Welke kast moet ik kopen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:
Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Marco en Ingrid » zo 04 jan 2009, 18:57

Hoi bart
Ja ze zijn nog in gebruik.
Zag laatst nog een advertentie van iemand die er mee gestopt was en ze wilde verkopen.
Hij had er een stuk of 8 op een rij staan.
Maar het zal een kleine groep zijn die ze nog gebruiken.heb op zich heel wat kasten gezien maar eigenlijk geen "troggen"
Ik ga in het voorjaar beginnen met een cursus mocht ik ze tegen komen zal ik een foto plaatsen.
groet, Marco

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 jan 2009, 11:34

Marco - Ingrid enige tijd geleden was hier op het forum Ron van Mierlo woont ook in Zweden.
Als je daarover wat wil lezen dan -Een zoekslag naar: Ron van Mierlo - (iconenbalk boven)
dan: " Exacte tekst " en " archief " aanvinken geeft dan 15 hints
Woont in Zweden heeft over en een en ander geschreven (2003 -05) maar helaas geen foto/beschrijving van de gebruikte kast.



!Hans.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Marco en Ingrid » ma 05 jan 2009, 12:49

Hej Hans,
Ik heb een paar van zijn berichten gelezen.
Maar hij is al een tijdje van het forum verdwenen zie ik.
Maar toch leuk te zien dat hij met een trog aan het werk is.
Maar kunstof kasten hebben toch de overhand, aangezien de meerderheid van de bijhouders het als hobby doen en dan mag het al gauw wat meer kosten....
Hier in zweden is de gemiddelde opbrengst een kilo of 35. is dat in nl ook zo ?
Of is het taboe om over opbrengsten te praten ? [;)]
m vr gr , Marco

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 jan 2009, 13:57

Praten over honingopbrengst? Nee voor mij niet. Het gemiddelde aan honing is wel heel afhankelijk van standplaats en weersgesteldheid.
In het binnenland (NL) waren de oogsten zomer 2008 hoog - de bloei van de linde was daar 14 dagen eerder daar konden de honingbakken niet aangesleept worden.
Hier aan de kust -30 km ten noorden van Den Haag - tijdens de linde bloei water veel water! geen zomeroogst.
Het voorjaar was goed! 25 kg per volk.

Maar we hadden het over de kast keuze[:)]

!Hans.

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door maja de bij » ma 05 jan 2009, 15:36

hallo!
leuk hoor, ik ben zelf ook nog niet zo lang imker en ik heb drie soorten kasten geprobeerd: de spaarkast, de simplexkast en nu de dadant-kast. houten kast omdat ik dat natuurlijker vind, en de dadant omdat ik nu eenmaal in frankrijk woon en dat hier de gangbare kast is. ik heb met geen enkele kast negatieve ervaringen (wel met de happy-keeper bodem en mijn medebosbewoners, zoals je dat in mijn vraag kunt lezen)
je kunt natuurlijk gewoon eerst een beetje rondneuzen bij imkers in de buurt, meekijken wat je wel wat lijkt maar vooral: met plezier imkeren :D

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Marco en Ingrid » ma 05 jan 2009, 18:48

Ja Hans je hebt helemaal gelijk we hadden het over kasten..
maar ja van het 1 kom je op ander...[^]

Marco

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast moet ik kopen ?

Bericht door Ed Pieterse » di 06 jan 2009, 11:29

Van de styroporkast valt nog wel wat te vertellen.
Betere warmtehuishouding voor de bijen.
Minder condensvorming, dus minder schimmelvorming. Minder vocht in de honing. Minder voer nodig voor de winter. Uitstekende voorjaarsontwikkeling.
Als het eenmaal zomer is maakt het niet veel meer uit in vergelijking tot een houten simplexkast. Waarbij ik moet opmerken dat een houten simplexkast alleen maar goed isoleert als de vlakken goed zonder kieren op elkaar passen.

Ze beschadigen snel zegt men wel eens. Dat is te voorkomen door je handelwijze aan te passen. Met een kwast de raakvlakken tussen de broed en honingkamers even met wat vaseline insmeren (één maal per jaar is voldoende). Zorg dat de raampjes goed van maat zijn, want als de bijen die aan elkaar kitten en als de raampjes krom zijn zullen de bijen deze vastbouwen aan elkaar en als je dan een broedkamer er af tilt kan het raampje van de broedkamer eronder meekomen.
Gebruik altijd een stevige platte brede raampjeslichter als je de bakken van elkaar haalt. Dan verdeel je de druk over de styropor.

Verder zijn ze in onderhoud erg zuinig. Ik heb styroporkasten staan van 1984 en die zijn nog prima. Bij de oude kasten vindt men vaak een grotere soortelijke massa op sommige onderdelen, maar tegenwoordig is alles rond de 100 kg/m3 op een enkele uitzondering na. Dat is belangrijk, want de bijen (ook mieren) mogen het niet kapot kunnen bijten.
Schilderen kan met bijna alle soorten verf (op terpetine of waterbasis), als het maar geen verf is die met thinner verdund moet worden, want dan lost de styropor op.

Met styroporkasten zorg je goed voor je bijen. Kijk ook eens op:
http://www.mamamoer.nl/mamamoer/blz/Styroporkasten.html

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten