Tixotropie en heidehoning.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
bdekrieger
Berichten: 15
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 13:22
Contacteer:

Tixotropie en heidehoning.

Bericht door bdekrieger »

Wie o wie kan mij meer vertellen over de eigenschappen van heidehoning?
Met name de invloed van temperatuur en tijd op tixotropie.
Oftewel als je zeg maar door middel van een kolbtoestel de honing vloeibaar hebt, wat is dan de invloed van tijd en temperatuur voordat de honing weer gelei-achtig wordt?

Bedankt alsvast.

Grtz,

Bart.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tixotropie en heidehoning.

Bericht door Bart de Coo »

Je stelt de vraag echt verschrikkelijk ingewikkeld. 'Tixotropie'. Mijn handwoordenboek Van Dale gaf geen uitsluitsel. Wikipedia gelukkig wel, maar pas na vele voorbeelden begon ik te begrijpen wat het woord ongeveer betekent. Tomatenketchup is een voorbeeld van een stof die door 'tixotropie' eerst geschud moet worden voor hij uit de fles komt. Voor heidehoning geldt ongeveer hetzelfde inderdaad. Weer wat geleerd.

Dus de vraag is: hoe lang duurt het voordat heidehoning weer hard wordt, nadat je hem hebt geroerd?

Toen we in 2007 een goed heidejaar hadden en ik de potten had afgevuld, viel mij inderdaad op dat het zeker een week duurde voordat ik de potten kon omkeren, in tegenstelling tot eerdere jaren. Overigens kristaliseerde de honing in 2007 erg snel. Ik vermoed dat dat kwam doordat er veel vossebes doorheen zat. Ik kon mij niet herinneren dat het in andere jaren zo lang duurde. Daardoor denk ik dat wanneer de struikheide veel nectar geeft en de vossebes heel weinig, het 'stollingsproces' sneller verloopt.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tixotropie en heidehoning.

Bericht door Oude Essink »

Thixotropie; = grieks voor "wijziging door aanraking"
Het verschijnsel, dat je de stijfheid die optreedt bij niet gekristaliseerde heidehoning opheft door roeren of aanraking (met een lepel, mes of Kolbtoestel. Als je de pot horizontaal legt, loopt de honig er niet uit; ga je hem beroeren, loopt hij wel uit de pot; na enige tijd stijft hij weer op. Dit is iets anders dan het kristalisatieproces. Het verschijnsel wordt veroorzaakt door het 1% hogere eiwitgehalte in deze honing en geldt niet voor andere honingen (ook niet voor honing van de dopheide.

Afbeelding
bdekrieger
Berichten: 15
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 13:22
Contacteer:

Re: Tixotropie en heidehoning.

Bericht door bdekrieger »

Okay Bart,
dus heidehoning kan enkele dagen vloeibaar blijven.
Maar weet je ook wat de invloed van temperatuur is op de duur van het 'stollingsproces'? Dat is eigenlijk de vraag waar ik mee zit.

De mate van tixotropiciteit neemt toe als de temperatuur daalt. Dus als je harder roert of kolbt bij lage temperatuur wordt de honing dunner. Maar stolt hij dan ook weer sneller dan bij hogere temperatuur? Snapte?
Het is inderdaad ingewikkeld, maar ik probeer me een beeld te vormen van wat er gebeurt met heidehoning en de verwerking ervan.

Ik denk dat ik dit jaar maar met de bijen naar de heide moet, en maar eens wat experimenteren met de honing.

Bedankt in ieder geval.

Grtz,

Bart.
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tixotropie en heidehoning.

Bericht door Ernst de Jonge »

Oude Essink schreef:
Thixotropie; = grieks voor "wijziging door aanraking"
Het verschijnsel wordt veroorzaakt door het 1% hogere eiwitgehalte in deze honing en geldt niet voor andere honingen (ook niet voor honing van de dopheide.


Geldt volgens mij ook voor koolzaadcremehoning, bij mij is die na een tijd opgestijfd, maar als ik de cremehoning krachtig beroer, wordt die weer mooi smeuïg.
Erns
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tixotropie en heidehoning.

Bericht door Oude Essink »

Hallo Ernst,
En toch is dat iets anders; in koolzaadhoning is het gehalte druivensuiker hoger dan dat van de aanwezige vruchtensuiker; gevolg: snelle kristalisatie met grote suikerkristallen, die de honing keihard maken. Roeren, zo nodig met een pot smeuige honing erdoor, maakt de kristallen fijner; daardoor wordt de honing smeuiger.
De stroperigheid van heidehoning heeft niets met kristaliseren te maken maar is hetzelfde proces al dat van gelei. Het eigenaardige bij die stroperige heidehoning is, dat aanraking met een lepeltje bij voorbeeld de honing vloeibaarder maakt.(thixotropie)

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 144 gasten