vuile vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: vuile vliegplank

Bericht door Oude Essink » ma 27 okt 2008, 18:38

Dit volkje is ten dode opgeschreven.
Kast schoonmaken met soda en daarna schoonbranden.

Hallo Berry,
En wat had jij gedacht met het betreffende volk te doen?
Wellicht is er in het voer nog een middel tegen nosema toe te dienen; in ieder geval zou ik het volk gewoon laten overwinteren en in maart/april bekijken hoe het eraan toe is. In ieder geval geen verenigingstactieken toepassen, waardoor deze nosema in de andere volken komt; het vervliegen van een bij kan nauwelijks een probleem zijn als de andere volken gezond zijn.

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Dirk Blanken » ma 27 okt 2008, 19:18

Evert,
Ik denk dat er een aantal jonge bijen zijn die niet kunnen vliegen door een virus.
Als het ongeveer 15 graden en hoger is en de jonge bijen voorvliegen worden ze meegesleept en belanden voor de kast en kunnen niet meer binnenkomen.
Je zien dan plukjes bijen voor de kast prima want die bijen kun je maar beter kwijt zijn.
Ze worden geconsumeerd door o.a. mezen.
Die plukjes bijen ziet je bijna niet als de volken in het gras staan.
Bij temperaturen van 10 graden met wind en weinig zon zullen deze jonge bijen die toch moeten poepen naar buiten gaan en het uit nood op de vliegplank doen of naast de kast als ze dat lopend kunnen bereiken.
Ik zie dat de grootste vlekken naast de kast zijn, maar zelfs die bijen konden weer binnenkomen.
De beste manier van bijen opstellen is op bankjes die slechts met 2 balken kontact hebben met de kast.
Bijen die niet kunnen vliegen moeten niet terug kunnen in verband met het virus in stand houden.
Ik zeg hiermee eigelijk dat het geen nosema hoeft te zijn maar de vervuiling veroorzaakt kan zijn door bijen die niet kunnen vliegen.
Dan zou het volk toch nog redelijk kunnen overwinteren.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon een hopeloos volk zijn als het nu al nosema heeft.
Dirk




dertiende

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Eddy Geurtsen » di 28 okt 2008, 16:27

Ik denk dat Dirk wel eens gelijk kon hebben. Ook bij mijn volken zijn er op een mooie dag nog steeds krabbelaars te zien die niet kunnen vliegen. Zijn theorie kan in dit geval wel eens opgaan. In ieder geval is welke behandeling dan ook uitgesloten. Omdat er geen mogelijkheid tot besmetting van andere volken is, is er niets op tegen om het allemaal gewoon af te wachten.

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door berry » di 28 okt 2008, 16:33

Oude Essink schreef:
Dit volkje is ten dode opgeschreven.
Kast schoonmaken met soda en daarna schoonbranden.

Hallo Berry,
En wat had jij gedacht met het betreffende volk te doen?
Wellicht is er in het voer nog een middel tegen nosema toe te dienen; in ieder geval zou ik het volk gewoon laten overwinteren en in maart/april bekijken hoe het eraan toe is. In ieder geval geen verenigingstactieken toepassen, waardoor deze nosema in de andere volken komt; het vervliegen van een bij kan nauwelijks een probleem zijn als de andere volken gezond zijn.


Afbeelding


Beste Henny,

Wat ik gedaan heb bij mijn volk en wat ik ook in deze situatie zou doen is het volk afzwavelen en ook alle voerramen uitsnijden en vernietigen(zullen zeker ook vol zitten met nozema sporen).
De ramen en de kast schoonmaken met soda en afvlammen

Waarom de ramen vernietigen.
Mocht het zo zijn dat er toch nog enkele mooie dagen komen en de
kast(en) staan uit de wind en in de zon komen de dametje toch naar buiten.
Is het nozema volkje zwak heb je toch nog kans op, en het hoeft niet veel te zijn, roverij.
De kans dat de bijen het virus meenemen naar hun eigen kast is dan zeer groot aanwezig.

Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 okt 2008, 19:26

berry schreef:
Is het nozema volkje zwak heb je toch nog kans op, en het hoeft niet veel te zijn, roverij.
De kans dat de bijen het virus meenemen naar hun eigen kast is dan zeer groot aanwezig.

Berry de Bruyn



Nozema is een volwassen honingbijenziekte veroorzaakt door het eencellige protozoaan Nozema Apis , en GEEN virus ziekte .


Nozemaziekte wordt dikwijls verward met dysentrerie (buikloop ), een situatie waarin de uitwerpselen binnen en rond het vlieggat worden geloost
Oorzaak meestal een schrale dracht .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Hans van der Post. » di 28 okt 2008, 19:30

Berry, Dirk en Hennie Oes hebben gelijk. Ook ik zou zulk soort vliegplank verschijnselen het voordeel van de twijfel geven. = niets aan doen en kijk wat het voorjaar brengt.


!Hans.

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door berry » di 28 okt 2008, 20:30

Nozema is een volwassen honingbijenziekte veroorzaakt door het eencellige protozoaan Nozema Apis , en GEEN virus ziekte .


Nozemaziekte wordt dikwijls verward met dysentrerie (buikloop ), een situatie waarin de uitwerpselen binnen en rond het vlieggat worden geloost
Oorzaak meestal een schrale dracht .


Jaap v P


[/quote]

Beste Jaap,

Nozema is een bijenziekte die de levensduur van bijen erg verkort,
dus niet alleen volwassen bijen hebben er last van maar ook de jonge.
De volledige naam is: protozoe nosema apis zander

De buikloop waar je het over hebt is "roer" en die komt alleen in het voorjaar voor.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 okt 2008, 22:00

berry schreef:



Nozema is een bijenziekte die de levensduur van bijen erg verkort,
dus niet alleen volwassen bijen hebben er last van maar ook de jonge.
De volledige naam is: protozoe nosema apis zander

De buikloop waar je het over hebt is "roer" en die komt alleen in het voorjaar voor.


Ook PROTOZOA Nozema Apis Zander manifesteerd zich het meest in de lente

En ik citeer :Wanneer de bevoradingsvoorwaarden verbeteren en de OUDE BIJEN vervangen zijn door JONGE , zal de Nozema-infectie snel verminderen .

Als de problemen zich nu voordoen zou het best eens Nozema Ceranae kunnen zijn .

Jaap v P

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Menkveld » di 28 okt 2008, 22:18

Dag allemaal,
Dirk, de kast staat op een tafeltje, een halve meter boven de grond. De voorkant van de vliegplank is gelijk mety de tafelrand. Bijen die de plank verlaten maar niet kunnen vliegen, komen dus niet terug. Ik heb na de darrenslacht nog geen dode en zeker geen krabbelende bijen gezien. Er zijn hier wel doorlopend veel zangvogels zodat ik mij afvraag hoe lang ik erbij zou moeten zitten om een krabbelaar te zien, voordat hij opgegeten wordt.
De vloer bestaat uit stoeptegels, tot een meter voor de kast.
Tot 1 a 2 weken geleden, met mooie dagen, hebben ze driftig gevlogen, en kwamen met gele pollen aan de pootjes binnen. Voedselgebrek lijkt me niet van toepassing.
Het boverig wat ik nog kwijt wil zet ik onder het bericht "oorzaak Nosema".
Evert

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Ria van den Berg » wo 29 okt 2008, 05:56

Nosema wordt nu geen protozo maar een microsporidium genoemd, een schimmel

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten