Kan het nog ....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door berry »

Bedankt allemaal,

Ik laat ze toch maar zitten deze winter.
Ik zou ze toch wel in gebruikte kast gezet hebben, dus genoeg propolis, maar om de zaak dus te verstoren heeft dus geen zin.

De kast dus maar een beetje prepareren voor de winter.

Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door wilde »

Berry, een nieuwe kast heeft geen kieren of andere tochtgaten. Een dergelijke kast is ook niet vervuild met sporen van allerlei ellende. Het hangt misschien wat af van de plek waar je woont, maar bij mij (in Zeeland) zou ik overhangen zeker nog doen tot half oktober als het weer blijft zoals het nu is, met zo'n 15 tot 20 graden celcius overdag. De bijen zijn in een winterperiode beter af met een goede kast. Zo zie je dat meningen nogal kunnen verschillen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Piet Jager »

Dag Albert, dat is een poos geleden!

Maar wat is dan volgens jou de reden, dat de bijen zo snel mogelijk alle naden van een nieuwe kast en ook de dekplank zo goed als bijna hermetisch dichtkitten? Dat doen ze toch niet uit verveling?

!Piet
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door wilde »

Piet, ze houden van een lekker luchtje en dat geeft propolis, maar vooral ook vanwege de ontsmettende werking. Ze komen bij mij momenteel nog met propolis binnen, het ene volk meer dan het andere. Dat is een verschil in aanleg. Vooral delen in de kast die ze onprettig vinden smeren ze flink in. Dat is in de eerste plaats alle metaal. Ze verkleinen er het vlieggat soms ook mee of maken de bodemventilatie deels dicht. Ze doen dat niet voor niets, maar het is m.i. niet een belang van leven of dood, dus kunnen overwinteren of niet. Ze maken het zichzelf naar de zin met deze aanpassingen van het huis. Daarom vind ik het niet nodig om te wachten tot het voorjaar om een volk over te zetten in een nieuwe kast. Daar doe je een volk geen goed mee, want ze kunnen nog wat aan de inrichting doen en ze zitten in nieuw materiaal toch wel wat aangenamer dan in een kast met natte rotte delen, kieren die nauwelijks te dichten zijn en tocht.
maja de bij
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door maja de bij »

ik ben nog maar een beginner, maar ik zou ze in de nieuwe kast zetten wanneer de oude zo slecht is. vooral omdat ik bang ben voor vocht. de kou, daar moeten ze toch wel tegen kunnen.
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door DaanL »

afgelopen jaar half januari een kast overgehangen. kon niet anders op dat moment. binnen in de schuur weliswaar met de lichten uit en de ramen dicht dat er geen bijen naar het licht vlogen, snel maar beheerst werken zodat er geen bijen opvliegen en er gaat geen bij verloren.
Babelut
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Babelut »

Half september hebben we hier nog 14 volken overgehangen in de nieuwe kasten. We hebben daar bewust voor gekozen omdat we wilden inwinteren in deze kasten en om onze bijen al deze winter erin te laten doorbrengen. Het was toen overdag ongeveer 16 °C.
Ik denk dat volken overhangen altijd kan voor de inwintering en van de ogenblik dat ze in betere kasten terecht komen.
Dan maken ze de korte schok achteraf ruimschoots goed.
Lut
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door DaanL »

afgelopen jaar half januari een kast overgehangen. kon niet anders op dat moment. binnen in de schuur weliswaar met de lichten uit en de ramen dicht dat er geen bijen naar het licht vlogen, snel maar beheerst werken zodat er geen bijen opvliegen en er gaat geen bij verloren.


was niet in een hele nieuwe kast
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Lut, µµ

meldt anders even svp ergens in maart hoe de uitwintering is.

jp
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan het nog ....

Bericht door Dirk Blanken »

Ik denk dat de ramen waarop de bijen zitten veel belangrijker zijn dan de ev. nieuwe kast.
Zelfs als die kast volledig nieuw is.
Het overzetten zou ik op de zelfde plaats doen als waarop de oude kast stond en niet in een schuur.
Wel zou ik daarna eerst het vlieggat verkleinen .
Maar in de winter moeten kasten zonder een open bodem een geheel open vlieggat hebben.
Overzetten ook nu nog kan zonder problemen, wel alles goed voorbereiden zodat het volk niet langer open staat als nodig.
Natuurlijk is het overzetten een uitzondering alleen doen als het werkelijk nodig is.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 122 gasten