Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Elders op het forum wordt vermeld dat zo op het oog gezonde bijen door andere bijen de kast worden uitgesleept.

Ik ken dat alleen van wanneer de verwijderde bijen een andere geur hebben,
- bijv. doordat het rovers zijn,
- of het verenigen van volken niet secuur is gebeurd (andere nestgeur),
- of wanneer de imker de bijen een andere geur heeft gegeven (bijv. door een bestrijding),
- of wanneer bijen tijdens het fourageren met een giftige stof in aanraking zijn geweest.

Hebben diegenen die het nu zien gebeuren hier een andere verklaring voor dan de hierboven gestelden? Ben benieuwd.

Els
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Dirk Blanken »

Ik denk Els dat er ook zoiets is als alle zwakke bijen de kast uit.
Een soort werkstersslacht.
Nutteloze werksters eruit gooien.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef:

Een soort werkstersslacht.
Nutteloze werksters eruit gooien.


Is dit iets nieuws ???
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Els Kleijnendorst »

JP schreef in de reeks 3e behandeling met hive-clean: Zo nu en dan als ik tijd neem te observeren, zie ik bijen met levende bijen vliegen
Had gehoopt dat Jelte Pieter zou reageren, maar wellicht komt dat nog [;)]

Dirk; bestaan er nutteloze werksters in een volk? Als het werkelijk zo is, zou het verwijderen van op het oog gezonde bijen geen teken kunnen zijn dat er in zo'n volk iets heel erg mis is? Dat een imker dat volk extra aandacht dient te geven?

Els
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Had gehoopt dat Jelte Pieter zou reageren, maar wellicht komt dat nog


Ha die Els...

jp is dichterbij dan je denkt:D[;)][8D]. (Zit weer in Scheveningen[8D] en ben weer aan het werk in Meijendel. Wilde vandaag langs komen maar heb het te druk...volgende week kom ik een avond bij je langs, bij deze!

Wat betreft je vraag. Ik zie dus geregeld bijen met levende bijen vliegen (en dit is nou niet eens gezwets[;)]). Dit komt doordat ik mijn bijen niet meer bestrijd en ik meer uitval heb dan de doorsnee imker (denk ik).
Als ik zie dat een bij een andere bij wil afvoeren (want dat is het), dan sla ik snel die 'helikopterbij' (zo noem ik die maar) tegen de grond. De helikopterbij vliegt dan weg (niet altijd) en ik kan de vervoerde bij inspecteren. Vaak mankeert er wat met deze bijen die worden meegenomen.
Het zijn bijna ook altijd jonge bijen. Werksters, maar ook darren komen voor. Soms loopt of ligt er wel eens een half versufte voor de kast. Maar steeds minder per jaar. Tja je zou dit fenomeen met de krabbelaars van vroeger kunnen vergelijken maar die waren 1) met veel meer en 2) minder grijs (heb ik het idee) en 3 ) actiever? op de grond.
Ook zie ik nog zelden aangestaste bijen in mijn volken.

De les die ik uit bovenstaande bijdrage trek is dat de volken eerder 'slechte' bijen opsporen en actiever deze uit het volk verwijderen dan ze dat in het verleden deden. Het zou ook nog kunnen dat er minder aangetaste bijen in een volk voorkomen dan vroeger en daardoor de volken minder aangetaste bijen hebben als ik de volken inspecteer.
Komt dit verhaal u bekend voor??

JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik wil mijn bijdrage toch nog ietwat nuanceren, maar dat doe ik zondag wel. Het zal dan ook gaan om gezond-gezond bijen uitsleep.

JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zou nog met een reactie komen op de 'gezond-gezond bij interactie'. Wat ik vaak in de voerperiode zie, dus nu, is dat werksters bij de ingang van de kast/vliegplank soms met zijn vieren of vijfen, soms ook alleen, een andere werkster van hetzelfde volk belagen. Ze trekken (bijten?) dan allenaal aan die andere werkster. Zo op het oog mankeert er niets aan die ene bij. Ook is het slachtoffer geen jonge bij. De bij die doelwit is, is ook te snel om opgepakt te worden en zoals bij jonge weerloze, zieke bijen gebeurd afgevoerd te worden.
Ik zie dit fenomeen elk jaar weer terugkeren. Wat zou het kunnen zijn? Vervliegende bijen? Of bijen die toch niet meer zo goed zijn? Of zouden bijen door de geur van het suikerwater wat vervreemd raken van elkaar??

JP
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet verminkte bijen de kast uitgesleept ?

Bericht door Ernst de Jonge »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wat ik vaak in de voerperiode zie, dus nu, is dat werksters bij de ingang van de kast/vliegplank soms met zijn vieren of vijfen, soms ook alleen, een andere werkster van hetzelfde volk belagen. Ze trekken (bijten?) dan allenaal aan die andere werkster.
JP


Ik neem dit ook waar, heb geen verklaring.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten