dadant imkeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:
dadant imkeren?

Bericht door pxsloot » ma 16 feb 2009, 22:36

Hai allemaal,

ik sta op het punt om materiaal te kopen. De vraag die me daarbij het meeste bezig houdt is het type kast. Alle informatie in (nederlandse) boeken en cursussen is toegespitst op Spaar/Simplex afmetingen, maar ik ben nogal onder de indruk van de DB-plus kast (http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=188). Ik kan echter nergens ontdekken wat het gebruik van Dadant kasten voor gevolgen heeft voor de manier van imkeren.

Dadant wordt door ervaren imkers geassocieerd met de Buckfast bij; de wikipedia pagina is optimistisch van toon, maar de homepage van de nederlandse Buckfast site ontneemt me alle lol (inteelt, kansberekening, stamboom, hagelschot...). Maar nergens wordt uitgelegd waarom deze associatie bestaat. Waarom Buckfast in een Dadant kast, waarom zou een zwerm vullisbakkies of carnicas daar niet in passen?

Wie kan me het verschil in bedrijfsmethode tussen Spaar- en Dadantkasten uitleggen?

groet,

Peter S.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dadant imkeren?

Bericht door LWPisa » di 17 feb 2009, 09:45

Peter,

Bijen passen in feite in iedere kast.

Dadant heeft het voordeel dat je grote aaneengesloten broednesten kan hebben zonder dat je ruimte moet geven. Minder gesjouw met bakken en minder ramen. Maar het verplaatsen van de kast en hanteren van de ramen is wel zwaarder.

Wat mijns inziens een groot voordeel is van Dadant is dat de ramen hoger zijn en er meer voer BOVEN een middelgroot volk past zonder dat het daarvoor op 2 spaarkast bakken moet zitten. De 6-raams (styropor) kasten zijn ideaal om mee te werken (en zijn goedkoper dan een 2 BK spaarkast). Je kan zelf extra ventilatiegaten maken mocht dat nodig zijn. Als het volk eruit groeit zet je het over in een 10/11/12 ramer al dan niet met honingkamer.

L

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dadant imkeren?

Bericht door pxsloot » di 17 feb 2009, 11:14

helder, dank je wel.

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dadant imkeren?

Bericht door lamheuv » di 17 feb 2009, 23:37

Peter S., wanneer je geïnteresseerd bent in Dadantkasten, hebben wij er een aantal te koop voor je.
Het zijn nette kasten, goed in de verf, kompleet met bodem, broedkamer, 3 honingkamers, ramen voor de broed- en honingkamers, dekplank en deksel.

Wil je overleggen dan kun je mij een mailtje sturen : elammerts apenstaartje hetnet.nl.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: dadant imkeren?

Bericht door Aro » wo 18 feb 2009, 20:10

Beste Peter,
Als je niet op een eurie hoeft te kijken zou ik kiezen voor de
DB kast van de bieenkorf! Is licht, sterk,hooge isolatie en op
vele manieren te gebruiken!
vr. gr.
Aro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten