boze bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

boze bijen

Bericht door remolen »

Als ik in mijn tuin bezig ben komen er zonder reden boze bijen om mijn hoofd zoemen. het hoge zoemgeluid verteld mij dat ze niet blij zijn met mijn aanwezigheid. Het maakt niet uit of ik 4 meter van de kasten af ben of 10 meter. het duurt vaak maar even voordat er een bij komt even later versterkt door nog een. Mij steken ze niet ik blijf rustig. mijn vrouw raakt vrij snel in paniek en ik wijt het daaraan dat zij wel een keer is gestoken. Zelf zegt ze dat ze direct aanvallen en steken. en niet zoals bij mij om mijn hoofd heen zoemen.

ben nu van plan om de bijenkasten heen een wat hogere schutting te maken zodat de bijen hun vliegroute niet door de tuin heen hebben. hoe hoog moet deze schutting zijn en hoeveel ruimte moet er voor de kast zijn?
groet Rene van der Molen
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door Eddy Geurtsen »

Mijn bijen staan naast het huis (hoekwoning van 4 onder 1 kap). Bijen staan in de groenstrook, op ongeveer 4 meter vanaf terras achter het huis. In het voorjaar, als de groenstrook nog niet dicht in het blad zit, heb ik hetzelfde probleem. In de zomer is er geen enkele last. De bijen worden nu door de dichte begroeiing voor de kast (amper een meter) de hoogte in gedwongen. Het tegelpaadje naast het huis (van terras naar de bijen) is nu overgroeid door takken. Het is denk ik voor iedere situatie een kwestie van uitproberen, maar belangrijk is om ze de hoogte in te dirigeren. Pas op, want ze zullen iedere sluiproute proberen die hen met minder moeite bij huis brengt (het zijn net mensen).
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door Maatschap Hankel »

misschien hebben je bijen honger ?

Hankel
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door de vos roger »

Misschien hebben je bijen het F16 label?:D
Met selectie op je bijenstand kom je dat meestal niet tegen,mijn kleinkinderen mogen gerust voor mijn bijenkasten gaan lopen zonder het gevaar dat ze aangevallen worden.
Als je een schutting zet,dan best twee meter hoog en minstens twee meter voor je kasten

roger
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door gerard.b.w.vos »

remolen schreef:hoe hoog moet deze schutting zijn en hoeveel ruimte moet er voor de kast zijn?

Door een belemmering voor de kasten aan te brengen "dwing" je de bijen om direct naar boven te vliegen. Een meter ervoor is meer dan voldoende en de hoogte behoeft echt geen 2 meter te zijn.
Er zijn meer imkers die in de bebouwde kom zo hun kasten hebben staan en blijkt dan dat de buren soms niet eens weten dat er bijen geplaatst zijn.
Waarom ik verder op boze bijen reageer is "het lezen" van de bijen.
Kijk altijd eerst naar het gedrag van de bijen als je er in gaat werken.
Dat bestaat uit meerdere fasen:
Als de bijen met gesloten vleugels op de plank of op de raat staan en lopen zijn ze perfect en heel rustig, kan je er zo in.
Als de vleugels gespreid zijn moet je al allert wezen, dan zijn erbij die er anders over denken.
Hebben de bijen de de voelsprieten omhoog dan zijn ze vervelend en willen geen pottekijkers, dus alleen werken als het nodig is.
De laatste fase en waarschuwingsfase is als ze de poten en ook de kont omhoog hebben. Sluit de kast en ga een andere keer aan het werk.


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door remolen »

de vos roger schreef:
Misschien hebben je bijen het F16 label?:D
Met selectie op je bijenstand kom je dat meestal niet tegen.

roger


Het is een Carnica F1 volk van een betrouwbare imker dus dat f16 gaat in dit geval niet op.

Hoe lang zou het duren voordat bijen aan een schutting zijn gewent? worden ze daar eerst nog onrustig van als er plots een obstakel voor hun neus verschijnt ?

weer bedankt voor alle antwoorden hoop niet dat ik domme vragen stel!
groet van Rene
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door ainanc »

Is de koningin wel goed. Legt ze goed, trekken ze doppen. Is ze darrenbroedig. Geef ze een andere koningin zou ik zeggen.

Abdurr Inanc
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door remolen »

Eigen schuld dikke bult deze keer (gestoken) heb van die plastic klompjes aan met van die gaten. Valt een bij van de schutting (in aanbouw) precies door een van de gaatjes in mijn klompje. Steekt mij in mijn teentje naast mijn kleine teen :S Dan word ik toch liever in armen benen of gezicht gestoken. want dit doet zeeeer! haha.
nou.. maar ff dichte schoenen aan doen. De bijen zijn verder erg rustig. niet een om mijn hoofd gehad nog terwijl ik vlak bij de kasten aan het werk en aan het zweten ben.


Moer is goed. Verhouding broed is goed. Legt goed. Ben van plan mijn moer volgend seizoen te vervangen door een uit belgie. dus als er daar nog iemand naar toe gaat binnenkort vanuit het noorden hoor ik het graag. zo niet ga ik zelf in het voorjaar.

groet Rene
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door ainanc »

Rene,

Ik denk dat als jij je volk enkele dagen moerloos laat en dan de moer teruggeeft of een andere moer, ze rustiger van worden. Dit is mij ook een keer overkomen en zo heb ik het opgelost.

In je oor geprikt worden is ook wel lastig. [}:)]

Abdurr Inanc
Jannes

Re: boze bijen

Bericht door Jannes »

Rene,

Onrustig kunnen ze in deze tijd zeer zeker zijn. Vorige week nog in mijn linker oog gestoken. Zat ff met mijn vrouw aan de koffie in de tuin.... ong. 7Mtr van de kasten.

Ben inmiddels langzaam aan het voeren, ook dat kan enige aggressiviteit tot gevolg hebben. Verder, niet te druk om maken. Broed goed, darren allemaal al verdwenen, dan is 't goed.
Nog een paar weken rustig voeren, zodat je broednest mooi blijft, en dan wat sneller af-voeren.

Schutting er voor is idd een goed plan.

Groet,

Jannes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 110 gasten