dat lijkt al behoorlijk op een Rose hive inderdaad. Gooi ik in de overweging, dank!
gerard.b.w.vos schreef:
di 31 jan 2023, 11:29
Segeberger = 11 * 2200 gram + kastgewicht
Spaarkast = 10 * 2200 gram + BK-kast
Ah top, data! Dan wordt een Segeberer 28.2kg en een houten kast zal richting de 40kg gaan, bijen niet meegeteld. Beiden lijken me niet ideaal; de Segeberger met dat gewicht zal er niet goed tegen kunnen om regelmatig getild te worden lijkt me. De vuren wordt dan toch echt te zwaar. Lijkt erop dat dit een kansloze missie wordt, maar ik ga nog even speuren naar alternatieven voor ik het bijltje erbij neergooi

Dank allen!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 01 feb 2023, 11:51

vdberg schreef:
di 31 jan 2023, 20:15
maar ik ga nog even speuren naar alternatieven voor ik het bijltje erbij neergooi
Beste,
Blijft slechts de Warre voor jou over :D

IMG_20210306_134031.jpg
Warre opstelling
Dan wel met de raampjes gaan werken.

Ideaal voor zowel natuurlijke manier (BD) imkeren als wat op huidige cursus geleerd wordt.
Warmbouw, koudbouw, ideaal beperkt handzaam gewicht, eigen raatbouw mogelijk.

Prachtig alternatief dus.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 01 feb 2023, 13:54

Toch wil ik nog even een pleidooi houden voor de Segeberger. Er wordt geschreven dat de Segeberger er niet zo goed tegen zou kunnen om regelmatig getild te worden, ook zouden de bijen aan de kastwand knabbelen. Ik weet niet waar deze beweringen op gefundeerd zijn, maar ik kan alleen maar het tegendeel beweren door ondervinding.
Mijn oudste Segebergers zijn minstens 10 tot 15 jaar intensief in gebruik en de afgelopen jaren gebruik ik alleen maar Segebergers. Ze zijn licht in gewicht en bestand tegen alle weersinvloeden. Mocht er zo af en toe iets beschadigen (dat kan ook met een houten kast gebeuren) dan is er goede reparatiepasta (Weisser Beutenkitt) dat zich prima laat verwerken, schuren en schilderen.
Begrijp me goed, ik heb geen aandelen bij de Segeberger firma en als je voor hout kiest is dat je goed recht. Ik wilde alleen een eventueel vooroordeel op basis van "onderbuikgevoel" wegnemen.
Succes met je keuze van een geschikte kast!
Groeten, Eddy

vdberg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 30 jan 2023, 11:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door vdberg » wo 01 feb 2023, 20:06

gerard.b.w.vos schreef:
wo 01 feb 2023, 11:51
Blijft slechts de Warre voor jou over :D
Vind ik leuk en fraai om te zien. Geen slechte suggestie, dank!
Eddy Geurtsen schreef:
wo 01 feb 2023, 13:54
Er wordt geschreven dat de Segeberger er niet zo goed tegen zou kunnen om regelmatig getild te worden [...] Ik weet niet waar deze beweringen op gefundeerd zijn, maar ik kan alleen maar het tegendeel beweren door ondervinding.
Dank voor de aanvulling. Mijn fundering is inderdaad onderbuik, niets meer. De cursus werkt ook met Segeberger, dus daar ga ik sowieso kennis mee maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baantje en 49 gasten